Advertentie

Ollongren neemt omstreden fusieproces onder de loep

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken gaat onderzoeken of een herindeling van Barneveld en Scherpenzeel nodig is. Ook neemt ze daarbij het tot nu toe gelopen proces onder de loep.

08 juli 2021
Research-afbeelding.jpg

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken gaat de komende maanden kijken of een herindeling van Barneveld en Scherpenzeel nodig is. Ook neemt ze daarbij het tot nu toe gelopen proces onder de loep. Binnen maximaal vier maanden neemt de minister een besluit of ze het advies van de provincie Gelderland overneemt en een wetsvoorstel gaat voorbereiden.

Toetsen

Dat laat Ollongren desgevraagd via haar woordvoerder weten. Provinciale Staten hebben dinsdagnacht ingestemd met het voorstel van Gedeputeerde Staten tot herindeling van Barneveld en Scherpenzeel. Ondanks herhaaldelijk aandringen van Scherpenzeel bij de minister om in te grijpen, heeft Ollongren zich tot nu toe afzijdig gehouden. Nu het besluit door PS is genomen, laat ze weten deze voor kennisgeving te hebben aangenomen. ‘De komende maanden zal ik het omvangrijke advies op een zorgvuldige manier toetsen; aan de criteria uit het Beleidskader gemeentelijke herindeling en de Wet arhi’, aldus Ollongren. Het gaat om de Wet algemene regels herindeling en het sinds maart 2019 vigerende beleidskader, waarbij de rol van provincies aanzienlijk is ingeperkt.

 

Ordentelijk verlopen

Bij die toets komen ‘zowel de vraag of een herindeling noodzakelijk is, als de vraag of het proces tot nu toe ordentelijk is verlopen, aan de orde’, aldus Ollongren. Tot het moment dat ze haar beslissing neemt, hoopt ze dat ‘betrokken partijen de komende tijd constructief met elkaar in gesprek blijven, in het belang van de inwoners van Scherpenzeel.’

 

Integriteitsonderzoek

Het college van Scherpenzeel gaat bij de minister overigens expliciet aandringen op een integriteitsonderzoek naar het herindelingsproces, zo heeft het college woensdag besloten. ‘Wij betreuren het dit besluit is doorgezet, zonder dat de integriteit van het proces is aangetoond’, zo laat het college in een reactie op het besluit van PS weten. ‘Tot op heden is het dossier vooral politiek gewogen. Scherpenzeel is door de provincie beoordeeld op een verouderd beeld, want alle aanbevelingen uit het rapport-SeinstravandeLaar zijn opgevolgd’, stelt wethouder Izaäk van Ekeren (SGP).

 

Geen noodzaak

Diverse Statenfracties, waaronder de VVD, baseerden dinsdag hun besluit om in te stemmen met het herindelingsvoorstel van GS op dat rapport van SeinstravandeLaar uit 2019. Daaruit kwam onder meer naar voren dat het Scherpenzeel aan bestuurskracht ontbrak. Sindsdien heeft de gemeente hard gewerkt aan onder meer de versterking van die bestuurskracht, stelt Scherpenzeel keer op keer. Onder meer BMC oordeelde eind vorig jaar dat de bestuurskracht inmiddels op orde is. Gemeentefondsspecialist Jan Verhagen stelde recent na onderzoek van de Kadernota 2022-2025 dat de financiële positie van Scherpenzeel structureel solide is. ‘Het dossier waarover de minister moet oordelen is veel breder dan het door de provincie samengestelde dossier’, stelt van Ekeren. De rapporten van onder meer BMC als Verhagen ‘tonen beide aan dat er geen noodzaak is om te herindelen.’

