Advertentie

Meer aandacht voor infra en armoede in NPRZ

Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) moet de komende tien jaar meer aandacht geven aan armoedebestrijding, het betrekken van de bewoners en het vervoer binnen en naar Rotterdam-Zuid verbeteren. Dat stelt het stadsbestuur in de nota ‘Menskracht voor Zuid’ die ze maandag naar de gemeenteraad stuurt.

21 juli 2021
Rotterdam-Zuid
Rotterdam Zuid. Shutterstock

Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) moet de komende tien jaar meer aandacht geven aan armoedebestrijding, het betrekken van de bewoners en het vervoer binnen en naar Rotterdam-Zuid verbeteren. Dat stelt het stadsbestuur in de nota ‘Menskracht voor Zuid’ die ze maandag naar de gemeenteraad stuurt.

NPRZ

Het NPRZ loopt al tien jaar. De bedoeling van het programma is om de leefbaarheid in de Rotterdamse wijken aan de zuidkant van de Maas te verbeteren. Daarvoor wordt breed ingezet: woningen worden opgeknapt, gesloopt en gebouwd. Er is ruime aandacht voor school, zoals langere schooltijden voor kinderen met achterstanden, werk en veiligheid.

 

Schulden

Die pijlers blijven, zegt de gemeente, maar er moet ook meer aandacht komen voor armoedebestrijding en schuldenproblematiek. Zo wil de gemeente sneller hulp en ondersteuning bieden bij schulden en moet laaggeletterdheid beter worden bestreden. Dat komt dan weer ten goede aan de schoolprestaties van kinderen, zo verwacht de gemeente.

 

Actueel

Volgens wethouder Richard Moti is het nu een goed moment om te kijken of de gemeentelijke uitgangspunten voor het programma nog steeds actueel zijn. 'Gebleken is dat onder andere de thema’s armoede, vervoer en bewonersparticipatie belangrijke aanvullingen zijn om het leven van mensen die nu op Zuid wonen beter te maken. Dat is ook altijd het uitgangspunt geweest: alle investeringen die we doen op Zuid zijn bedoeld om het leven van de huidige bewoners op Zuid op een positieve manier te veranderen.' 

 

Bereikbaarheid

Volgens de wethouder moet ook de toegang tot werk voor de inwoners van Zuid verbeteren. De bereikbaarheid van werklocaties is achtergebleven bij de noordoever van de stad. Daarom moet de infrastructuur uitgebreid en het vervoersaanbod in Zuid vergroot worden. Rotterdam wil daarom op korte termijn deelscooters gaan inzetten, en wijken moeten onderling beter bereikbaar worden door meer fiets- en voetpaden en meer oversteekplaatsen bij drukke wegen. Ook moeten er betere busverbindingen komen. Op langere termijn gaat de gemeente investeren in nieuwe ov-verbindingen en komen er nieuwe treinstations langs de Oude Lijn tussen Delft en Dordrecht.  

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie