Advertentie

Meerderheid raadsleden vindt vergoeding te laag

Raadsleden besteden gemiddeld zestien uur per week aan het raadswerk en krijgen daarvoor een vergoeding van gemiddeld 14,35 euro per uur. De tijd en de vergoeding zijn iets omhooggegaan in vergelijking met het laatste onderzoek in 2014. Toen kreeg een raadslid gemiddeld 14,20 euro en was hij of zij iets minder dan zestien uur kwijt aan het werk.

17 maart 2017

De helft van de raadsleden vindt dat ze te weinig vergoeding krijgen voor hun werkzaamheden. Dat blijkt uit het vijfde Nationale Raadsledenonderzoek van bestuurskundig adviesbureau Daadkracht.

Zestien uur per week

Raadsleden besteden gemiddeld zestien uur per week aan het raadswerk en krijgen daarvoor een vergoeding van gemiddeld 14,35 euro per uur. De tijd en de vergoeding zijn iets omhooggegaan in vergelijking met het laatste onderzoek in 2014. Toen kreeg een raadslid gemiddeld 14,20 euro en was hij of zij iets minder dan zestien uur kwijt aan het werk.

Afhankelijk van inwoneraantal

De gemiddelde tijdsbesteding van raadsleden hangt volgens het onderzoek in sterke mate samen met de grootte van de gemeente waarin zij actief zijn. Raadsleden uit de kleinste gemeenten (tot 8000 inwoners) ontvangen gemiddeld de laagste vergoeding: 4,91 euro per uur. Raadsleden in gemeenten met een inwonertal tussen 150.000 en 375.000 inwoners ontvangen gemiddeld de hoogste vergoeding: 19,64 per uur. (ANP)

Reacties: 17

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Arnold / gemeentemabtenaar
Meerderheid ambtenaren vindt beloning te laag.

Meerderheid ministers vindt beloning te laag

Meerderheid ouders vindt kinderbijslag te laag....

enz...

Deal with it!
Martin
@Willemsen Hoe bedoelt u, deal with it ? Mijn raadsvergoeding (gemeente tot 24000 inw) ligt rond de 5 euro bruto per uur. Het minimumloon in Nederland is 9 euro per uur. Voor die 5 euro per uur neem ik namens u belangrijke beslissingen en controleer ik de gemeente op de kwaliteit en correcte uitvoering van haar taken, beslist geen sinecure.

Keijzer
Het zou logischer zijn de vergoeding per uur naar prestaties te doen vanaf 4,91 per uur, met een maximum van Euro 19,64 per uur. Startbedrag Euro 4,91.
Ivar Volder / Schaduwraadslid, Lid Commissie Raadsvoorbereiding D66 Haarlemmerliede en Spaarnwoude
In onze gemeente met slechts 5600 inwoners is het voor de raadsleden min of meer liefdewerk oud papier. De vergoeding is dramatisch laag en de hoeveelheid (lees-) werk enorm. Je ziet dus alleen maar bevlogen mensen in de Raad, die het werk erbij doen. Dat is ook niet optimaal. Gelukkig gaat ook onze gemeente fuseren, wat hopelijk een normale situatie voor deze mensen gaat betekenen, zo zij nog herkozen worden.
José / projectleider
Doe een onderzoek naar de uren die besteed worden naar grootte gemeente en betaal iedereen hetzelfde per uur op basis van het minimumloon. Zo worden raadsleden uit kleine gemeenten beter betaald.
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Als je even googeld naar 'kwaliteit raadsleden' kom je er achter dat 65% ondermaats presteert in de gemeenteraad en veel te veel delegeert naar hun fractievoorzitter.....Het merendeel is niet in staat een voorjaarsnota of gemeentebegroting van enkele honderden pagina's te analyseren.
Jan
Wat elk raadslid schijnt te vergeten is dat het slechts een vergoeding is van de tijd die zij bij hun baas moeten opnemen on hun raadsbezigheden te kunnen verrichten, Het is dus geen bijbaan, laat staan een hoofdbaan. Hooguit een hobby. De praktijk is echter dat vrijwel geen raadslid verlof opneemt om raadslid te kunnen zijn. Dan is elke vergoeding (naast nog de onkostenvergoeding, de gratis laptop etc.) mooi meegenomen. Maar het onderscheid in vergoeding tussen grote en kleine gemeenten kan wel worden opgeheven. In grote gemeenten zijn er wellicht meer problemen, maar ook zijn ook meer raadsleden waarover de raadsbezigheden verdeeld kunnen worden.
H. Wiersma / gepens.
En dan te bedenken dat raadsleden in kleine gemeenten over het algemeen ook nog eens de grootste tegenstanders zijn van fusie met andere gemeenten en daarom hun doel 'gelijkwaardige vergoeding van hun hobby met groot' nooit zullen bereiken! Gewoon doorgaan dus met het huidige vergoedingen systeem. Misschien dat dat ook een beetje helpt om hun streven naar grotere hoogten van hun vergoeding te bereiken.
Jochem Floor
Het is een ernstig democratisch tekort dat er voor raadswerk in de grote steden minder geld beschikbaar is dan in kleinere plaatsen. Voor inwoners van een grote stad ligt hierdoor de drempel voor een onderhoud aanzienlijk hoger dan elders in het land. Dit ziet men bijvoorbeeld in Amsterdam direct terug in de kwaliteit van leven. De ondersteuning van buurtinitiatieven wordt er stukje bij beetje teruggeschroefd en de focus van het openbaar bestuur is er zoek.
Willem / Gemeenteambtenaar
@ Jochem Floor Maar in grote gemeenten worden de kosten toch ook over meer mensen verdeeld? Dus een hogere vergoeding kan toch niet de reden zijn dat er geld tekort is op andere vlakken? Of begrijp ik u verkeerd?

