Advertentie

Pechtold twijfelt aan bestuurskracht gemeenten

D66-lijsttrekker Alexander Pechtold heeft niet zo’n hoge pet op van de bestuurlijke kwaliteit op lokaal niveau. Veel gemeenten hebben nauwelijks bestuurskracht.

31 augustus 2012

D66-lijsttrekker Alexander Pechtold heeft niet zo’n hoge pet op van de bestuurlijke kwaliteit op lokaal niveau. ‘Veel gemeenten hebben nauwelijks bestuurskracht’, zegt hij in een interview met Binnenlands Bestuur.

Ondemocratisch

Als het aan D66 ligt, gaat het mes niet alleen in het aantal provincies, maar ook in het aantal gemeenten. Van de huidige 415 gaat het wat de partij van Pechtold betreft naar zo’n 200 gemeenten. ‘Het gaat ons om bestuurskracht. Veel gemeenten hebben die nauwelijks. Vaak wordt dat verhuld door allerlei ondemocratische gemeenschappelijke regelingen. De burger heeft echter helemaal geen invloed op een Wgr, Wgr-plus of andere arrangementen die gemeenten sluiten.’

Op sterven na dood

‘De grootste angst zit vaak bij politici. Daarom gaan dit soort discussies altijd traag en wordt het zeer emotioneel gebracht. Alle partijen en alle coalities praten er al decennia over, maar tot op heden is er niets wezenlijks veranderd. Ook dit kabinet heeft niet geleverd. Donner niet, Spies niet. Dat irriteert me. Kabinetten komen telkens met plannen, waardoor er veel onrust is. En ook al zijn gemeenten op sterven na dood, toch gaat een herindeling dan niet door. Dat moet echt tot het verleden behoren.’

Dat er zo weinig meters worden gemaakt, komt door het jarenlang in Den Haag gebezigde credo dat je herindeling niet moet opleggen. ‘Het begrip "het moet van onderop komen" is wel mooi, maar dan moet het wél komen. Je kunt gemeenten dwingen om in twee jaar tijd kenbaar te maken of ze die taken aankunnen. En dan niet alleen door taken die ze zelf niet aankunnen in die ondemocratische gemeenschappelijke regelingen te proppen.’

Twee  jaar

D66 wil dat in elke gemeente wordt getoetst of zij de taken waar zij voor staat, naar behoren kan uitvoeren. Als dat niet kan, moet de gemeente met herindelingsvoorstellen komen. Voor het opschalingsproces krijgen gemeenten twee jaar de tijd’, zegt hij.

Vier landsdelen

Wat de provincies betreft, wil Pechtold toe naar vier tot vijf landsdelen, te beginnen met de vorming van een Randstadprovincie. Daarna volgen wat hem betreft van onderop noord, oost en zuid. ‘De landsdelen – waarin de waterschappen opgaan – worden krachtige besturen die verantwoordelijk zijn voor ruimtelijke ordening, water, economie en verkeer en vervoer. In Denemarken heeft men een vergelijkbare vernieuwing in twee jaar tijd gedaan, dat was een ongelooflijk succesvol proces.’

Naast een krachtiger bestuur, levert de vorming van landsdelen besparingen op. ‘Onze voorstellen voor de hervormingen van het provinciale en lokale bestuur leveren tot 2017 een besparing op van naar schatting 700 miljoen euro.’

Het complete interview met Alexander Pechtold is te lezen in Binnenlands Bestuur van vrijdag 31 augustus.

