Advertentie

Provincies krijgen grotere rol bij herindeling

Als gemeenten niet willen herindelen terwijl dat wel nodig is, moet de provincie makkelijker dan nu de knoop kunnen doorhakken. Draagvlak onder bestuur en inwoners van de betrokken gemeenten moet minder zwaar gaan wegen dan nu. Dat schrijft minister Ollongren van Binnenlandse Zaken.

18 november 2021
Contract-shutterstock-286225190.jpg

De rol van provincies bij gemeentelijke herindelingen moet weer worden versterkt. Als gemeenten niet willen herindelen terwijl dat wel nodig is, moet de provincie makkelijker dan nu de knoop kunnen doorhakken. Draagvlak onder bestuur en inwoners van de betrokken gemeenten, nu een belangrijk criterium, moet minder zwaar gaan wegen.

Van onderop

De Wet algemene regels herindeling (Wet arhi) en/of het beleidskader herindeling moeten daartoe worden aangepast. Dat schrijft minister Ollongren van Binnenlandse Zaken aan de Tweede Kamer. Een besluit daarover laat zij echter aan haar opvolger over. De rol van de provincie is sinds maart 2019 teruggeschroefd, toen het nieuwe beleidskader herindeling van kracht werd. Herindelingen moesten vanaf dat moment zo veel mogelijk ‘van onderop’ komen; vanuit de wens van gemeenten zelf. Draagvlak kreeg meer gewicht en provincies kunnen alleen bij hoge uitzondering, en onder strikte voorwaarden, zelf het initiatief voor een herindeling nemen.    

 

Handelingsverlegen

Dat beleid heeft de laatste jaren niet altijd goed uitgepakt, erkent Ollongren in haar Kamerbrief. Provincies dreigen ‘handelingsverlegen’ te worden. ‘Provincies geven aan dat de afnemende ruimte voor provinciale initiatieven maakt dat hun stimulerende rol minder effectief is; gemeenten laten zich minder gelegen liggen aan suggesties van provincies om te reflecteren op de eigen bestuurskracht of om de kwaliteit van processen rondom herindeling te verbeteren’, aldus Ollongren. ‘Mijn recente besluit om geen wetsvoorstel te maken op basis van het Gelderse herindelingsadvies voor Barneveld en Scherpenzeel kan dat sentiment helaas versterken.’

 

Tandeloze tijger

Gedeputeerde Staten (GS) van Gelderland besloten begin dit jaar dat Scherpenzeel en Barnveld per 2023 moesten fuseren, tegen de zin van Scherpenzeel in. Provinciale Staten stemde in juli met het voorstel van GS in, maar Ollongren zette er vorige maand een streep door. De bestuurskracht van Scherpenzeel staat wel onder druk, maar die kan een zelfstandig Scherpenzeel op eigen kracht verbeteren, stelde de minister toen. Ook het gebrek aan draagvlak heeft zwaar meegewogen in haar besluit om niet met een wetsvoorstel te komen, tot grote teleurstelling van GS. De Gelderse commissaris van de koning John Berends stelde eerder in een interview in Binnenlands Bestuur dat provincies vrijwel geen instrumenten hebben om in te grijpen als gemeenten niet toekomstbestendig zijn. ‘We worden bijna een tandeloze tijger.’

 

Dwingen

Meer provincies hebben daar last van, zo blijkt uit de brief van Ollongren. Vooruitlopend op het nieuwe beleidskader trokken onder meer de provincie Noord-Brabant en Noord-Holland de stekker uit toen lopende herindelingsprocessen. Het Noord-Hollandse Landsmeer is al tijden naarstig op zoek naar een fusiepartner, maar gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland happen niet toe. Ondanks aandringen van de provincie kiezen de buurgemeenten ervoor op eigen tempo een visie op de bestuurlijke toekomst te ontwikkelen. Als gemeenten niet willen, heeft de provincie vrijwel geen mogelijkheden om hen tot fusie te dwingen, ook al zou dat voor bijvoorbeeld de hele regio beter zijn, zo constateert Ollongren.

 

Niet lichtvaardig

Vanuit die optiek is het goed verdedigbaar dat draagvlak minder gewicht krijgt, stelt de minister. ‘De impact van een herindeling (of het uitblijven daarvan) reikt verder dan de gemeenten die daartoe besluiten. Voor een groeiend aantal opgaven is het immers noodzakelijk dat gemeenten met elkaar samenwerken. Via die samenwerking kan een tekort aan slagkracht bij de ene gemeente, nadelige effecten hebben voor andere gemeenten.’ In zo’n situatie kan ‘enige (bij)sturing van ‘bovenaf’ op herindelingsprocessen passend zijn.’ Daarbij past een sterkere rol van provincies, vindt Ollongren. ‘Het vereist evenwel dat provincies het vertrouwen krijgen (en blijvend waarmaken) dat zij de aan hen toegekende bevoegdheid om – als ultimum remedium – een gemeentelijke herindeling te initiëren, niet lichtvaardig benutten.’

