of 63082 LinkedIn

Meer coronaboetes in 'migrantenwijken'

69 procent van de boetes die de politie in Den Haag uitdeelde voor het overtreden van de coronaregels werden uitgeschreven in wijken waar de meerderheid van de inwoners een niet-westerse migratieachtergrond heeft. Dat terwijl maar 31 procent van de Hagenaren in zo'n wijk woont.

In wijken waar veel mensen met een niet-westerse migratieachtergrond wonen, worden meer 'coronaboetes' uitgedeeld dan in andere wijken. Althans, dat geldt voor Rotterdam en Den Haag, maar niet voor Amsterdam. Het roept de vraag op of er sprake is van etnische profilering.

In balans
Dat schrijft Vrij Nederland op basis van cijfers die zijn opgevraagd bij de politie. Daaruit bleek dat 69 procent van de boetes die de politie in Den Haag uitdeelde voor het overtreden van de coronaregels werden uitgeschreven in wijken waar de meerderheid van de inwoners een niet-westerse migratieachtergrond heeft. Dat terwijl maar 31 procent van de Hagenaren in zo'n wijk woont.

In Rotterdam, waar 25 procent van de inwoners in een 'migrantenwijk' woont, gold dat voor 48 procent van de boetes. In Amsterdam was de verhouding 'redelijk in balans'.

Profilering
Of etnische profilering door de politie de oorzaak is van de disbalans, is op basis van de cijfers niet hard te maken. Zowel de politie als de gemeente Rotterdam ontkennen dat in ieder geval. Volgens woordvoerders is er niet expliciet gekozen voor sterkere controle en handhaving in gebieden met meer inwoners met een niet-westerse migratieachtergrond.

Reflectie

Dat beantwoordt echter niet de vraag waarom de Amsterdamse cijfers beter 'in balans' zijn dan die van Den Haag en Rotterdam. Ook stellen de verklaringen van de politie en de gemeente Rotterdam nieuwe vragen aan de orde. Want als er inderdaad geen sprake is van etnische profilering, dan wijzen de cijfers erop dat inwoners van 'migrantenwijken' de coronaregels simpelweg vaker overtreden. Dat roept de vraag op: waarom?

'Het zou mooi zijn als de ervaringen en de uitkomsten van deze analyse tot reflectie leiden', reageert criminoloog en stadssocioloog Gwen van Eijk in het Vrij Nederland-artikel. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Henk op
Logisch.. De tuinen en kamers zijn veel kleiner dan in Wassenaar of Naarden. daar feesten ze lekker of doen ze trouwerijen zoals Grappenhaus.
Door Henk Faber (Beleid) op
Ik kan me dit prima indenken. Er is boven mij in het gebouw een migrant komen wonen en er is daar de hele avond en nacht een constante in -en uitloop van allerlei liederlijk volk. Laat staan de overlast, het achterlaten van winkelwagentjes en het naar buiten gooien van van alles. Alsof de regels niet bestaan. Ik snap niet hoe dat kan want hier in de binnenstad is er geen gebrek aan BOA's. Zou ik na spertijd de deur uitlopen heb ik binnen 500 meter een boet te pakken. Kreeg er laast bijna een omdat ik mijn vuilnis een paar minuten te laat in de bak deed. Ik heb het sterke idee dat er met twee maten gemeten wordt en dat men niet durft te beboeten in bepaalde gevallen.
Door Keijzer op
Als een wijk een meerderheid heeft aan bewoners met een migratie achtergrond, heet het dus een migrantenwijk. Dat kan dan om 55% gaan, of 65%, of hoger, tot 100%. Dat maakt nogal verschil. Alleen al aantal bewoners in totaal per wijk en in alle dergelijke wijken opgeteld in een stad.
Een dergelijk rapportage is halfbakken werk.
Na de toeslagenaffaire nog een verdenking van etnisch profileren erbij.

Dan wordt in het bovenstaand stuk een vraag opgeroepen: waarom in het geval van niet-etnische profilering, corona regels daar vaker worden overtreden.
Is dat niet een open deur? Hoe vaak hoorden we niet uit vrijwel alle landen, dat de wijken met kleine woonoppervlakten en grotere gezinnen, kwetsbaarder zijn voor uitbraken. Zeker kinderen van kleinbehuisde gezinnen zonder tuin, de ruimte van de straat meer opzoeken. Vaak meer familie in dezelfde wijk woont, die elkaar veel (willen) zien. Zowel in huis als op straat de mensen dus meer risico lopen besmet te worden en verleiding zich buiten te begeven bij een avondklok, groter is.

In de reclame industrie en vanuit de opdrachtgevers, was lange tijd een opvallend fenomeen gaande. Een vorm van etnisch profileren te noemen, maar kennelijk is die wel oké. Als je niet beter wist zou je kunnen concluderen, op basis van de reclames, dat Nederland overwegend 2 etnische groepen heeft en tegelijkertijd men het voortdurend over een voor iedereen - en dus alle groepen - inclusieve samenleving heeft. Een stel (man/vrouw) of gezin in reclames, was heel vaak uit die 2 groepen samengesteld. De representatie is wat aan het verbeteren. Hier zal vast geen onderzoek naar gedaan worden, of dat ethisch is.
Door Keijzer op
Het is inderdaad suggestief dat het om etnisch profileren gaat. Dat zou je eerst moeten vaststellen hoe de verhouding tussen autochtoon en niet autochtoon is, die zich na 9 uur daadwerkelijk op straat bevinden. Vervolgens of de daar wonende autochtonen, die zich op straat bevinden, dan geen boetes krijgen, of naar verhouding veel minder. Naar verhouding minder, is etnisch profileren. We zouden rap horen vanuit die steden, als dat het geval zou zijn.

Stel dat in die betreffende wijken alleen maar autochtone gezinnen woonden, zou dan de uitkomst echt zoveel anders zijn, rekening houdend met aantal bewoners? Er zijn geen volkswijken, of wijken met hogere inkomensgroepen, in beide gevallen met alleen maar autochtonen, of alleen maar niet-autochtonen, om te kunnen vergelijken.

Stel dat na de eerste periode van de avondklok blijkt, dat bij rondlopen of rondrijden steeds blijkt, dat in bepaalde buurten de avondklok weinig wordt gerespecteerd en in andere buurten juist wel. Moet dan het beleid zijn, dat handhaving in elke straat geschiedt voor een x-aantal minuten, om alle schijn van etnisch profileren, of profilering langs socio-economische lijnen, te voorkomen?
Door t.faber op
Daar gaan we weer. Dat - excusez le mot - gezeik over het z.g. etnisch profileren is naar mijn mening gevaarlijker dat het coronavirus.
Door Annemarie (waterschapsambtenaar) op
Ik denk dat de hoeveelheid boetes er alles mee te maken heeft waar de BOA's en de politie zich bevinden. Bij mij in het dorp zie ik nooit een BOA of politie na 21.00 uur. Ik zie wel auto's rijden en bezoekers bij huizen. Dus ook in mijn dorp bij de "niet etnische" inwoners zouden best wel wat boetes uitgedeeld kunnen worden.
Door Ankje (ambtenaar) op
Het kan aan zoveel verschillende oorzaken liggen. Waarom zo nadrukkelijk de mogelijkheid van etnisch profileren door de politie benoemen, zonder allerlei andere mogelijke oorzaken te noemen. Vooroordeel?
Door f (adviseur) op
het kan niet liggen aan de mores van die betreffende inwoners

Vacatures

Klik hier voor alle vacatures

Van onze partners