of 59761 LinkedIn

Pechtold twijfelt aan bestuurskracht gemeenten

D66-lijsttrekker Alexander Pechtold heeft niet zo’n hoge pet op van de bestuurlijke kwaliteit op lokaal niveau. Veel gemeenten hebben nauwelijks bestuurskracht.

D66-lijsttrekker Alexander Pechtold heeft niet zo’n hoge pet op van de bestuurlijke kwaliteit op lokaal niveau. ‘Veel gemeenten hebben nauwelijks bestuurskracht’, zegt hij in een interview met Binnenlands Bestuur.

Ondemocratisch

Als het aan D66 ligt, gaat het mes niet alleen in het aantal provincies, maar ook in het aantal gemeenten. Van de huidige 415 gaat het wat de partij van Pechtold betreft naar zo’n 200 gemeenten. ‘Het gaat ons om bestuurskracht. Veel gemeenten hebben die nauwelijks. Vaak wordt dat verhuld door allerlei ondemocratische gemeenschappelijke regelingen. De burger heeft echter helemaal geen invloed op een Wgr, Wgr-plus of andere arrangementen die gemeenten sluiten.’

 

Op sterven na dood

‘De grootste angst zit vaak bij politici. Daarom gaan dit soort discussies altijd traag en wordt het zeer emotioneel gebracht. Alle partijen en alle coalities praten er al decennia over, maar tot op heden is er niets wezenlijks veranderd. Ook dit kabinet heeft niet geleverd. Donner niet, Spies niet. Dat irriteert me. Kabinetten komen telkens met plannen, waardoor er veel onrust is. En ook al zijn gemeenten op sterven na dood, toch gaat een herindeling dan niet door. Dat moet echt tot het verleden behoren.’

Dat er zo weinig meters worden gemaakt, komt door het jarenlang in Den Haag gebezigde credo dat je herindeling niet moet opleggen. ‘Het begrip "het moet van onderop komen" is wel mooi, maar dan moet het wél komen. Je kunt gemeenten dwingen om in twee jaar tijd kenbaar te maken of ze die taken aankunnen. En dan niet alleen door taken die ze zelf niet aankunnen in die ondemocratische gemeenschappelijke regelingen te proppen.’

 

Twee  jaar

D66 wil dat in elke gemeente wordt getoetst of zij de taken waar zij voor staat, naar behoren kan uitvoeren. Als dat niet kan, moet de gemeente met herindelingsvoorstellen komen. Voor het opschalingsproces krijgen gemeenten twee jaar de tijd’, zegt hij.

 

Vier landsdelen

Wat de provincies betreft, wil Pechtold toe naar vier tot vijf landsdelen, te beginnen met de vorming van een Randstadprovincie. Daarna volgen wat hem betreft van onderop noord, oost en zuid. ‘De landsdelen – waarin de waterschappen opgaan – worden krachtige besturen die verantwoordelijk zijn voor ruimtelijke ordening, water, economie en verkeer en vervoer. In Denemarken heeft men een vergelijkbare vernieuwing in twee jaar tijd gedaan, dat was een ongelooflijk succesvol proces.’

Naast een krachtiger bestuur, levert de vorming van landsdelen besparingen op. ‘Onze voorstellen voor de hervormingen van het provinciale en lokale bestuur leveren tot 2017 een besparing op van naar schatting 700 miljoen euro.’

 

Het complete interview met Alexander Pechtold is te lezen in Binnenlands Bestuur van vrijdag 31 augustus.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Slacht (offer) op
Na 7 herindelingen ben ik een beetje murw. Alles wordt duurder terwijl de voorzieningen zijn gesloopt. En het gemeentebestuur? Wie zijn dat, waar zitten ze en wat doen ze met al hun bestuurskracht. De echte gotspe is natuurlijk de verwijzing van alexander naar Denemarken. Daar zijn de opvolgers van hun provincies (Amter) inmiddels op weg opheffing. Dat komt er van als je appels met peren of mennesker med kreaturen vergelijkt. Lees het werk van je eigenste Klaartje Peeters er toch eens op na.
Door Hans (adviseur) op
Dat gemeenten het werk niet aan kunnen is van alle tijden. In den Haag moeten ze maar eens nadenken over de uitvoerbaarheid van de wetgeving. Daarnaast is er met de deskundigheid en motivatie van een deel van de ambtenaren wel wat mis. Samenvoeging kan wel eens helpen maar dat het altijd een bezuiniging is ben ik helaas niet met het huidige D66-pogramma eens.
Door Hans Oldenhof (Criticus) op
Eindelijk een politicus die het hardop durft te zeggen! Het bestuurlijke niveau van veel gemeenten is immers te vaak bedroevend. Kijk alleen maar eens naar de achtergrond van veel wethouders, dat spreekt boekdelen.