Reacties: 20

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Hoe groter een gemeente is, hoe groter en makkelijker de chaos en negatieve verschillen er ontstaan tussen grotere en kleinere gemeenten. Over het algemeen is de bestuurlijke kwaliteit van een kleinere gemeente aanzienlijk beter dan de bestuurlijke kwaliteit van een grotere gemeente. Dat is doorgaans de praktijk !
Big Spender / netto betaler
Na zelf slachtoffer te zijn geweest van diverse herindelingen waar geen burger om vroeg en steevast de voorzieningen deed verdampen en de kosten deed exploderen zie ik nu langzaam een meerderheid voor echt ingrijpen. Weg met de democratie, weg met al die vervelende burgers, weg met de provincies en gewoon dit landje toevoegen als nieuwe bondsstaat aan buurman Duitsland. Hebben we meteen meer IC-plaatsen voor allerlei wappies.
Paul / projectleider
@Petra, een herdeling gaat wat mij betreft over de inrichting van heel bestuurlijk Nederland, inclusief de beleidsministeries. En wat mij betreft begin je dan ook bij de ministeries.

Wat mij betreft kleine ministeries en sterke regio's
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Het landelijk gemeentefonds of subsidie infuus is inwonertal gerelateerd, dus hoe meer inwoners hoe meer de gemeente aan het subsidiefonds van de Rijksoverheid ligt. Zo is het kort samengevat.
Harrie van Oosterhout / Raadslid
Na eindeloze reeksen fusies onder het mom van "bestuurskracht" en efficiency nu dit voorstel. Grotere bestuurdskracht betekent steevast meer afstand tot en minder betrokkenheid van burgers. Ook van de beloofde en vooraf ingecalculeerde efficiency blijkt in de praktijk nauwelijks ooit iets terecht te komen. Doet toch een beetje denken aan het liedje van "de Heikrekels": waarom, waarom, waarom, ....
hans haring / raadslid bergen nh
Stop toch eens met die flauwekul-provincies!

Die beschermen slechts de inkomensposities van hun eigen medewerkers en aanverwanten!

Bestuurskracht van bovenaf is maar schijn en een inleiding naar dictatorschappijen.

Èchte bestuurskracht komt van onderaf.
Paul / projectleider
@Hans



Inderdaad Hans, Scherpenzeel moet toch inmiddels een no-go area zijn na 14 jaar een tekort aan bestuurskracht :)

Ben Quint
En met dergelijke maatregelen staat de democratie steeds verder onder druk. Gij zult gehoorzamen. Vrijheid van de burger is niet van belang. Je stemt wel maar dat is niets waard. We zakken langzaamaan weg naar communistisch en autoritair regiem. Een zeer zorgelijke ontwikkeling.
Richard / ambtenaar
Gemeenten worden geacht autonoom te zijn maar in ons bestel is dat een ongekend grote fopspeen. Het Rijk dat taken over de schutting gooit maar een deel van het geld in de zak houdt draagt daar aan bij maar ook het oordeel van derden, in dit geval de provincie, over gebrek aan bestuurskracht en daarom de noodzaak tot herindelen. Maar wat bestuurskracht nu is en hoe dat toeneemt na een herindeling? Het is onmeetbaar! Zeker is dat opschaling leidt tot harmonisering van beleid en tarieven en de inwoners van de gemeente met de laagste belastingdruk betalen daarvoor het gelag. En daar krijgen ze nul komma niks voor terug. Dus moet de rol van de provincie groter worden? Nee, eerder omgekeerd; provincies moeten uit dit proces en wellicht uit ons staatkundige bestel. Landsdelen voor de grote economische opgaven en kleinere gemeenten voor de burgernabije onderwerpen.
B. Janssen / Ambtenaar
Het is puur politieke lafheid: geen enkele regering of politieke partij durft keihard te stellen wat de ondergrens van een gemeente is qua gemeentegrootte. En dus worden halfbakken oplossingen gezocht om de hete aardappel vooral niet zelf op de bord te krijgen. De burger wordt daarmee vervreemd omdat het ook niet te volgen is. Moed wordt ook beloond, maar politieke moed en visie daar gaan politici niet meer voor. Zo blijkt uit alle adviezen van de afgelopen jaren dat het systeem van Waterschappen met voorkeurszetels volkomen achterhaald is, maar welke politicus gaat zijn vingers daar aan branden. Ze zijn veel te bang om onder andere de boeren over zich heen te krijgen. Kortom de angst regeert.
H. Wiersma / gepens.
Bestuurskracht anno 2021 bestaat alleen nog bij gemeenten met minimaal ca. 30.000 inwoners (denk o.a. aan digitalisering, klimaat, woningbouw, decentralisaties (o.a. 3D domein). Dat betekent dat gemeenten met minder inwoners naar de huidige bestuurs-inzichten sowieso een krachtiger impuls moeten ontvangen om te fuseren. De toekomst voor de landelijke bestuurlijke herindeling ligt ligt bij ca. 25-30 regio's (gefuseerde gemeenten en opheffing waterschappen en provincies) en bij het Rijk. Het voordeel.is minder bestuurslagen, minder bureaucratie, minder bestuurlijke drukte, snelle en efficiënte besluitvorming.
Paul / projectleider
Tja als je daadwerkelijk wil kijken naar 'bestuurskracht', en als uitgangspunt 'vorm volgt functie' neemt dan richting je Nederland opnieuw in. En dan graag van boven anar beneden...
H. Wiersma / gepens.
De tijd van eindeloos polderen is voorbij. Het heeft al veel te lang geduurd dat minderheden de agenda voor het gehele land bepalen. Naar mate er steeds meer dossiers stil liggen wordt de noodzaak om efficiënt en effectief te werken en regeren steeds urgenter. Urgent zijn vooral ook: het instellen van kiesrempels (zie o.a. ook de ordinaire discussies in de Tweede Kamer) en regionaliseren (fuseren van, gemeenten en opheffen provincies en waterschappen). De tijd van de trekschuiten en paard en wagens ligt al ver achter ons.
Hans / afdelingsmanager
Een gelukte lobby van een comateuze bestuurslaag.
Petra
@p