Reacties: 43

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

henk
Pechtold moet zich schamen. Eerst flink bezuinigen op gemeenten en hierna twijfelen aan de slagkracht. Bizar. Zo n partij mag nooit regeren.
Hans Schalkwijk / adviseur
Dat gemeenten het werk niet aan kunnen is van alle tijden. In den Haag moeten ze maar eens nadenken over de uitvoerbaarheid van de wetgeving. Daarnaast is er met de deskundigheid en motivatie van een deel van de ambtenaren wel wat mis. Samenvoeging kan wel eens helpen maar dat het altijd een bezuiniging is ben ik helaas niet met het huidige D66-pogramma eens.
H.Gulpers / hfd trp
Ik hoor iedereen in Den Haag praten over bezuinigen dit en dat, maar als ze een loonstop invoeren, dan moeten ze ook een prijzenstop invoeren. wat ook een groot probleem is zijn de brandstofprijzen, de gehele sector transport in Nederland wordt gewoonweg in de vernieling geholpen en er is niemand die er wat aan doet, de oliemaatschappijen maken milliarden winst en de regering lacht zich kapot en beurt 80% aan belastingen en allerhand verzinselen en de kosten van transport gaan omhoog en de burgers maar betalen.
J.Teske / Zorgmedewerker van 87 jaar en nooit doorontwikkeld.
ik vind het een goed idee van Pechtold en ik stel voor de besparingen die dit gaat opleveren, zoals tegenwoodige gebruikelijk is, door te sluizen aan de Europese Unie. M.n. Griekenland en Spanje kunnen (op termijn) nog wel een paar 100 miljard gebruiken. Overigens, nu we het toch over de ideeën, van ventje: "Pechtold"hebben, moet ik vermelden dat het inmiddels spectaculair duidelijk is dat de versoepeling van het ontslagrecht, bij lange na niet ver genoeg gaat. Alleen massa-ontslag kan ons nog redden. Want alleen door massa-ontslag ontstaat massa werkgelegenheid en dat is goed voor de economie en bovenal goed voor de EU. En daar gaat het om. Want u weet: voor de inwerkingtreding vd EU, bestond er geen handel en geen werkgelegenheid. Wij danken alles aan de EU. Geloof toch aub die politici.



Voorts ben ik van mening dat wij masaal: Roemer zouden kunnen stemmen. Alleen bij zijn partij vindt de ambtenaar steun.
True
lol @ Goldjan, maar Roemer gaat het niet worden.

In geen 1000 jaar..
de gebeten hond / netto betaler
Na 7 herindelingen ben ik een beetje murw. Alles wordt duurder terwijl de voorzieningen zijn gesloopt. En het gemeentebestuur? Wie zijn dat, waar zitten ze en wat doen ze met al hun bestuurskracht. De echte gotspe is natuurlijk de verwijzing van alexander naar Denemarken. Daar zijn de opvolgers van hun provincies (Amter) inmiddels op weg opheffing. Dat komt er van als je appels met peren of mennesker med kreaturen vergelijkt. Lees het werk van je eigenste Klaartje Peeters er toch eens op na.
Dick Kaas / ex wethouder, informaticus
Ik zie zowel in den Haag als op lokaal niveau zaken die best verbeterd kunnen worden. Als de heer Pechtold nu in den Haag begint krijgt men op lokaal niveau ruimte om het daar zelf op te pakken. Was er niet iets met een balk en een splinter?
Harrie Custers / Ambassadeur voor Ont-moeten, Ont-regelen, Ont-wikkelen en Verbinden
Ongelooflijk!

Bestuurskracht is omgekeerd evenredig met centralisatie/opschalen! Idem voor wat betreft de kosten.

Of is het dienen van de burger inmiddels echt achterhaald als streven, als legitimatie van een overheid?

Dan kunnen we de overheid beter meteen afschaffen.



Pechtold, wie denk je eigenlijk dat je bent?
Flip Zolderman
Stemmen wordt wel steeds eenvoudiger op deze manier. Een liegende Rutte, en nu een tamelijk stompzinnige Pechtold... Er is veel tegen de SP te zeggen, maar ik denk er serieus over om als protest toch wel degelijk op Roemer te stemmen. Rutten en Pechtold laten in ieder geval luid en duidelijk horen hoe het NIET moet.
Nick / concerncontroller
De kop van het artikel dekt de lading niet. Pechtold twijfelt helemaal niet, hij weet het zeker, dat gemeenten nauwelijks bestuurskracht hebben.

Ik ga ervan uit dat Pechtold een meetlat waarlangs hij meet en dan ben ik benieuwd naar die meetlat (en wie daar dan wel aan voldoet).

Ik kan immers ook wel zeggen dat ze bij Barcelone nog een hoop fouten maken, maar ik weet niet veel clubs te noemen waar het beter gaat. Doet Barcelone het dan niet goed, of is er dan wat mis met mijn oordeel?
Jan
"D66 wil dat in elke gemeente wordt getoetst of zij de taken waar zij voor staat, naar behoren kan uitvoeren. Als dat niet kan, moet de gemeente met herindelingsvoorstellen komen. Voor het opschalingsproces krijgen gemeenten twee jaar de tijd’, zegt hij."