 

Geen open overleg

Daarnaast zijn er de afgelopen maanden diverse andere rapporten verschenen die de minister bij haar beoordeling mee moet wegen, vindt Scherpenzeel. Het gaat daarbij zowel om rapporten die op verzoek van Scherpenzeel zijn gemaakt, als op verzoek van Gedeputeerde Staten en de commissaris van de koning. In die rapporten wordt onder meer gesteld dat er geen sprake is geweest van een echt open overleg, een belangrijk onderdeel van een herindelingsprocedure, maar dat GS van meet af aan op een herindeling hebben aangestuurd. GS ontkennen dat. In het op verzoek van Scherpenzeel opgestelde rapport van hoogleraar staatsrecht Douwe Jan Elzinga constateert hij dat de door GS ingezette herindeling, dat is gebaseerd op artikel 8 van de Wet arhi, niet voldoet aan de vereisten van die wet.

 

Lat van beleidskader

‘Al deze rapporten, en de zienswijzen en signalen uit de Scherpenzeelse samenleving, zijn door de provincie stuk voor stuk anders gewogen dan dat wij dat zelf hebben gedaan. Het politieke resultaat daarvan is dat er nu een advies bij de minister ligt’, aldus Van Ekeren. ‘Het is nu aan minister Ollongren om te bepalen wat zij met de politieke wens van Gelderland gaat doen. Zij moet het Gelderse herindelingsadvies aan de lat van het beleidskader leggen.’

 

Proces rammelt

Ook het Burgerinitiatief Scherpenzeel Zelfstandig is zwaar teleurgesteld over het besluit van PS. Volgens woordvoerder Jaap van Donselaar is niet naar de feiten gekeken en wordt de wens voor zelfstandigheid van een ruime meerderheid van de Scherpenzelers aan de kant geschoven. ‘Ongehoord.’ Op het verzoek van het burgerinitiatief aan de Gelderse commissaris van de koning John Berends een integriteitsonderzoek te doen naar het gevolgde proces heeft hij tot nu toe ‘nul reactie’ gekregen. Als een reactie op korte termijn uitblijft, gaat hij het verzoek rechtstreeks indienen bij minister Ollongren. ‘Als de noodzaak tot een fusie goed wordt onderbouwd, hebben we daar niet zo’n moeite mee. Dit proces rammelt echter van alle kanten.’

 

Vitale nieuwe gemeente

Barneveld stelt, zoals ze ook eerder heeft gedaan, dat herindeling met Scherpenzeel ‘kansen biedt om samen te bouwen aan een economisch sterke en vitale gemeente, met ruimte voor de eigen identiteit en inbreng via het verder ontwikkelen van het dorpenbeleid’, zo laat het college via zijn woordvoerder weten.’ Na het besluit van de provincie is de ‘minister van Binnenlandse Zaken nu aan zet om een wetsontwerp te maken, dat via de Raad van State aan de Tweede Kamer en Eerste Kamer wordt voorgelegd.’

Reacties: 21

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Dieuwe / adviseur
Heeft Scherpenzeel een alternatief qua samenwerking met andere kleinere gemeenten in de omgeving? Nee niet binnen de provinciegrens.

Het lijkt een verloren strijd van de inwoners van Scherpenzeel. Je kunt dan 2 dingen doen; de hakken in het zand en strijdend ten onder gaan of meewerken aan de next best optie; Barneveld. Dit laatste lijkt veel constructiever; immers is je onderhandelingspositie dan nog in tact. Binnen een cultuur van loyaliteit kan meer bereikt worden dan als het straks een moetje wordt. Dan heb je als Calimero niks meer te vertellen. Het zou het bestuur van Scherpenzeel sieren dit uit te dragen en niet zoals nu de oren te laten hangen naar de wil van het volk.



Barneveld zou ik niet willen vergelijken met een vloekende en tierende Palestijn Goliat, net als Scherpenzeel niet met David (eens met Rood Hestje) I



Ik zie uit naar de politieke omslag van de huidige (interim) bestuurders als ze straks gedwongen worden te fuseren. Ik voorspel voor nu; alles is dan koek en ei!



Dieuwe / adviseur
Heeft Scherpenzeel een alternatief qua samenwerking met andere kleinere gemeenten in de omgeving? Nee niet binnen de provinciegrens.

