Advertentie

Meer ambitie nodig bij vermindering regeldruk

Er kan meer dan 350 miljoen euro worden bespaard door de Haagse regeldruk te verminderen. Dat stelt het Adviescollege toesting regeldruk, Actal.

22 juni 2012

Een volgend kabinet moet hogere ambities hebben om de regeldruk te verminderen. Vooral op de zogeheten inhoudelijke nalevingskosten kunnen miljoenen euro’s meer worden bespaard dan waar het kabinet nu van uitgaat.

Regeldruk

Dat vindt Actal, het Adviescollege toetsing regeldruk. Actal adviseert de regering en de Tweede en Eerste Kamer om de regeldruk zo laag mogelijk te maken.

Minder geld

Inhoudelijke nalevingskosten zijn de kosten die ondernemers extra moeten maken om te voldoen aan wet- en regelgeving. ‘Denk bijvoorbeeld aan de bouwvoorschriften die er voor moeten zorgen dat kinderen niet door trapafscheidingen vallen. Die gelden ook voor bedrijfspanden waar meestal geen kinderen zijn. Toch moeten ook die bedrijven extra kosten maken, omdat de overheid kiest voor confectieveiligheid in plaats van maatwerk', verduidelijkt een woordvoerder van Actal. Oftewel: regels zijn regels en die gelden voor iedereen. Met minder belastende wet- en regelgeving zijn ondernemers minder geld kwijt. In deze moeilijke economische tijden is dat geen overbodige luxe, wil Actal maar zeggen.


Nalevingskosten

Demissionair minister Maxime Verhagen (CDA) van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) heeft onlangs aangegeven dat de nalevingskosten de komende jaren met 350 miljoen euro kunnen dalen. Dit deed Verhagen in de voortgangsrapportage regeldruk bedrijven aan de Kamer. Daarin werd gesteld dat ondernemers sinds eind 2010 vanwege het rijksbeleid om de lastendruk terug te dringen, 950 miljoen euro minder kwijt zijn aan het naleven van regels en het voldoen aan administratieve verplichtingen.

Hogere ambities

Dit kabinet is het eerste dat concrete verminderingsdoelstellingen heeft opgesteld voor nalevingskosten. Maar daarop kan veel meer worden bespaard, stelt Actal. ‘Een volgend kabinet kan in onze ogen fors hogere ambities formuleren’, aldus de woordvoerder. Het adviescollege komt tot deze conclusie op basis van gesprekken die met vertegenwoordigers van ondernemers zijn gevoerd. Een concreet bedrag wil hij niet noemen. De mogelijkheden zullen blijken uit toekomstige adviezen aan het volgende kabinet.

Nieuwe regels
Ook ondernemingsorganisatie VNO-NCW stelde eerder in een reactie op de voortgangsrapportage van EL&I dat het kabinet-Rutte weliswaar ‘flinke vooruitgang’ heeft geboekt met de vermindering van de regeldruk, maar dat het werk nog niet af is. ‘Ondernemers hebben nog steeds de indruk dat er twee overheden bestaan: een die opruimt en een ander die telkens nieuwe regels maakt met onnodig hoge lasten’, aldus VNO-NCW in een persbericht.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Niek / jurist
Uit een onderzoek van de VNG van een paar jaar terug bleek dat de rijksoverheid verantwoordelijk is voor 95% van de "regeltjes". Gemeenten en provincies voor 4 % en waterschappen voor 1%. Omdat de laatste 3 vaak rijksregels verplicht moeten uitvoeren, hebben ze vaak dubbel last van de regeldruk. Het verminderen van de regeldruk is dan ook primair een taak van de rijksoverheid. Die hoeft niet alleen te kijken naar die zielige kruidenier. Veel burgers, instellingen maar ook mede-overheden, zuchten al lange tijd onder de bureaucratische regeldruk. Wat wel eens goed zou helpen is dat wetten voortaan een houdbaarheidstermijn van 10 jaar meekrijgen, beleidsregels en aanwijzingsbesluiten van maximaal 5 jaar. Verlenging mag maar hiermee dwing je de regelgever tot actief optreden.
Janssen / Boekhouder
De overheid gaat de regeldruk verminderen. Dit verhaal hoor ik al vanaf de jaren 80. (vorige eeuw).

Wat is er bereikt? NIETS, NUL, NADA!!!!!!

De overheid kan de regeldruk helemaal niet verminderen. De afgelopen 40 jaar is de overheid alleen maar gegroeid, op alle gebieden. Meer overheidssystemen, en dus: meer belastingen/leningen, meer ambtenaren, meer gebouwen.



Hoe kan dit nou???

- de overheid bestaat dankzij de wet.

- politicy maken naam, dankzij maken van wetten.

- het beschermen van de burgers (voor en tegen zichzelf), effect: het creeren van een risicoloze omgeving, zekerheid en veiligheid. Dit doe je via wetgeving, ambtenaren, regels en handhaving.

- het steeds reguleren van gedrag en cultuur in de samenleving.

(Dit is al gaande vanaf de tijd van napoleon. (introductie van burgerlijk recht))



Hierdoor zijn er systemen ontstaan, bijvoorbeeld scholing, brandweer, defensie, uitkeringen etc. Deze systemen worden in stand gehouden door regels en status. Sommige zijn gewenst en andere niet. Maar nu beginnen deze systemen zichzelf instand te houden.

Je kunt onderwijs compleet privatiseren, maar dit houdt dus in dat het systeem onderwijs moet vervallen. Dit wordt moeilijk omdat veel overheidstaken in de grondwet vastgelegd zijn.



Robert
Ik vind het aangedragen voorbeeld door Actal die betrekking heeft op de eisen van vloerafscheidingen erg kortzichtig en zelfs een beetje dom. Op de eerste plaats moet ieder hek toch ontworpen worden om te kunnen worden gefabriceerd en de eisen vanuit de overheid betreft hier dus alleen minimale eisen m.b.t de maatvoering en eventueel constructieve veiligheid. De netto winst voor het bedrijfsleven zal in dit voorbeeld dus erg gering zijn. Als tweede, waar ga je de grens leggen?, mogen er geen volwassen tussen het hek doorkruipen en/of doorvallen? Je heb altijd een toets waaraan je moet voldoen of we schaffen de toesting op vloerafscheidingen in zijn geheel af? Als dit het geval is dan worden de belangen van de gebruikers van het desbetreffende gebouw in mijn ogen niet goed gewaarborgd omdat als een gebouw in gebruik is er regelmatig anders mee om wordt gegaan. Tot slot heb je ook veel gebouwen die gecombineerder functie hebben zoals een bedrijf met kantoor gedeelte. Ga je het ene deel wel toetsen op overklauterbaarheid voor kinderen en het andere deel niet en wat ga je doen als je een opendag hebt op het bedrijf, komen er dan geen kinderen? Ik denk dat je het alleen maar ingewikkelder gaat maken en dat de voordelen voor het bedrijfsleven erg gering zijn en/of zelfs nadeel ondervinden omdat een gebouw dan ook zeer beperkt bruikbaar is en functiewijzigingen hoge kosten met zich mee kunnen brengen.



Inmiddels is het nieuwe bouwbesluit 2012 in werkinggetreden en is er al een aanzienlijke verlichting van de bouwregels gerealiseerd. Wat men echter vergeet zijn de belangen van de omgeving en gebruikers. Deze worden steeds minder gewaarborgd door overheid en dit soort adviesorganen en ze moeten wel beseffen dat je als overheid hiervoor wel voor garant staat.
Advertentie