En geloof het of niet, het probleem is daarna opgelost als sneeuw voor de zon. We mogen wel oppassen dat D66 dit niet doorvoert in Europa, na 2 jaar klooien door Nederland moeten we verplicht samengevoegd worden met Belgie of Duitsland. De visies van D66 waren al wat wereldvreemd maar om in samenvoegen van gemeenten het ei van Columbus te vinden...
Chris
In hoofdlijnen kan ik me goed vinden in dit idee van Pechtold, veel kleine gemeenten kunnen de decentralisaties niet aan, met als gevolg gemeenschappelijke regelingen die niet goed gecontroleerd (kunnen) worden.



Wat me behoorlijk tegenvalt is de gemiddelde reactie tot nu toe op dit artikel. Nederland bloedt op dit moment en dat mag m.i. ook pijn doen bij de ambtenaren. Te veel ambtenaren zitten al meer dan 10 jaar vastgeroest op één plek, te bang om nog risico's te nemen, achter hun stugge 'ontslagrecht'-dijk...! Gelijktrekken met alle andere werknemers in Nederland is wel zo eerlijk en voorkomt struisvogelgedrag.
Hans / Adviseur Publieke sector
Eindelijk een politicus die het hardop durft te zeggen! Het bestuurlijke niveau van veel gemeenten is immers te vaak bedroevend. Kijk alleen maar eens naar de achtergrond van veel wethouders, dat spreekt boekdelen.



Maar helaas gaat dat niet alleen op voor wethouders. Ook onze Tweede Kamer is doorspekt met "volksvertegenwoordigers" die voortkomen uit de stallen van beleidsmedewerkers, persoonlijke assistenten van politici en dergelijke. Waar Pechtold eigenlijk voor pleit, is een toets op bestuurlijke kwaliteiten, maar dat past niet in ons Thorbecke-model.



Dus D66: niet een bestuurlijke krachtmeting naar schaal, maar een selectiebeleid op kwaliteiten zou een goede stap zijn om NL beter bestuurd te krijgen. Daar moet je "alleen" wel ons democratisch stelsel voor veranderen....
Arnold / gemeentemabtenaar
Arrogander pechtold zou eerst eens naar zichzelf moeten kijken. Bestuurskracht hebben we al in geen jaren gezien in Den Haag en al helemaal niet bij zijn hobbyclubje. Waar loopt het niet goed dan? Graag namen van gemeenten waar de bestuurkracht niet goed is, volgensd mij zijn het uitzonderingen en daar is iedereen weer de dupe van. Wat een regenteske dictator is het toch, bah!
True
Pechtold van Groenlinks.
L.E.S
Beide raadsleden zeker?
Alfred
Tja..... Dus je hevelt eerst taken over, omdat het rijk of de provincie het niet goed genoeg zouden doen, en dan zeg je dat een gemeente te weinig bestuurskracht heeft! Dat gemeenten het in een wgr+ regeling proberen op te lossen, zeg maar mini provincies, heeft te maken met dat overhevelen van te veel en ingewikkelde taken.



De vraag is altijd welk probleem lost men op en hoe is het probleem onstaan.



Met grotere gemeenten komt de overheid nog verder weg te staan van de burger. Dat wilde D66 toch juist niet?
BOZ25 / adviseur
Ben het wel eens met Pechtold. Het overgrote deel van kleine gemeenten (-50.000) wordt bestuurd door goedbedoelde amateurs die eigen belang (en ego) voorop hebben staan maar geen enkel idee hebben waarover ze praten. Niemand heeft een idee over het vraagstuk hoe we de zorg om de nurger heen zo goed mogelijk vorm kunnen geven. Er is alleen een idee over morgen, na morgen is een groot vraagteken. Meer in de lijn van, als je er niet over praat, dan is het er ook niet.
BOZ25 / adviseur
sorry, typefout = uiteraard Burger
M. Breugelmans / strategisch adviseur
Hier laat Pechtold zien waarom de politiek ongeloofwaardig is geworden. Zijn eigen partij is er niet in geslaagd (vanuit het kabinet) de benodigde bestuurlijke vernieuwing door te voeren en nu gooit hij het maar op het bordje van een ander neer. Daarnaast is zijn (waarde)oordeel over kleinere overheden tenenkrommend en beneden alle peil. Juist en vooral omdat het verwijt vooral politici kan worden gemaakt dat de bestuurskracht op alle niveaus is afgenomen. Zij belemmeren een voortvarende en constructieve samenwerking bovenlokaal en bovenregionaal. Politieke partijen slagen er niet in om vanuit de verschillende werk- en denkniveaus (lokaal - provinciaal - landelijk) intern binnen de partij tot een gezamenlijke visie en aanpak te komen. Afstemming binnen politieke partijen ontbreekt volledig en van een eengezinde kijk op bestuur en bestuurskracht binnen politieke partijen is in het geheel geen sprake. Ook bij D'66 niet. Daar laten ze de kans op verdere versterking van de bestuurscultuur en -structuur liggen. Zolang bestuurskracht, daadkracht en lef bij politici ontbreekt mogen lagere overheden geen verwijten worden gemaakt. Het is zelfs te roemen dat er lokaal en regionaal samenwerkingen ontstaan die er toe leiden dat de overheid efficienter en daadkrachtiger kan opereren. Daarin laten gemeenten zien Den Haag niet nodig te hebben!!! En als ik het commentaar van Pechthold lees, kan dat voorlopig ook maar beter zo blijven.
Surink / Raadslid te Epe
D66 zou eerst naar de eigen gemeentelijke daadkracht moeten kijken. Veel grote woorden voor zo'n in gemeentelijk relatief kleine partij. Bescheidenheid siert de mensen. Bij het beplakken vanonder verkiezingsborden is D66 een van die partijen met 3 posters of meer. Pechtold is een meester om naar de splinter in andermans oog te kijken.
Peter Riedijk / wethouder sociale zaken
Als de heer Willemsem zich nog steeds afvraagt waar het niet goed gaat is dat nu net waar Pechtold op doelt. Niet weten wat er werkelijk aan de hand is maar wel grote woorden gebruiken. Een beetje PVV stijl?

