of 59123 LinkedIn

Minister ziet wat in gedragscode voor dronegebruik

Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) ziet wel wat in een gedragscode voor dronegebruik. Volgens de minister zou zelfregulering laten zien dat de sector, samen met provincies, verantwoordelijkheid neemt. ‘De regels voor het veilig gebruik van drones en de regels omtrent de privacy zijn en blijven uiteraard van kracht, naast een gedragscode.’

Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) ziet wel wat in een gedragscode voor dronegebruik. Volgens de minister zou zelfregulering laten zien dat de sector en de provincies hun verantwoordelijkheid nemen. ‘De regels voor het veilig gebruik van drones en de regels omtrent de privacy zijn en blijven uiteraard van kracht, naast een gedragscode.’

Verantwoordelijkheid

Van Nieuwenhuizen: ‘De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Wet Natuurbescherming, die de aanleiding vormt voor de gedragscode, ligt bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de provincies.’ Ze geeft aan dat ze de gedragscode onder de aandacht gaat brengen van het Interprovinciaal Overleg.

 

Natuurgebieden

Gevraagd naar welke partijen een rol kunnen spelen, geeft Van Nieuwenhuizen het voorbeeld van Flevoland, waar de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) en de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) afgesproken hebben een gedragscode op te stellen voor het vliegen met drones boven natuurgebieden.

 

Straffen

Ook geeft de minister aan dat er een publiekscampagne plaatsvindt die dronevliegers wijst op de bestaande regels. Die regels, zoals hoeveel een drone mag wegen, waar gevlogen mag worden en welke straffen er mogelijk zijn bij onrechtmatig gebruik, zijn te vinden op de website van de rijksoverheid.

 

Regelgeving

Eerder meldde Binnenlands Bestuur dat er een streep ging door strengere Nederlandse regels voor dronegebruik, zoals een maximale vlieghoogte van 50 meter. De reden was dat het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) bezig was met het maken van Europese richtlijnen voor dronevliegers. Uit het voorlopige ontwerp daarvan bleek dat deze richtlijnen minder streng waren dan Nederland voor ogen had.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Henk Daalder op
Nutteloos beleid. Contraproductief zelfs.
Eerlijke burgers houden zich er toch wel aan.
Door de regels, worden er geen capaciteiten ontwikkeld, om iets te doen tegen drones die zich niet houden aan deze regels.
Drones worden ook steeds slimmer.

In een Zuid Amerkaans land werd een mislukte aanslag op de president gepleegd met een drone met een explosief.

Het volgende scenario gaat zich ergens de komende 10 jaar afspelen, verwacht ik.
Het stoppen van vakantievluchten met een drone.
Programmeer een drone zodanig dat hij in de motor van een vliegtuig vliegt.
Nu kost dat nog flink wat extra programmeer werk.
Maar over een paar jaar niet meer.
Dankzij ingebouwde camera en lichtgewicht beeldherkenning.

Wie het aantal vakantie vluchten wil reduceren kan kiezen.
Laat de drone los bij het taxi gedeelte van de start baan. En hij vliegt zelf in de motor
Vakantie vlucht netjes afgebroken

Laat de drone los aan het eind van de startbaan of een km verder. Meestal dun bevolkt gebied.
Maar de drone moet wel precies op tijd op de goede plek zijn, dat vereist andere software en timing bij het lanceren.
Maar het kan.
Hoeveel vakantievluchten moeten zo worden neergehaald voordat het aantal afneemt?

Of politici hun werk serieus gaan nemen, en zelf gaan zorgen voor CO2 reductie?

Dit is geen plan, wel een simpel scenario van wat NU technisch mogelijk is, en binnen een paar jaar bereikbaar voor iedereen die de motivatie heeft echt wat te doen tegen de klimaatopwarming.
Bijvoorbeeld bij de volgende globale hittegolf
Denk aan het volgende