Het lijkt een verloren strijd van de inwoners van Scherpenzeel. Je kunt dan 2 dingen doen; de hakken in het zand en strijdend ten onder gaan of meewerken aan de next best optie; Barneveld. Dit laatste lijkt veel constructiever; immers is je onderhandelingspositie dan nog in tact. Binnen een cultuur van loyaliteit kan meer bereikt worden dan als het straks een moetje wordt. Dan heb je als Calimero niks meer te vertellen. Het zou het bestuur van Scherpenzeel sieren dit uit te dragen en niet zoals nu de oren te laten hangen naar de wil van het volk.



Barneveld zou ik niet willen vergelijken met een vloekende en tierende Palestijn Goliat, net als Scherpenzeel niet met David (eens met Rood Hestje) I



Ik zie uit naar de politieke omslag van de huidige (interim) bestuurders als ze straks gedwongen worden te fuseren. Ik voorspel voor nu; alles is dan koek en ei!



Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
Bij ons in Stichtse Vecht gingen op 1 jan 2021 de vlaggen half stok 10 jaar na de fusie, mede georganiseerd door de lokale rotary club uit Maarssen de Provincie Utrecht en de aangeschreven staatsecretaris Bijleveld door een niet bestaande stichting Duurzame Vechtstreek (i.o.) Velen zien het nog steeds als een annexatie van kleine kernen door Maarssen die nauwelijks nog vertegenwoordigd worden, zie ook de voormalige gemeente Haren. Nu na 10 jaar bestuurlijk gepruts begint men eindelijk aan het puinruimen van zichzelf aangestelde ambtenaren die niet meer functioneren, zie het AD van 13 juli met de kop "Onrust bij ambtenaren: Stichtse Vecht haalt grote bezem door managers". Voor 13 van de 18 teamleiders is er een "functie elders"...Komt het ooit nog goed na een gedwongen fusie vraag je je af.
Rood hesje / Jan Zijkgraaf
@Nico uit Loenen die wel de klepel hoort maar niet wet waar de klok hangt en zodra hij de klok wel gevonden heeft de klepel weer kwijt is: in het artikel wat u noemt wordt in het geheel geen link gelegd met een herindeling. U hebt dus een zeer rijke fantasie. Overigens stellen ambtenaren zich niet aan - leuke woordspeling overigens, maar ik doel uiteraard op hun arbeidsverband.
Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
Beste betweter @rood hesje, type in google voor de grap eens STICHTSE VECHT CHAOS in voordat je los gaat over klepels en zo. Zodra een ARHI procedure aanvangt gaan er koppen rollen en komen er ambtenaren boven drijven die de zaak gaan reorganiseren en uiteraard zelf de poll posities gaan innemen, zo werkt dat. En dat hele fusie proces heb ik volledig gedocumenteerd inclusief 10 jaar geklungel die er op volgden. Ik kan er een dik boek over schrijven. Het aantal ambtenaren die hier in die 10 jaar zijn weggevlucht loopt niet in de tientallen maar zeker tegen de honderd. Ook dat heb ik bijgehouden met Linkedin. Maar eerlijk is eerlijk, chaotische gemeentebesturen zijn in Nederland een echte rage na een herindeling, dus niets nieuws onder de zon.
Rood hesje / Jan Zijkgraaf
@Nico: Beste Nico, Ik heb je advies opgevolgd. Echt waar!! Nou nou, poe poe, niks komt op die zoekterm naar boven dat maar enig verband houdt met een herindeling. he6t is gewoon een gemeente waar men met elkaar overhoop ligt. dat komt vaker voor helaas. maar goed: u hebt van alles gedocumenteerd en bijgehouden. Zelfs LinkedIn-profielen van medewerkers. Vind u dat bij laatste niet dat u daarmee een beetje eng bent geworden.