Niet willen en kunnen zien waar het slecht gaat of vindt de heer Willemsen dat het nu zo goed gaat in ons gemeenteland? Een paar uitzonderingen zijn er altijd, maar de meeste gemeenten hebben grote financiele problemen, inderdaad mede door een krachteloos en zwalkend gedogend landsbestuur de laatste jaren. Ik ben blij dat er genoeg politici van verschillende partijen zijn die wel verantwoording durven te nemen zonder op afstand te gedogen!
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Ten aanzien van de problematiek heeft Pechtold gelijk. Ten aanzien van de oplossing heeft hij dat niet. Beter zou het zijn de provincies kleiner te maken. Taken waar gemeenten te klein voor zijn kunnen dan worden afgestoten naar die regioprovincies omdat die wel beschikken over voldoende bestuurskracht. Gemeenten kunnen zich dan beperken tot de taken die dicht bij het dagelijks leven liggen, die zij vanwege hun schaal effectief en efficiënt kunnen uitvoeren. Bovendien verhoogt dit de democratische legitimiteit waar Pechtold en de andere volgelingen van Van Mierlo zich altijd zo druk over maken, terwijl met zijn oplossing het bestuur steeds verder van de inwoners af komt te staan.
Mr. F. Breure / VVD-Burgerraadslid Zwolle
Ik steun -als VVDer- de 'D66 opvattingen over gemeentelijke en provinciale herindelingen. Alleen: de genoemde niet-vrijblijvende bestuurskracht-toets moet worden uigevoerd door het naast hogere bestuursorgaan (provincie/Rijk). Verder moet tegelijkerijd wettelijk het doel van samenwerkingsregelingen worden beperkt tot beleidsuitvoering, en niet meer beleidsvorming.
gerrie
Maak je toch niet zo druk op deze aardbol. Wij mensen zijn maar een tussenschepsel. Binnen nu en 100 jaar zal 100% van de wereldbevolking eraf geschud worden en we mogen blij zijn dat 0,00001% het overleefd. Dan mag het mensdom misschien opnieuw beginnen maar persoonlijk denk ik dat het dan helemaal gedaan is. Ik hoop dat ik het mis heb.
regine
Ik zou vooral willen weten welk probleem nu precies wordt opgelost, want 'niet bestuurskrachtig' is wel erg vaag. Ook ben ik benieuwd naar de onderbouwing van de bezuiniging van 700 miljoen. Jammer voor D66, maar openbaar bestuur is relatief erg goedkoop en de kosten ervan moeten niet worden verward met de bedragen die via overheden worden herverdeeld. Voorts is Denemarken onvergelijkbaar met NL vanwege het ontbreken van provincies met inhoudelijke taken. Het proces was een succes, de uitkomst niet. Ga het ze vragen!
Andreas Dijk / directiesecretaris Congres- en Studiecentrum VNG
Ik maak mij meer zorgen om de bestuurskracht van de Rijksoverheid, in het bijzonder waar het ministers en kamerleden betreft, dan om de lokale bestuurskracht.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Eindelijk een politicus die het doorheeft. De besparingen lijken mij nog laag ingeschat. Hopelijk krijgen we meer aanhangers.