Maar helaas gaat dat niet alleen op voor wethouders. Ook onze Tweede Kamer is doorspekt met "volksvertegenwoordigers" die voortkomen uit de stallen van beleidsmedewerkers, persoonlijke assistenten van politici en dergelijke. Waar Pechtold eigenlijk voor pleit, is een toets op bestuurlijke kwaliteiten, maar dat past niet in ons Thorbecke-model.

Dus D66: niet een bestuurlijke krachtmeting naar schaal, maar een selectiebeleid op kwaliteiten zou een goede stap zijn om NL beter bestuurd te krijgen. Daar moet je "alleen" wel ons democratisch stelsel voor veranderen....
Door Chris op
In hoofdlijnen kan ik me goed vinden in dit idee van Pechtold, veel kleine gemeenten kunnen de decentralisaties niet aan, met als gevolg gemeenschappelijke regelingen die niet goed gecontroleerd (kunnen) worden.

Wat me behoorlijk tegenvalt is de gemiddelde reactie tot nu toe op dit artikel. Nederland bloedt op dit moment en dat mag m.i. ook pijn doen bij de ambtenaren. Te veel ambtenaren zitten al meer dan 10 jaar vastgeroest op één plek, te bang om nog risico's te nemen, achter hun stugge 'ontslagrecht'-dijk...! Gelijktrekken met alle andere werknemers in Nederland is wel zo eerlijk en voorkomt struisvogelgedrag.
Door Jan op
"D66 wil dat in elke gemeente wordt getoetst of zij de taken waar zij voor staat, naar behoren kan uitvoeren. Als dat niet kan, moet de gemeente met herindelingsvoorstellen komen. Voor het opschalingsproces krijgen gemeenten twee jaar de tijd’, zegt hij."

En geloof het of niet, het probleem is daarna opgelost als sneeuw voor de zon. We mogen wel oppassen dat D66 dit niet doorvoert in Europa, na 2 jaar klooien door Nederland moeten we verplicht samengevoegd worden met Belgie of Duitsland. De visies van D66 waren al wat wereldvreemd maar om in samenvoegen van gemeenten het ei van Columbus te vinden...
Door Nick op
De kop van het artikel dekt de lading niet. Pechtold twijfelt helemaal niet, hij weet het zeker, dat gemeenten nauwelijks bestuurskracht hebben.
Ik ga ervan uit dat Pechtold een meetlat waarlangs hij meet en dan ben ik benieuwd naar die meetlat (en wie daar dan wel aan voldoet).
Ik kan immers ook wel zeggen dat ze bij Barcelone nog een hoop fouten maken, maar ik weet niet veel clubs te noemen waar het beter gaat. Doet Barcelone het dan niet goed, of is er dan wat mis met mijn oordeel?
Door flip op
Stemmen wordt wel steeds eenvoudiger op deze manier. Een liegende Rutte, en nu een tamelijk stompzinnige Pechtold... Er is veel tegen de SP te zeggen, maar ik denk er serieus over om als protest toch wel degelijk op Roemer te stemmen. Rutten en Pechtold laten in ieder geval luid en duidelijk horen hoe het NIET moet.
Door Harrie Custers (Ambassadeur voor Ont-moeten, Ont-regelen, Ont-wikkelen en Verbinden) op
Ongelooflijk!
Bestuurskracht is omgekeerd evenredig met centralisatie/opschalen! Idem voor wat betreft de kosten.
Of is het dienen van de burger inmiddels echt achterhaald als streven, als legitimatie van een overheid?
Dan kunnen we de overheid beter meteen afschaffen.

Pechtold, wie denk je eigenlijk dat je bent?
Door Dick Kaas (ex wethouder, informaticus) op
Ik zie zowel in den Haag als op lokaal niveau zaken die best verbeterd kunnen worden. Als de heer Pechtold nu in den Haag begint krijgt men op lokaal niveau ruimte om het daar zelf op te pakken. Was er niet iets met een balk en een splinter?
Door Corso (ambtenaar) op
lol @ Goldjan, maar Roemer gaat het niet worden.
In geen 1000 jaar..