Advertentie

Provincie Limburg geeft geld aan vliegveld

Provincie Limburg wil geld investeren in Maastricht Aachen Airport om te voorkomen dat de luchthaven failliet gaat.

13 juni 2013

De provincie Limburg wil op korte termijn 4,5 miljoen euro uittrekken om te voorkomen dat Maastricht Aachen Airport (MAA) failliet gaat. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd voorstel aan Provinciale Staten. Het geld is nodig om de acute liquiditeitsproblemen tot 1 juli 2014 op te vangen.

Algemene reserve
Met dat geld worden de kosten voor brandweer, douane en beveiliging betaald. Dat mag van Europa, volgens de provincie. De kosten worden betaald uit de algemene reserve. Voorwaarde is dat er een herstructurering komt, en verder bekijkt de provincie of het mogelijk is de infrastructuur naar zich toe te trekken. Kosten daarvan bedragen minimaal 2 miljoen jaarlijks.

Surseance
Als de provincie niets doet is surseance onvermijdelijk, aldus de provincie. ,,Dat biedt weliswaar ruimte voor een doorstart, maar als de curator er niet in slaagt om gegadigden te vinden, dan eindigt de luchthaven in een faillissement. Dit leidt tot een verlies van zeker 800 arbeidsplaatsen.'' Voor gedeputeerde staten (GS) is dit geen optie, gezien het grote economische belang van MAA voor Limburg.

Eigenaar
MAA is geprivatiseerd en in handen van OMDV BV, een consortium van het Britse Omniport en Dura Vermeer. Dit consortium beschikt volgens GS niet over de middelen om verder te investeren in MAA.

Rijk
Recent stelde de luchthaven al voor om geld van het Rijk - gekregen in verband met het einde van de eerdere subsidiestroom - te gebruiken voor de exploitatie. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) wilde dat echter niet omdat het Rijk geen exploitatietekorten meer subsidieert.

Oplossing
Ondertussen wacht Mansveld ook nog op een brief van MAA met meer uitleg hoe de luchthaven de problemen op wil gaan lossen. Daarbij wil ze ook garanties dat het al uitgekeerde Rijksgeld goed zal worden besteed. Pas als dat plan er is kan de staatssecretaris besluiten of de luchthaven langer de tijd kan krijgen om een ,,duurzame en geoorloofde oplossing'' te vinden.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Niek / jurist
Volgens mij is het pure staatssteun maar zal het in een constructie verpakt zitten waardoor degenen die er op moeten toezien het nog niet doorhebben.

Maar goed, over drie jaar weten we meer. Ook in LImburg is de verwevenheid tussen politiek en bedrijfsleven bekend en wellicht zelfs berucht.
Jack
Ondernemers geven af op het overheidsapparaat. Zij alleen houden de economie draaiend. Als puntje bij paaltje komt houden ze echter hun handjes op bij de overheid om de voorzienbare verliezen te dekken. Ondertussen krijgen diegenen die de onverantwoorde beslissingen namen fikse bonussen én vragen ze hun werknemers die de handjes laten wapperen om salaris in te leveren.
Henk Becks / Hoofd Financieel Beleid
Wat is het verschil tussen NU failliet gaan of VOLGEND JAAR ?? 4,5 miljoen euro in het rioolputje !!
Advertentie