Er is echter veel meer te doen in de bestuurlijke organisaties van de Overheid willen we overstappen van paard en wagen naar een snelle bolide.
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
Pechtold kan beter aan de bestuurskracht van zijn eigen geliberaliseerde Rechts66 twijfelen. Laat ie daarom maar snel fuseren met de VVD, dan leidt dat wellicht ook tot meer bestuurskracht en schept ie pas echte duidelijkheid voor de kiezer.zoals ooit door Van Mierlo in Krasnapolsky beoogd
Janssen / Boekhouder
Ik blijf het leuk vinden als Bestuurs en werknemers van de Overheid (hoog en laag) elkaar beschuldigen van incompetentie. Het ergste is, dat ik de gek, hiervoor belasting zit te betalen.

Je kunt veel producten en diensten uitvoeren zonder de Overheid. Het is dankzij de wetgeving en de domheid van burgers dat de overheid in NL nog zo groot is. Terug naar het stuk..

De D66 en andere partijen heben jarenlang het overheidssysteem groot gemaakt. Er was altijd wel een belanggroepering, een politieke partij, een instantie die vond dat hun "onderwerp" geregeld moest worden door de overheid en vooral gefinancieerd moest worden door de belastingbetaler. Dit is de redistributiefunctie van de overheid, zelfs de VVD doet hieraan mee. Wat is nu het resultaat?

Lees de kranten en internet van de laatste 30 jaar maar. Of je leest het interview met Pechthold waar zelfs een politicus aangeeft dat de overheid niet competent is. Er waren meer politicy die deze mening ook hebben.

Conclusie: de overheid moet kleiner worden. Je kunt niet verwachten dat de probleemveroorzaker, zijn eigen problemen oplost.
Arnold / gemeentemabtenaar
@Peter Riedijk, blijkbaar is het in uw regio slecht gesteld met het bestuur. De oorzaak en het begin van de oplossing ligt in Den Haag. Regelgeving zou een stuk eenvoudiger kunnen, minder veranderende regelgeving geeft meer rust en geeft mensen de tijd om zich de materie eigen te maken. De continue veranderdrang van o.a. uw partij zijn daar medeschuldig aan. Ik vraag me af of die veranderingen ook altijd een verbetering zijn. Ik ontken niet dat de bestuurskracht niet overal heel groot is, maar wat mij opvalt is dat dat juist een probleem is in grotere gemeenten. Dat geeft toch te denken lijkt mij. Dus denk nu niet dat schaalvergroting een verbetering is. Goedkoper wordt het al helemaal niet. De overhead van mijn kleine gemeente is een stuk lager dan die van grotere buurgemeenten.

De financiele problemen zijn overigens in veel gemeenten ontstaan door rucksichtlos bezuinigen op taken die de rijksoverheid (voor veel hogere kosten) uitvoerde en de uitzonderlijke crisis die er gaande is. Wellicht hadden gemeenten eerder hierop moeten anticiperen (wat in mijn kleine gemeente wel gebeurd is).

Bovendien zitten wij er voor de burger, en de meeste burgers willen helemaal geen grote anonieme gemeentes, dat is iets waar u wel heel makkelijk aan voorbij gaat.

Overigens heel goedkoop om gelijk met de PVV te komen als je als partij kritiek krijgt op een standpunt. Ik dacht dat we zulke spasmes onderhand wel voorbij waren.
de gebeten hond / netto betaler
Leuk die selectieve aandacht van Alex voor DK. Hij meldt namelijk niet dat men daar inderdaad de provincies (Amter) ophief maar nu de gewesten opheft omdat ze veel kosten en niks opleveren. Dus gewoon opheffen die dure zinloze provincies.

