Advertentie

Poging tot uitstel aanbesteden busvervoer mislukt

Tegen de zin in van de Haagse raad is het busvervoer in Den Haag aanbesteed en gegund aan HTM en Qbuzz. 'Het personeel van de bedrijven heeft recht om nu te weten hoe het busvervoer wordt geregeld', aldus de Haagse wethouder Peter Smit (VVD).

23 mei 2012

De poging van de Haagse wethouder Peter Smit (VVD, verkeer) om de aanbesteding van het busvervoer uit te stellen, is mislukt.  

Verplicht aanbesteden

De Haagse gemeenteraad had Smit dinsdagavond opgedragen bij de bestuurders van het Stadsgewest Haaglanden aan te dringen op uitstel van de aanbesteding. De raad wil eerst duidelijkheid over het verplicht aanbesteden van het openbaar vervoer in de grote steden nu het kabinet is gevallen. De bestuurders van het stadsgewest beslisten anders.  

Risico

Uitstel van de aanbesteding zou volgens het dagelijks bestuur van het stadsgewest het risico met zich meebrengen, dat het vanaf 2013 in strijd met de wet handelt. ,,Het personeel van de bedrijven heeft bovendien recht om nu te weten hoe het busvervoer wordt geregeld'', zegt Smit.

Goedkoper

HTM en Qbuzz verzorgen vanaf 9 december van dit jaar onder de naam HTMbuzz het busvervoer in Den Haag en de gemeenten Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. De twee vervoerders die samen een nieuw bedrijf gaan vormen, hebben de opdracht gekregen voor 7 jaar, tot en met december 2019. Het stadsgewest betaalt bijna 27 miljoen euro, wist Peter Smit, tevens dagelijks bestuurder van het stadsgewest, te melden. Dat is ongeveer 1,5 miljoen euro minder dan wat het busvervoer nu kost.

Onvrede

De bieding van HTMbuzz was niet alleen binnen het gestelde budget, maar volgens Smit ook kwalitatief het allerbeste. De andere partij die bood was Veolia. Die probeerde eerder dit jaar nog het budget van 27 miljoen omhoog te krijgen of de kwaliteitseisen voor de zogeheten concessie naar beneden bij te stellen, omdat de opdracht niet binnen het budget was uit te voeren. De rechter stelde de partij uiteindelijk in het ongelijk.

Staking

Het personeel en het materieel van de HTM gaat over naar de nieuwe onderneming, al vinden sommige personeelsleden dat niet leuk. Dinsdag gingen HTM-personeelsleden nog enige tijd in staking uit onvrede over de aanbesteding.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Willem Kamps
Schei toch uit met die vreselijke aanbestedingen. Volg het voorbeeld van de nieuwe aanbestedingswet voor de zorg: mag maar hoeft niet. Scheelt een hoop onziinig gedoe.
Hannes Haganum / kritisch lezer
De uitslag ziet er goed uit met de combinatie HTM/QBuzz. Het begrip marktwerking is in het OV echter achterhaald. De grote, Europese partijen, Arriva en Transdev, die nu samen een behoorlijk deel van de Nederlandse markt in handen hebben, zijn beide bedrijven waarvan respectievelijk de aandelen in handen zijn van de Duitse staat of van de Franse departmenten. Veolia en Connexxion zijn beide dochterbedrijven van het Franse Transdev.

In Duitsland land zelf wordt op grote schaal marktconform (met kostenmodellen) inbesteed aan

de conventionele bedrijven. België kent in alle drie de landsdelen uitsluitend overheidsbedrijven. Wel is het zo dat De Lijn in Vlaanderen (aandelen in handen van de Vlaamse regering) op grote schaal bussen en personeel inhuurt bij kleine toerwagenbedrijven). Ergo, misschien doet Vlaanderen wel veel meer aan echte marktwerking dat wij ! De hele aanbesteding leidt bovendien tot een uitpersing van de arbeidscontracten. Een deel van de aandelen van QBuzz is in handen van de Nederlandse Spoorwegen.



Advertentie