of 64204 LinkedIn

Ollongren moet integriteit GS Gelderland onderzoeken

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken moet een integriteitsonderzoek uitvoeren naar de fusieaanpak van Gedeputeerde Staten van Gelderland. Dat wil SP-Kamerlid Renske Leijten. Zij wil daarnaast opheldering van de minister over het tot nu toe verlopen herindelingsproces en de rol van de minister daarin.

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken moet een integriteitsonderzoek uitvoeren naar de fusieaanpak van Gedeputeerde Staten van Gelderland. Dat wil SP-Kamerlid Renske Leijten. Zij wil daarnaast opheldering van de minister over het tot nu toe verlopen herindelingsproces en de rol van de minister daarin.

Twijfels

De integriteit van bestuur moet altijd onomstreden zijn, stelt Leijten in Kamervragen naar aanleiding van berichtgeving in Binnenlands Bestuur. ‘Er zijn twijfels zijn over de integriteit van de besluitvorming. Daarom moet Ollongren een integriteitsonderzoek doen’, aldus Leijten.

 

Oproep

Zowel de Statenfractie van 50Plus als het Burgerinitiatief Scherpenzeel Zelfstandig hebben deze week, onafhankelijk van elkaar, de Gelderse commissaris van de koning John Berends opgeroepen een onafhankelijk integriteitsonderzoek te laten doen naar de handelswijze van GS in het herindelingsdossier Barneveld-Scherpenzeel. Waarnemend burgemeester Eppie Klein van Scherpenzeel vindt dat daaraan gehoor moet worden gegeven.

 

Rol minister

Leijten dus ook. Ze wil daarnaast opheldering over de lobby die GS bij Kamerleden hebben gevoerd om steun te krijgen voor hun herindelingsplan Barneveld-Scherpenzeel. Het bevreemdt haar dat een provinciebestuur op die manier steun zoekt voor een omstreden herindeling. Ze wil tevens van Ollongren weten waarom de minister de diverse verzoeken van Scherpenzeel om in te grijpen tot nu toe naast zich neer heeft gelegd. Ook wil ze antwoord op de vraag wat de rol van het ministerie in deze kwestie tot nu is geweest.

 

Onbespreekbaar

Het SP-Kamerlid is fel gekant tegen een herindeling die door de bevolking wordt afgewezen, zoals Scherpenzeel dat medio maart heeft gedaan. Een herindeling zonder draagvlak is wat Leijten betreft onbespreekbaar, en vindt dat ook de minister draagvlak als uitgangspunt bij de beoordeling van herindelingsplannen moet nemen. Leijten wil weten wat de minister ervan vindt dat GS ondanks dat gebrek aan draagvlak de herindeling doorzetten. Ook wil ze het naadje van de kous weten over eventuele verzoeken die de minister van de Gelderse GS heeft gekregen om de herindeling mogelijk te maken. Alle door de provincie aan BZK verstrekte informatie moet naar de Kamer worden gestuurd.

 