En grotere gemeenten? Prima maar leg me dan eerst even uit waarom ik voor steeds minder diensten steeds meer moet betalen EN wat "bestuurskracht" is. Een slapende D66 burgemeester, potverterende wethouders en teveel ambtenaren, terwijl ik gewoon geen last van ze wil hebben en m'n rijbewijs of paspoort toch bij hen MOET kopen. Dus kleinere gemeenten graag.
Jan Keijzer
De Tweede Kamer heeft meer dan 3 jaar getwijfeld over een voorgestelde fusie tussen de gemeenten Weesp, Bussum, Naarden en Muiden. Na alle adviezen en voorstellen werden er weer commissies ingesteld en gezocht na compromissen. De Tweede Kamer bleek een groep twijfelkonten te zijn. Na meer dan drie jaar blies de Kamer de fusie af. Hoezo bestuurskracht van landelijk niveau!!!!
True
Kleine kereltjes, grote wensen.
Wiline
Geachte heer Pechtold,

Voordat u de gemeente aanspreekt is het beter te kijken naar het functioneren van de landelijke partijen met hun fractievoorzitters voorop. Heb nu 2 verkiezingsdebatten bekeken en het was beide keren een beschamende vertoning. Dat volk moet ons land gaan besturen!!!!!

Verschrikkelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A. Wassenburg
Meneer Pechtold heeft 'gelijk', zie als voorbeeld van de landelijke bestuurs'kracht' het Kunduz-akkoord, dat in een vloek en een zucht in elkaar is getimmerd, vervolgens een nieuwe naam kreeg en daarna meteen weer werd ontkracht door er alles uit te halen behalve het verhaal BTW en de AOW. Deze meneer en alle andere mevrouwen en meneren doen nu tijdens de debatten net of er nooit een Kunduz-akkoord is geweest. Zo bont heeft nog geen gemeente het ooit gemaakt. Dat belooft wat, voor de periode na 12 september....
E. van Bunnik / oud secretaris van een OR bij GVB-Amsterdam
Ik heb even met m'n ogen geknipperd. De parmantige Pechtold wil de provincies en waterschappen samenvoegen?

Waar het gaat om de waterschappen, kan ik me wel voorstellen dat je die weg wult hebben. Het mijne is niet eens in staat om binnen de planning de dijkversterking te realiseren. Pas petites en dreigingen geen waterschapsbelasting meer te zullen betalen leiden ertoe dat men met zo'n 2 à 3 jaar de versterkte dijk oplevert.

En provincies samenvoegen? Bijna niemand gaat daar nog voor naar de stembus: Bij zo'n mastodont

zeker niet.
Doeke Kuipers / corporatieman
Door schaalvergroting komt een Raad, vaak ammateurbestuurders, zover van de "burgerij"af te staan dat "de macht"automatisch in de handen van de 4de laag, de ambtenaren, komt! Ook de "gepromoveerde" Raadsleden, als dikbetaalde wethouder kunnen het, door gebrek aan echte kennis van zaken, ook niet........
spiedend oogje
Hoeveel bestuurskracht heeft Nederland in EU verband??

Nederland heeft als klein landje vrijwel niets te zeggen in de "gemeenschappelijke regeling EU Brussel", maar moet gewoon zijn bek houden en zich schikken naar de grote jongens. Maar wel graag meebetalen....

Hoezo boter op je hoofd, Pechtold.

Waardeloze partij D'66.

(Ik ben overigens geen PVV aanhanger)

Ik weet trouwens helemaal niet meer waar ik op moet stemmen en daar hebben meer mensen last van heb ik inmiddels begrepen. Da's mooi kloten!!!
Leo Markensteyn
Met herindeling maken wij de bestuurskracht niet groter. Het wordt hoog tijd dat de aandacht uitgaat naar de kwaliteit en de professionaliteit van bestuurders. Er rust kennelijk een taboe op dit onderwerp, want niemand spreekt daarover.
O. ten Hove
Ik heb moeite met de bestuurskracht van de heer Pechtold, immers een kunsthistoricus die zelf aangaf geen verstand van cijfers te hebben. Het si zijn partijgenoot Wijers die samen met de vvd in Paars het neoliberalisme er doorheen drukte. We weten nu wat de gevolgen daarvan zijn. Graaicultuur, geen maatschappelijke betrokkenheid etc. Dus stem in godsnaam geen d'66 want het is een afbraakpartij.
Joop / belangstellende
Jammer dat het niveau van de reacties erg laag is. Inhoudelijk is er weinig te melden zie ik. En dan nog laag op de man spelen. Bah.
spiedend oogje
Laten we de kleine partijen, die de bestuurskracht alleen maar saboteren, onmiddelijk opheffen. Te beginnen met de D'66. Wat kost het de belastingbetaler wel niet om de heer Pechtold en het hem ter beschikking gesteld apparaat op de been te houden terwijl het een totaal overbodige Partij is met nul toegevoegde waarde.

Dus beste mensen, stem NIET op dit ruggegraatloze, quasi elitaire, gebakken lucht verkopend clubje onbenullen.........
Advertentie