Nationale ombudsman constateert onbehoorlijke inspraak
De inbreng van burgers wordt vaak door gemeenten zonder opgaaf van redenen genegeerd. De Nationale Ombudsman geeft daarom spelregels voor serieuze inspraak van burgers.
Regelmatig krijgt de Nationale Ombudsman klachten van burgers over onbehoorlijke inspraak. De gemeente wekt vaak de indruk dat burgers kunnen meepraten over een te nemen besluit. In de praktijk ervaren burgers echter dat de gemeente hun inbreng zonder opgaaf van redenen naast zich neerlegt.
Interesse in inbreng
‘De participatie van burgers komt daardoor niet tot zijn recht en burgers voelen zich niet behoorlijk behandeld door de gemeente’, constateert de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer in het gisteren gepresenteerde rapport 'We gooien het de inspraak in'. Brenninkmeijer roept gemeenten op vooraf heldere keuzes te maken. Verder moeten bestuurders en ambtenaren zich écht interesseren voor de ideeën en inbreng van burgers.
De wijze waarop in Aalsmeer met inspraak wordt omgegaan is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet!
Ik hoop dat na lezing van uw rapport de broodnodige verbetering zal inzetten.