of 63623 LinkedIn

PvdA: ‘Snellere treinverbinding vanuit Noorden naar Amsterdam’

PvdA-Statenlid Jouke van der Zee uit Friesland wil met verbeteringen aan het spoor en snellere treinen de reistijd naar de Randstad aanzienlijk verkorten.

Drie Noordelijke PvdA-Statenfracties willen vaart maken met het maken van een snellere treinverbinding naar de Randstad. Die is namelijk hard nodig.

Budget
Het Friese PvdA-Statenlid Jouke van der Zee wil dat Noorderlingen sneller met de trein naar de Randstad moeten kunnen reizen. De Zuiderzeelijn was te duur en de spoorlijn Heerenveen-Groningen heeft de provincie onlangs afgeblazen. Maar Friesland heeft wel een budget van 20 miljoen gereserveerd voor vervangende ov-maatregelen. ‘Ik kan nog geen bedragen noemen voor verbeteringen op het specifieke traject van Groningen tot de Randstad, maar uit dit bedrag kunnen we in ieder geval putten.’

Hanzelijn
Van der Zee woont in Sneek en als hij daar de bebouwde kom uitrijdt,  ziet hij: Amsterdam 111 kilometer. ‘We wonen dus niet zo ver van Amsterdam, maar met de trein is dat een heel ander verhaal. Een snellere treinverbinding is hard nodig.’ Hij weet dat binnenkort de Hanzelijn wordt verbeterd. ‘Dat levert 10 minuten tijdwinst op. Om meer van de reistijd af te halen, moet meer gebeuren.’ Hij denkt bijvoorbeeld aan snellere treinen en verbetering van het spoor.

Half uur tijdwinst
Dat is heel goed mogelijk op de Hanzelijn, weet Van der Zee. ‘Daar moeten we concrete plannen voor ontwerpen. Het knelpunt bij Zwolle wordt nu erkend door Prorail, maar plannen om dat te verbeteren liggen ver weg in de tijd. In 2020 zou dat pas opgelost zijn. Dat moet eerder. Deskundigen zien ook op andere plekken mogelijkheden om de reistijd te verkorten tot wel een half uur naar Amsterdam. Het is vooral een logistieke zaak. In Zwolle sta je bijvoorbeeld nu 10 minuten stil.’

Vijf provincies
Hoeveel mensen gaan eigenlijk vanuit Friesland naar Amsterdam? ‘Het gaat misschien om 10.000 of 15.000 mensen, maar dat vind ik niet eens zo belangrijk. Feit is dat reizigers nu om moeten rijden, terwijl logistiek snel en goedkoop dingen zijn te veranderen.’ Niet alleen Friezen hebben baat bij een snellere verbinding, maar ook Groningers en Emmenaren. ‘We willen er als provincie zelf wat aan doen, maar ook de andere provincies erbij betrekken.’ De PvdA-fracties in Groningen en Drenthe staan al achter het plan. ‘We hebben ook contact met onze afdeling in Overijssel en Flevoland willen we er ook bij betrekken.’