On topic: Misschien is het een idee om inkomsten uit dit soort werk (maar bijvoorbeeld ook werk van rekenkamerleden of leden van bezwaarcommissies) minder of niet te belasten. Er wordt tenslotte gewerkt voor de democratie en niet als normale baan zoals bestuurders of ambtenaren.
Paul / projectleider
Beetje vreemd economistisch ingestoken onderzoek.

Gemeenteraadslid is geen baan. Het bestaat uit het, vrijwillig, controleren van de uitvoerende macht.



De voldoening moet je niet uit de geldelijke beloning halen.



@Wim. Als de amateurs in de gemeenteraad een nota van honderden pagina's niet kunnen lezen dan is er wat mis met de nota.
Henk Eleveld / interimmanager - adviseur
Als hoofd van de afdeling geheugen een paar weetjes:

1. raadslid 30-40.000 inwoners ontvangt in 1986 per jaar het maandsalaris van een burgemeester van 100-150.000; in 2017 bijna anderhalf maandsalaris;

2. er zijn in het begin van deze eeuw meer taken naar het college verschoven;

3. de raad heeft ondersteuning gekregen in de vorm van een raadsgriffie en een rekenkamer.



Het is een denkfout om een beloning terug te rekenen naar uren. Je bent geen beter raadslid door er meer tijd aan te besteden, wel door je rollen als controleur, bepaler van hoofdlijnen en volksvertegenwoordiger slim in te vullen.



En in een kleine gemeente mag je je ook een beetje vergelijken met al die burgers die vrijwillig bestuurslid zijn van de voetbalvereniging, het zangkoor, de voedselbank of de Zonnebloem.



Nog nooit heeft bij mijn weten een algemene salarisverhoging geleid tot betere prestaties van de groep als geheel.



En voor wie vindt dat het teveel tijd kost: ontdek hoe je effectiever kunt zijn in minder tijd.
Eric de Kluis
@Jan Raadsleden die in het bedrijfsleven werken kunnen inderdaad buitengewoon verlof krijgen om vergaderingen van de raad, het college of commissies bij te wonen. Het gaat dan echter wel om onbetaald verlof.

marjo / raadslid.
Denk dat het raadswerk in een kleine gemeente bijna net zoveel tijd en kennis kost dan in een grotere gemeente.

Ook zijn er in grotere gemeenten meer raadsleden dus waarschijnlijk ook grotere fracties en kan het werk beter verdeeld worden. Verder denk ik dat in kleine gemeente de taak als volksvertegenwoordiger groter is. Men kent elkaar en de drempel om een raadslid te benaderen is lager. Ook dat zijn werkuren. Het kan toch niet zo zijn dat je voor hetzelfde uur werk in een grotere gemeente misschien wel een 3 keer zo'n hoge vergoeding krijgt. Een uur werk is een uur werk. Misschien moeten we de vergoeding in alle gemeenten gelijk stellen. De aparte "onkosten"vergoeding is in een grotere gemeente vaak meer dan de vergoeding die een raadslid ontvangt in een kleinere gemeente. Ook hier denk ik dat de onkosten hetzelfde zijn hoe groot je gemeente ook is.
tlpeter / Inwoner stad ruim 30.00 inwoners
Helemaal eens met de heer Henk Eleveld

Het beste raadslid is niet:

Die meeste tijd in het raadslidmaatschap stopt;

Het hardste roept;

Maar het raadslid dat:

Gebruik maakt van de juiste ondersteuning van het gemeentelijke apparaat.

Naar de burgers luistert en niet klakkeloos B&W voorstellen steunt omdat men deel uitmaakt van de coalitie.

Inderdaad voor alle gemeentes geldt, dat gemeente raadsleden veredelde vrijwilligers zijn die vaak door het status (zetel) aangetrokken voelen.

Laten we meer respect tonen voor die vrijwilligers die de misschien taken van wel de gekozen raadsleden overnemen denk aan voedselbanken en zorg voor daklozen enz.

Heuvelman
"Het is een denkfout om een beloning terug te rekenen naar uren".

Dat schrijft een gemeentesecretaris. Gelukkig wel oud. Je moet er toch niet aan denken dat zo iemand nog in functie is. Het dedain alleen al....
Arnold / gemeentemabtenaar
@marjo: Datzelfde geldt voor de ambtenaren die in een kleine gemeente ook slechter betaald krijgen dan in een grote gemeente. Zij moeten van veel beleidsterreinen veel weten en dus ook veel doen. Wat eerdere schrijvers ook al aangeven: Veel uren maken als raadslid betekent niet dat het werk goed wordt gedaan. Ik merk dat raadsleden vaak vervallen in details en niet besturen op hoofdlijnen en zelfs vaak op de stoel van college of ambtenaar gaan zitten. Dan wordt je vergodeding per uur inderdaad erg laag, maar als je je tot je echte taak beperkt (beesturen op hoofdlijnen) moet het te doen zijn lijkt mij.
Advertentie