En dan de stelling dat chaotische gemeenteraden een rage zijn na herindelingen. Interessant: mogen we uw meetmethodes zien en kijken op welke fabeltjeskrant-verhalen u zich basseert.
Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
Beste @Rood Hesje, googelen is niet je beste eigenschap begrijp ik. Ik krijg de indruk uit je verbeten responsen dat je deel uitmaakt van mijn lange lijst ambtenaren die nu onder vuur liggen. De stelling dat veel herindelingen niet goed functioneren kan de op deze website vinden. Er is zowaar onderzoek naar gedaan. https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-org … en deze https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-org … Dus doe me een lol en doe eerst wat huiswerk voordat je reageert en lees "deze fabeltjeskrant" eens door waarop je nu reageert.
Paul / projectleider
Ik zou zeggen, denk buiten de kaders BZK en doe een herstart. Doe het proces nogmaals maar dan via de provincie Utrecht. Neem dan meteen een variant mee met gelijksoortige gemeenten net over de provinciegrens. Heb je twee opties al dan niet af te zetten tegenover een zelfstandig Scherpenzeel.
Paul / projectleider
Ik zou zeggen, denk buiten de kaders BZK en doe een herstart. Doe het proces nogmaals maar dan via de provincie Utrecht. Neem dan meteen een variant mee met gelijksoortige gemeenten net over de provinciegrens. Heb je twee opties al dan niet af te zetten tegenover een zelfstandig Scherpenzeel.
Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
Uit de conclusie van de rekenkamer van 1 mei 2015, 5 jaar na de fusie Maarssen, Breukelen, en Loenen aan de Vecht valt nog wel wat te leren: maak nulmetingen. Conclusies rekenkamer:

"wij willen in algemene zin benadrukken dat de rekenkamercommissie werkt met een vooraf

vastgesteld normenkader, waaraan onderzoeksbevindingen worden getoetst. Als de norm

bijvoorbeeld luidt dat er inzicht moet zijn in bestuurskracht van de voormalige gemeenten die zijn

opgegaan in de gemeente Stichtse Vecht (norm 10) en uit het onderzoek blijkt dat dit inzicht

ontbreekt, dan kan de rekenkamercommissie niet anders dan concluderen dat niet wordt voldaan

aan de norm. Grosso modo geldt hetzelfde voor de conclusie over efficiency (norm 4): Omdat de

verwachtingen over het realiseren van efficiencyvoordelen bij de herindeling niet vooraf zijn gesteld en hierover niet periodiek is gerapporteerd, wordt de norm gekwalificeerd als “niet aan voldaan”.
Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
Provincies moeten uitvoering geven aan door het rijk opgelegde gemeentelijke fusies. Dus wat doet die Provincie? Net zoals geschiede in stichtse Vecht: alle burgemeesters vervangen door interim burgemeesters (meestal oud gedeputeerden) die dan een paar jaar de gelegenheid (opdracht) krijgen de zaken intern aan elkaar te breien. En wat blijkt...jan 2021 "Jan Luteijn en Eppie Klein worden de waarnemend burgemeesters van respectievelijk Barneveld en Scherpenzeel. De gemeenten hebben een roerige tijd achter de rug en gaan een even roerige toekomst tegemoet. De provincie besloot dinsdag de twee gemeenten te fuseren tot één, tegen de zin van Scherpenzeel in". Dat is bij alle fusies dus het bekende paardenmiddel om het door de strot van de bewoners te drukken.
B. Janssen / Ambtenaar
Wat een soap, Astrix en Obelix-achtige proporties. Kan Ollongren goede argumenten vinden voor deze herindeling. Tis maar naar wie ze luistert, bestuurskracht is een vage term. Maar kan Scherpenzeel het volbeladen wagentje met medebewindstaken nog wel aan? De eigen bestuurders beweren van wel. Nou dan lijkt het mij simpel om te onderzoeken. Wat doen ze dan nog echt zelf? En klopt het allemaal wel wettelijk gezien? Scherpenzeel doet alsof er een ramp op komst is, maar er is leven na Scherpenzeel. Blijft wonderlijk dat Den Haag geen standpunt heeft over de minimale gemeenteomvang. Maar het past wel in het gebrek aan visie over het bestuurlijke en democratische palet in Nederland.
Rood hesje / Jan Zijkgraaf
@Nico (klokloze klepel of klepelloze klokkenluider): die conclusie uit dat rekenkamerrapport trek je volledig uit haar verband. De rekenkamer concludeert alleen dat aan het vooraf gestelde normenkader niet is voldaan. De rekenkamer zegt dus niets over de herindeling zelf.