Nationaal belang
Als je tegenwoordig iets wilt, moet je jouw coalitie verbreden en altijd zelf meebetalen, weet Van der Zee. ‘Met vijf provincies is het een zaak van nationaal belang en maken we meer kans in Den Haag.’ Maar eerst maken de Friese Gedeputeerde Staten een startnotitie met daarin een plan van aanpak. Daarvan zijn de eerste contouren in september zichtbaar. ‘Ik heb naar aanleiding van mijn idee al veel ondersteunende reacties gehad. We willen ons idee natuurlijk graag terugzien in de aanpak. Het is nog geen gezamenlijk project, maar dat moet het wel worden.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jacob Namminga op
Helemaal mee ens. Er moet een snelle verbinding komen tussen Friesland en Amsterdam. Ik reis bijna dagelijks vanuit Harlingen naar Amsterdam. Deels met de auto, deels met OV. De OV reis duurt erg lang door veel overstaptijd en doordat de bus in Noord Holland bij iedere afrit een detour door allerlei Noord Hollandse dorpen maakt. Dit kan beter. Volgens mij is de oplossing heel simpel: een rechtstreekse snelle busverbinding tussen het restaurant bij Zurich en Amsterdam CS. Deze bus kan bij Purmerend de afslag nemen en het laatste deel van het traject via een busbaan afleggen zodat de reis filevrij is. Volgens mij kun je dan binnen anderhalf uur in Amsterdam zijn. Wanneer de nieuwe Noord Zuidlijn in Amsterdam af is, kan deze bus eenvoudigweg naar een metrostation in Noord rijden.
Door Frank Menger op
De Zuiderzeelijn was niet gewenst en een deel van de 'Haagse' ambtelijke top. Wat echt ergelijk is dat het duurste deel wel nog steeds bestond op de tekentafels. De IJmeerverbinding investering groot 5.5 miljard voor de zustersteden Almere-Amsterdam? Hoezo nationaal belang? Ja de HSL kan uit maar Groningen - Schiphol in 60 minuten in plaats van 1 uur 55 minuten zoals de NS nu beloofd met de Hanzelijn. Dus de 3 miljard voor de overige 160 kilometer HSL kan best uit.
Langman heeft wel gewerkt alleen zie je de resultaten pas na enkele jaren.
Door Frank Menger op
De Zuiderzeelijn was niet gewenst en een deel van de 'Haagse' ambtelijke top. Wat echt ergelijk is dat het duurste deel wel nog steeds bestond op de tekentafels. De IJmeerverbinding investering groot 5.5 miljard voor de zustersteden Almere-Amsterdam? Hoezo nationaal belang? Ja de HSL kan uit maar Groningen - Schiphol in 60 minuten in plaats van 1 uur 55 minuten zoals de NS nu beloofd met de Hanzelijn. Dus de 3 miljard voor de overige 160 kilometer HSL kan best uit.
Langman heeft wel gewerkt alleen zie je de resultaten pas na enkele jaren.
Door Frank Menger op
De Zuiderzeelijn was niet gewenst en een deel van de 'Haagse' ambtelijke top. Wat echt ergelijk is dat het duurste deel wel nog steeds bestond op de tekentafels. De IJmeerverbinding investering groot 5.5 miljard voor de zustersteden Almere-Amsterdam? Hoezo nationaal belang? Ja de HSL kan uit maar Groningen - Schiphol in 60 minuten in plaats van 1 uur 55 minuten zoals de NS nu beloofd met de Hanzelijn. Dus de 3 miljard voor de overige 160 kilometer HSL kan best uit.
Langman heeft wel gewerkt alleen zie je de resultaten pas na enkele jaren.
Door Chris op
Tussen Friesland en Noord-Holland ligt een prachtige afsluitdijk. Al in de eerste plannen van deze wordt gesproken over een spoorlijn over de dijk, naast de autoweg. Recentelijk Is er gesproken om de dijk te verduurzamen door middel van dijkverbreding, windmolens en zonnepanelen. Als dat potje nu eens samengevoegd wordt met het potje OV kan er een pracht van een verbinding worden gerealiseerd naar mijn mening.
Door schaduwfractielid (SW-werknemer) op
Hetlangman akkoord heeft niet gewerkt vanuit Groningen de nadelen zijn bekend. Die half uurtje reistijd winst, gaat ons in het Noorden veel leefgenot en milieu kosten.
Wij worden de opslag ruimte van het westen.
Door Koen op
Mensen moeten echt eens dichterbij hun werk wonen: scheelt files, spaart tijd en geld, zorgt voor betere match tusen mens en werk. Tijd om de patronen te doorbreken, dus inderdaad tijd voor beter openbaar vervoer van en naar het noorden. Het zorgt voor betere verspreiding van mensen en middelen over Nederland en een duurzaam alternatief voor de auto. Maar dan moeten het ook echt baanbrekende investeringen zijn, anders brengt het geen verschuiving teweeg.
Door Jan op
@Niels, Natuurlijk doet het dat, en dat is al jaren de reden dat in Nederland de bevolking op een kluitje blijft zitten. Bedrijven gaan zich niet vestigen in een gebied waar hun werknemers en klanten hun slecht kunnen bereiken. Werknemers gaan niet wonen in een gebied waar zij ver van hun werk wonen en dan zeker als de vervoersverbindingen slecht zijn.

Door het verkeer niet de mensen te laten volgen, maar juist omgekeerd is het niet alleen een stimulans voor een verspreiding van werken&wonen over Nederland, maar - belangrijker nog - remt het de terugloop in de gebieden waar nu nog werk is en gewoond wordt maar dit elk jaar minder wordt.

Waar Nederland bakken met geld heeft 'geinvesteerd' in een HSL om snel in Parijd te zijn, had het ook de randstad met het noorden kunnen ontsluiten in een goede verbinding naar Duitsland en Scandinavie.
Door Gerard Jan de Ruiter op
Het is jammer dat er op deze wijze wordt geredeneerd over geld voor openbaar vervoer. Her potje is van ons, wij hebben er recht op. Dus gaan we het besteden, ook al bleek het project waarvoor het bestemd was niet zinvol. Zou het niet eel verstandiger zijn dit geld in te zetten op een lijn waarmee zoveel mogelijk reizigers bediend worden. Verdubbeling van het spoor tussen Rotterdam/ Den Haag en Utrecht bijvoorbeeld.Hier kunnen dan veel meer reizigers de keuze voor de trein i.p.v de auto maken, omdat er dan een groter aantal treinen sneller en bedrijfszekerder kan passeren. Een cijfer als illustratie, op station Woerden alleen al stappen er 13.500 passagiers in en uit, terwijl de intercities er niet stoppen, in vergelijking met 5100 voor Heerenveen dat een intercitystation is. .
Door Niels op
Sorry Jan, maar verkeer (en dus ook infrastructuur) volgt de mens en veel minder vaak andersom (dit zijn uitzonderingen). Bovendien zou er al geen metro meer rijden als we allemaal gelijk verspreid over Nederland zouden wonen. Ik zou die metro in ieder geval niet willen exploiteren....