Minister wacht af

Ollongren wil nog niet reageren op de twee oproepen uit Gelderland om een integriteitsonderzoek uit te voeren, zo laat de woordvoerder van de minister desgevraagd weten. Ze wacht eerst het besluit van Provinciale Staten over het herindelingsplan van GS af. Dinsdagavond debatteren PS daarover; de stemming is woensdag.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
Hou toch op met dit geneuzel. Gemeenten van deze omvang zijn vanwege de geringe bestuurskracht (onvoldoende professionaliteit, het ingewikkelde 3 D domein, digitalisering e.d.) al jaren rijp voor fusie of tenminste samenwerking. Probleem hier is vooral dat politici op pluche willen (blijven) zitten. Zeker van leden van de Tweede Kamer mag je op dit vlak ook verstandige taal verwachten. Verder eens met Birnie.
Door Bimie Janssen (Ambtenaar) op
@Henk en Hans: Misschien hebben jullie het niet begrepen, maar feitelijk ben ik het met jullie eens. Van geen enkele herindeling is duidelijk of het wel noodzakelijk was en of het ook echt wat heeft opgeleverd? Meestal niet, maar het probleem is dat het hier bestuurlijke "hobby's" betreft, waarvan al lang duidelijk is dat deze bestuurders nauwelijks nog enige voeling hebben met hun inwoners. Aan de andere kant is mijn persoonlijke ervaring dat het achteraf allemaal niet zo veel uit maakt en als de stof van alle tumult is neergedaald de wereld gewoon door draait. Het is gewoon jammer dat we in Nederland wel aan de marges rommelen, maar niet serieus kijken naar nut en noodzaak van bestuurlijke organen: wie kent het bestuur van een Waterschap? En wat is de democratische legitimatie feitelijk nog? En waarom wel gemeentelijke herindelingen? Maar kijken we niet naar nut en noodzaak van provincies? Verder wens ik jullie sterkte, er is leven na Scherpenzeel.
Door Hans Zijdeglans op
@ Henk Brons. Helemaal met u eens! Heb zelf 3 gemeentelijke herindelingen mee gemaakt, 3 x als medewerker en 1 x inwoner. Praktijkervaring: 5 jaar verloren tijd (wennen, ruzie, vertrek, onvervulbare vacatures) uit de hand lopende kosten (gebrek aan sturing en iedereen te vriend willen houden). Een groot drama, toch, Hollands Kroon en Sud-West fryslan?
Door Henk Brons (Raadslid Scherpenzeel) op
Geachte heer/mevrouw Janssen. Namens alle inwoners van het 'gedrocht' Scherpenzeel bedankt voor uw stigmatiserende woorden. Kennelijk bent u niet op de hoogte van de goede situatie van onze gemeente op het gebied van financiën (BDO gaf ons een 10) en dienstverlening (behorend tot de 'Blue Zone' van de Jeugdzorg). Ook bedankt trouwens namens onze ambtenaren die gewoon elke dag hard werken en zich alleen maar op de inhoud focussen en niet met de politiek bemoeien. Misschien is het beter dat u dat ook niet doet. Zou veel beter zijn voor het imago van de ambtenaar in Nederland die wat mij betreft al teveel te verduren heeft gehad.En als laatste een tip. Lees alle artikelen van het COELO van de Rijks Universiteit Groningen. Herindeling leidt nagenoeg nooit tot betere financiën, dienstverlening of bestuurskracht. Geen draagvlak, geen noodzaak, geen fusie.
Door Bimie Janssen (Ambtenaar) op
Het gebrek aan "bestuurskracht" zit in dit geval duidelijk bij de SP. Een niet gedragen herindeling? Door wie niet gedragen? De bang gemaakte bevolking van Scherpenzeel? Wat is het doel van deze herindeling? Kan Scherpenzeel zelfstandig voldoen aan alle taken? Van de herindeling gaat geen burger van Scherpenzeel dood en na 5 jaar weten ze niet eens meer hoe het was om zelfstandig te zijn. Kan me nauwelijks voorstellen dat Scherpenzeel wel voldeed aan alle wettelijke verplichtingen die vanuit Den Haag worden opgelegd, mijn ervaring is dat de kleine gemeenten dat simpelweg niet meer kunnen en je echt moet afvragen waarom deze historische bestuurlijke overblijfselen nog bestaan. Bestuurders lobbyen zich suf om de gemeente, provincie, waterschap of hun departement op de kaart te houden. Maar de vraag hoe functioneel deze historische gedrochten zijn wordt nauwelijks nog gesteld. De burger wil gewoon geholpen worden wanneer nodig, die maalt er niet om of dat een gemeente, waterschap of provincie is. Het liefst wil deze één loket voor alle vragen en niet van het kastje naar de muur. Maar met huidige bestuurlijke landschap blijft dat dus gewoon bestaan.

Vacatures

Van onze partners