Verder is het volstrekt normaal dat bij gemeenten waarvan niet duidelijk is of zij nog in de toekomst zelfstandig blijven bestaan, bij een burgemeesterswisseling een interim wordt benoemd in afwachting van de verdere ontwikkelingen.



Toch weer die klok, klepel en niet horen of niet weten waar die hangt.
P.Pluim
David heeft ook gewonnen van Goliath!
Rood hesje / Jan Zijkgraaf
@Nico: och en over die andere bijdragen waarin je verwijst naar enkele artikelen in binnenlandsbestuur. Ik heb nimmer ontkent dat een herindeling ook aspecten heeft waar meer aandacht voor mag komen. Onder andere het investeren in de lokale democratie zodat inwoners zich niet verloren voelen. Nergens uit die bijdragen die jij noemt komt naar voren dat een herindeling een dodelijk fiasco was. Dus ik blijf bij mijn stelling dat jij ergens een fabeltjeskrant met fake-herindelingsberichten aan het lezen bent. Maar het kan ook zijn dat je we woon eens een andere bril op moet zetten die beter voor je leer- en leesvermogen is
Rood hesje / Jan Zijkgraaf
@Nicoooooooo: leesvoer: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ambtenaar-en-c …

Recente onrust in Stichtse Vecht heeft dus heeeeelemaaaaaal niets te doen met een herindeling
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Misschien kan de minister ook onderzoek doen naar het herindelen van de provincies. Dat plan van haar voorganger De Gaay Fortman lag er al in de jaren 70 van de vorige eeuw en dat zou nog steeds passen.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Er is destijds zelfs een wetsontwerp voor opgesteld: de (ontwerp) Wet reorganisatie binnenlands bestuur.

Het voorzag in de vorming van regioprovincies die nadien her en der alsnog zijn ontstaan als een semi 4e bestuurslaag en die je steeds weer in regionale samenwerkingsverbanden ziet terugkomen. Er is is dus kennelijk behoefte aan regioprovincies maar niemand durft de huidige overbodige provincies op te heffen.
Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
@Rood Hesje, je voelt je wel erg overdreven aangesproken door mijn opmerkingen, je bent vast een van die ambtenaren die wegens wanprestaties thuis vergeefs zit te solliciteren, ik wens je succes. P.S. hier het rapport van 1 mei 2015 waar ik uit citeerde: " Geachte voorzitter en leden van de gemeenteraad,

De Rekenkamercommissie heeft de afgelopen maanden in samenwerking met het bureau Public Profit BV een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van de gemeentelijke herindeling.

Het rapport van de Rekenkamercommissie, met daarbij de bestuurlijke reactie van het College van burgemeester en wethouders met bijlage en het nawoord van de Rekenkamercommissie, bieden wij u hierbij aan." dus niet verder zeuren over klepels. Link: https://www.nvrr.nl/wp-content/uploads/2020/02/r … P.S. 2. Bedankt voor je link die inhoudelijk alles met de naweeën van een chaotisch geforceerde fusie te maken hebben (10 jaar pappen en nathouden dus en nog steeds een zieke cultuur).
Rood hesje / Jan Zijkgraaf
@Bimie: idd het kleine gallische dorpje waar de visboer en de smid weer ruzie maken. Maar daar houdt de vergelijking dan ook op. Want met figuren als Asterix en Obelix kan je je nog een beetje inleven. Maar met die Scherpenzeelse bestuurders niet.

@P.PLuim: De bestuurders zijn ook geen David. Dat zouden ze willen. Een betere titel voor hen is een clan Don Quichottes, die tegen beter weten in op het eigen pluche willen blijven zitten.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Het gaat niet om de Scherpenzeelse bestuurders maar om de inwoners. Die willen niet. Als de minister de provincies omvormt tot regioprovincies, kunnen kleine gemeenten die dicht bij de burger staan gewoon behouden blijven. Niets mis mee. Integendeel, directer kun je je democratie niet hebben.
Advertentie