Waarom zou de herinrichting van bestuurlijk Nederland van boven naar beneden moeten plaatsvinden?



Mij lijkt dat de burger, en dat bent u zelf ook, het uitgangspunt moet zijn. Wij hoesten met z'n allen ten slotte direct zij het indirect het geld op om de BV Nederland mee te financieren.



Bestuurlijke herinrichting zal geen gemakkelijke klus zijn maar dat is geen reden om aan de verkeerde kant te beginnen!
P.Pluim
Oprotten met die zinloze provincies!!!
Jasper Smit
Mw. Ollongren, D66, ooit de partij van de democratisering, Nu steun voor de lobby pro grotere gemeenten: nog minder raadsleden/volksvertegenwoordigers. Nog minder mogelijkheid voor de burger om zich te identificeren met het plaatselijk bestuur, als zich dat tientallen kilometers verderop bevindt. Je zou van deze minister, gezien haar politieke achtergrond, toch meer creativiteit verwachten dan dit zielloos buigen voor pressie uit kringen van Provinciale Staten. Inderdaad, wat is bestuurskracht? Waarom de burger zo voor onmondig houden? Zoals een der reacties hier luidt: de provincies moeten uit ons staatkundige bestel. Landsdelen voor de grote economische opgaven en zo klein mogelijke gemeenten voor de burgernabije onderwerpen. Zoveel kleine gemeenten - Rozendaal, Scherpenzeel Renswoude, Noord- Beveland enz. - doen het prima! Terwijl bij veel grotere het totaal niet loopt. Omvang, inwonertal zegt niets, Burgerbetrokkenheid alles!! Bevorder die dus, mw. Ollongren, maar sta de bevolking die hecht aan zijn kleine gemeente niet in de weg!
Gerrit / raadslid
Wie oordeelt dat het nodig is dat gemeenten moeten herindelen ? De provincie ?? zolang een gemeente een goede samenwerking onderhoudt met regio / omliggende gemeenten kan het best een moeilijk jaar "qua financien "bijtrekken zonder dat meteen gekeken moet worden om een grotere gemeente te moeten worden. Groter betekent ook een grotere kloof naar de burger en daar moet het draagvlak toch van komen. Het staat zo mooi in het stuk hierboven: Provincies geven aan dat de afnemende ruimte voor provinciale initiatieven maakt dat hun stimulerende rol steeds minder wordt. Oftewel: een opheffende richting in ?? Zo ver zal het wel niet komen om de vele en goed betaalde baantjes van diverse politieke partijleden niet in gevaar te brengen.....
Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
Van Mierlo draait zich om in zijn graf met zulke "democratische vernieuwers"... https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_van_Mierlo_(D …
HenS / ex wethouder verkeer
Herindeling, zeker opgelegd vanuit provincie, is géén verbetering voor nieuwe bestuurslaag. Kostenbesparingen door herindelingen zijn als ze er al waren achterhaald, lees rapporten van bestuurskundigen! Groter Grootst is niet meer van deze tijd! Het Rijk kiepert taken over de schutting en doet de financiën er niet bij dat is wat bij gemeenten de financiële sores veroorzaakt, zie het Sociale Domein en de jeugdzorg.
Advertentie