Advertentie

Onrust Amsterdamse ambtenaren stijgt

Naarmate de plannen voor de reorganisatie in de gemeente Amsterdam op zich laten wachten, des te meer groeit de onzekerheid en daarmee de onrust onder ambtenaren. 'Ambtenaren dreigen overwerkt te raken.'

15 januari 2014

De Centrale Ondernemingsraad van de gemeente Amsterdam ziet de onrust onder ambtenaren toenemen, naarmate de plannen voor de reorganisatie op zich laten wachten. ‘Uitstel volgt op uitstel. De onzekerheid groeit en daarmee de onrust.’

Steeds maar uitstel
Begin februari moet het reorganisatieplan van gemeentesecretaris Arjan van Gils openbaar zijn, heeft voorzitter René van Urk Dam van de Centrale Ondernemingsraad Amsterdam (COR) vanuit het stadsbestuur vernomen. ‘Eerst zou het januari zijn. Steeds maar uitstel. De onzekerheid en de onrust in de ambtelijke organisatie groeit.’ Het risico van een stijgende werkdruk had de COR al eerder gesignaleerd. Nu dreigen ambtenaren langzamerhand overwerkt te raken, omdat ze hun werk niet voor eind maart af krijgen. ‘Dat dreigt inderdaad te gebeuren. Sommigen vallen uit, al is het niet op grote schaal. Ambtenaren zijn ook heel loyaal.’ 

Parallellen met reorganisatie Rotterdam
Toch vrezen ambtenaren ook voor de plannen van gemeentesecretaris Van Gils die met zijn reorganisatie in Rotterdam bijvoorbeeld de dienst Ruimtelijke Ordening liet verdwijnen. ‘Dat is wel een zorg die ik veel hoor. De gemeentesecretaris zelf wil de vergelijking niet trekken. Volgens hem verschilt de verbouwing dusdanig, maar er zijn wel degelijk parallellen te trekken. Veel in Rotterdam loopt niet goed. De reorganisatie is duurder geworden en er zijn meer mensen boventallig. De kosten zijn niet goed ingeschat.’

Gegoochel met cijfers
De onrust onder ambtenaren werd dinsdag nog eens aangewakkerd door een publicatie in het Parool van de dag ervoor, waarin werd gesteld dat een kwart van de 16 duizend ambtenaren zou moeten verdwijnen. ‘Daar is mij niks van bekend. Ik vind de 950 fte van deze bezuinigingsoperatie tot 2015 al heel fors, maar dat is toch een heel ander cijfer. Ik ben niet blij met het gegoochel met cijfers. Dat zorgt alleen maar voor meer onrust. Wethouder Van der Burg heeft het cijfer ook al ontkend.’

Directeuren moeten solliciteren op eigen functie
Wat sowieso klopt, is dat de positie van alle directeuren op de schop gaat en zij zelf op hun functie moeten solliciteren. Daar heeft Van Urk Dam minder moeite mee. ‘We moeten daar nog over adviseren. Het is nog de vraag hoe dit wordt uitgevoerd. Ik vind het goed dat hier kritisch naar wordt gekeken. We moeten af van die stoelendans, waardoor steeds meer boventallige directeuren op de loonlijst blijven staan. Hierdoor was er geen ruimte voor vers bloed. We zien de voordelen.’

Onduidelijkheid over "general manager"
Onduidelijkheid is er bij Van Urk Dam over de term “general manager” die ook in het Parool werd genoemd. De krant schrijft dat veel topambtenaren die ook expert zijn straks worden vervangen door pure managers zonder vakkennis. ‘Volgens mij was het plan dat er juist meer gespecialiseerde directeuren zouden komen. Dat lijkt me ook logischer, want er komen vier clusterdirecteuren boven hen.’ In het verdwijnen van alle adjunct-functies ziet Van Urk Dam geen bezwaar. ‘We moeten toch toe naar zo min mogelijk lagen. De keten moet korter: maximaal vier lagen tussen de laagste ambtenaar en de hoogste ambtenaar.’

Elkaar bezighouden
Het college heeft dinsdag de uitgangspunten van de reorganisatie besproken en zal later een besluit nemen over het plan. Van Urk Dam verwacht op korte termijn een adviesaanvraag over de fijnstructuur van de organisatie. ‘We hebben volgens de Rekenkamer sinds 2008 115 reorganisaties gehad en 58 sinds 2011. Ik vind dat schokkende getallen. Er is slechts een schriftelijke evaluatie gedaan en zeven mondelinge. Deze reorganisatie is dan bedoeld om de gevolgen van de vorige reorganisaties op te vangen en de onoverzichtelijkheid op te lossen. Zo kunnen we elkaar nog wel even bezig houden.’

Wachten op risicoanalyse
Over de risicoanalyse bestond een verschil van mening tussen de COR en de wethouder. Volgens de eerste was de analyse er niet, volgens de wethouder is de analyse een vast en doorlopend onderdeel van het reorganisatieproces. Maar Van Urk blijft bij zijn standpunt. ‘De risicoanalyse ontbreekt gewoon. Er is nu een bureau ingehuurd die een “gatewayreview” gaat doen oftewel de risico’s in kaart gaat brengen. Maar dat doe je vooraf. Het is een foutje in het proces, maar wel essentieel. We verwachten volgende maand de rapportage en hopen dat er dan ook iets mee wordt gedaan.’

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ingmar Kappers / Senior Adviseur Organisatie, Proces en Verandering
Eerlijk gezegd vind ik dat een aantal mensen hier geen goede rol in speelt met hun bangmakerij. Voor de grootste groep ambtenaren verandert er bij deze reorganisaties vrijwel niets. Ze behouden hun werk en een groot deel van de collega's van nu. Ja, misschien onder een andere baas of bij een ander organisatieonderdeel. Nou en?



Een kleine groep ambtenaren wordt boventallig, wat er op neerkomt dat ze dan nog 2 jaar de mogelijkheid hebben om zich om te scholen/iets anders te zoeken. Dit staat nog immer in schril contrast met de buitenwereld, waar je met je kartonnen doos buiten staat als er gereorganiseerd wordt.



Deze generatie verwende ambtenaren ( al ambtenaar sinds 1975) is groot geworden met entitlement, rijkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, gebrekkige resultaatsturing en overwaardering in salaris en daar gaat slechts een lichte kaasschaaf op dit moment af. Er valt niet zoveel te klagen, nu ook duidelijk is dat er nauwelijks ambtenaren uit gaan en veel overbetaalde ambtenaren gewoon met schaalbehoud overgaan naar een lager gewaardeerde functie.



Eigenlijk is het verdomd jammer dat er niet meer gebeurd. Dit was een goede kans geweest om van een grote groep disfunctionerende mensen afscheid te nemen en een grote groep welwillenden een mooie kans te bieden om iets voor de mooie stad te betekenen.



Gewoon aan het werk dus, waar je ook terecht komt.
RA / adviseur
Als je alleen een hamer kent, lijkt alles op een spijker.
Hans / afdelingsmanager
Als je het macro bekijkt, heeft Amsterdam ook relatief gezien wel erg veel ambtenaren; ca. 1 per 50 inwoners. In mijn gemeente van 100.000 inwoners werken toch echt geen 2000 ambtenaren, om een vergelijking te maken, maar ca. 35% daarvan. Het afschaffen van stadsdelen (en ook niet meer terug laten komen als bestuurscommissie) kan al direct een flinke besparing opleveren.
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Amsterdam heeft volgens Google 799.442 inwoners en 15.520 ambtenaren in dienst. Dat is 19,4 ambtenaar per 1000 inwoners. Het landelijk gemiddelde per gemeente is 7,7 ambtenaar per 1000. Dus dat er wellicht veel te veel overbodige ambtenaren zouden kunnen zijn zijn ligt dan ook voor de hand en dat de ambtenaren in de piepzak zitten voor een reorganisatie in de huidige recessie is dan ook een logisch gevolg !
Jose / ambtenaar
de COR had enkele maanden geleden een conferentie op dit thema georganiseerd; de reo-coördinator, gaf o.a. als reden op dat de wereld "buiten" verandert en dat gemeente a'dam dus ook moet veanderen; op de vraag of er een gedegen analyse is > welk probleem is er en welke adequate oplossing ligt voor handen kwam geen antwoord, althans, ik kan het mij niet herinneren; de COR had een exteren adviseur in de arm genomen en vrij vertaald > gebrekkige argumentatie !!! nu heb ik vernomen dat de heer Van Gils eerder als gemmente-secretaris van Rotterdam en Hengelo (?) ook zo'n ingrijpende reorganisatie in gang heeft gezet en dat de "rookpluimen" nog niet zijn opgetrokken > houd mij ten goede, dat is wat ik heb gehoord en ik heb het hem (Van Gils) niet kunnen vragen of dat waar is; nu werk ik bij een a'damse dienst waar wij, bij wijze van spreken, elke dag problemen hebben met het ICT; ik zou zeggen: LOS EERST DIT PROBLEEM EENS EN VOOR ALTIJD OP !!!! onze dienst (uitvoering bijstandswet) wordt straks in minstens 3 onderdelen (RESULTAAT GERICHTE EENHEID=RVE) opgesplitst; loopt de onderlinge samenwerking iet wat moeizaam, ik denk dat het straks moeizamer zal gaan?! Als ik ook nog eens de link mag leggen met wat nu in de 2de Kamer speelt, voorstel tot wet : NORMALISERING AMBTENAAR .......(opheffen van de ambtenaren status) , dan ben ik bang dat de gewenste loyaliteit, integriteit niet meer tot de van zelfsprekendheden zal behoren; wethouder personeelszaken liet in het recente verleden zich nogal laatdunkend uit over de ambtenaren; ik vraag mij wanneer gaan wij amsterdamse ambtenaren eens protesteren en het werk neerleggen? laten wij ons gewoon als makke schapen naar de "slachtbank" leiden???? Wanner worden de EXTERNEN er uit gegooid? wat is hun nut en toegevoegde waarde? weet de heer Van Gils van elke dienst en stadsdeel hoeveel van dit soort krachten werkzaam zijn en wat ze precies doen en voor hoe lang??? heeft de gemeente aa'dam goed in beeld wat voor personeel in dienst is, wat ze doen, welke opleiding zij hebben genoten, hoeveel mensen komende 3 jaar vertrekken wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd enz enz.; ik laat het heirbij !!!!!!!!!!!
Advertentie