Advertentie

Lokale democratie staat op de tocht

Staatssecretaris Bijleveld (CDA) wil het college en de burgemeester meer macht en bevoegdheden geven. De gemeenteraad mag nog slechts achteraf controleren.

27 februari 2009

Als het aan staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Ank Bijleveld ligt, krijgt het college van burgemeester en wethouders het exclusieve recht om voorstellen te doen en beperkt de raad zich tot controle achteraf. De Vereniging van Griffiers vindt dat juist de gekozen raadsleden de ruimte moeten krijgen. ‘Wij zeggen: ga niet roeren in de onderlinge verhoudingen tussen raad en college - zeker als de machtsbalans toch al niet in het voordeel van de gemeenteraad is’, zegt Marion Stein, raadsgriffier in Den Haag en vice-voorzitter van de Vereniging van Griffiers (VvG).

 

De positie van de gemeenteraad wordt met de voorstellen van de staatssecretaris uitgehold, concludeert Nico Broekema van Lokaal 13, een kennisnetwerk voor lokale democratie van griffiers en gemeentesecretarissen uit de grote gemeenten. ‘Als je het college meer bevoegdheden geeft, komt de raad verder van het hoofdschap af, en dat is een risico voor de lokale democratie. Je vergroot de kans op willekeur.’ Lokaal 13 wordt, aldus Broekema, raadsgriffier in de gemeente Westland, in dit idee gesterkt omdat de staatssecretaris de consultatieplicht van het college wil schrappen.

 

‘Artikel 169 van de Gemeentewet verplicht het college om in het geval van exorbitante uitgaven de raad vooraf te consulteren. Dat is een essentieel artikel voor het hoofdschap van de raad. Je ziet wat er gebeurt in Amsterdam, waar kennelijk dit artikel structureel niet is toegepast: de raad is over de Noord-Zuidlijn telkens pas achteraf geïnformeerd. De staatssecretaris wil dit artikel schrappen en dat zal de luiheid van colleges stimuleren om de raad geen informatie te geven. En dat tast het hoofdschap van de raad aan’, aldus Broekema.

 

Collegevorming

 

Dat Bijleveld tegelijkertijd de burgemeester een grotere rol wil geven in de collegevorming na de raadsverkiezingen van volgend jaar leidt evenmin tot vreugdevolle reacties. ‘Zelfs al wordt het vastgelegd, het gaat niet gebeuren. Collegevorming is van politieke partijen, niet van één persoon die is benoemd en die misschien niets heeft met de politieke partijen’, zegt Saskia Bolten, wethouder in Delft en vice-voorzitter van de wethoudersvereniging. ‘Bovendien vinden wij het raar dat je de burgemeester wel een rol geeft bij de collegevorming, maar ons als wethouders niet bij de benoeming van de burgemeester. Die is voorzitter van het college én bij zijn afwezigheid moeten wij hem vervangen.’

 

‘Als je de rol van de burgemeester bij de collegevorming bij wet vastlegt, vergroot je het risico van politieke afbreuk van de onpartijdige positie van de burgemeester’, zegt Stein van de VvG. Zelfs het Genootschap voor Burgemeesters staat niet te springen. ‘Het moet je in een gemeente gegund worden om een positie in de collegevorming te hebben, die bereik je niet door een bepaling in de wet’, aldus Ruud van Bennekom van het Genootschap.

 

Bijleveld wil in de wet de formele positie van het presidium vastleggen, en ook dat de burgemeester voorzitter wordt, maar dat is geen rol waar burgemeesters op staan. De VvG stoort zich eraan dat de staatssecretaris met voorbijgaan aan de lokale autonomie zaken wil vastleggen. ‘Laat elke gemeente zelf uitmaken of er een presidium komt en of de burgemeester voorzitter kán zijn’, aldus Stein.

 

‘De staatssecretaris doet aan overregulering juist in een tijdperk van deregulering’, stelt Broekema van Lokaal 13. Dat de burgemeesters na zeven jaar geen burgerjaarverslag meer hoeven te maken, wordt in burgemeesterskring niet betreurd. De Tweede Kamer houdt woensdagmiddag een hoorzitting met bestuurlijke belangenorganisaties over de zogeheten staat van de dualisering.

 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Naeem Arif, Frans Feith / Kenniscentrum Public Auditing
Staatssecretaris Bijleveld wil artikel 213a uit de Gemeentewet schrappen. Daarmee dreigt het wettelijk verplichte zelfonderzoek te verdwijnen dat B en W moeten uitvoeren. Dit interne onderzoek is belangrijk voor het toetsen van de gemeentelijke bedrijfsvoering, naast de al van oudsher verplichte financiële certificering van de jaarstukken door de accountant.

Zo dreigt een belangrijk hulpmiddel in de checks and balances uit het bestuurlijke bouwwerk van het dualisme te verdwijnen. Artikel 217a Provinciewet met een identieke strekking als artikel 213a dreigt eenzelfde lot.

Op 11 december 2008 stuurde staatssecretaris Bijleveld een brief naar de Tweede Kamer met het voorstel om beide artikelen uit respectievelijk de Gemeentewet en Provinciewet te schrappen. Als dit inderdaad gebeurt, dreigt de interne beheersing van de bedrijfsvoering hiermee ernstig te worden verzwakt. De regelmatige toetsing van de kwaliteit hiervan is dan niet meer verplicht en zal - waar deze door geldgebrek vaak toch al onder druk staat - verdwijnen.

Artikel 213a verplicht B en W om periodiek doelmatigheid en doeltreffendheid van het door hem gevoerde bestuur te (laten) toetsen. In feite gaat het hier vooral om interne audits die gericht zijn op de effectiviteit en efficiency van de bedrijfsvoering. De VNG maakte hiervoor een modelverordening, die de Raad als voorbeeld kan gebruiken. Het grootste deel van de gemeenten kent inmiddels zo’n verordening voor college-zelfonderzoeken.

Deze dienen meerdere doelen: enerzijds geven de resultaten van dergelijke audits handvatten voor het verbeteren van de bedrijfsvoering; anderzijds kan het College verantwoording afleggen aan de Raad over de kwaliteit van het gevoerde bestuur. Dergelijke interne audits hebben voorts een belangrijke spiegelfunctie voor B&W. Dit zijn belangrijke aspecten van de bedoeling achter de dualisering van het lokaal bestuur.

Nu een aantal gemeenten en provincies in de ‘Ice-Safe-affaire’ zijn verwikkeld, is het schrappen van deze wettelijk verplichte college-zelfonderzoeken des te onbegrijpelijker. De Cetecoaffaire dwong de provincie Zuid-Holland om haar zelfonderzoek te versterken. De verbijzonderde interne auditfunctie kreeg zo vorm ter verbetering van de interne beheersing. Zelfonderzoek werd bij de invoering van het dualisme voor GS en B en W zelfs verplicht gesteld. Onderzoek naar de bedrijfsvoering is daarvan een essentieel onderdeel.

De recente Ice-Safe-affaire toont opnieuw dat sommige decentrale overheden nog steeds onvoldoende in control zijn. Afschaffen van de verplichting tot zelfonderzoek is in dit licht verbazend, zo niet onverstandig.

Betekent dit dat het door de lagere overheden vaak verfoeide toezicht door het Rijk deze lacune nu maar moet gaan opvullen? Daarover spreekt de staatssecretaris zich niet uit in haar brief aan de Tweede Kamer. Daarin beperkt zij het zelfonderzoek uitsluitend tot beleidsevaluaties. Over de bedrijfsvoering rept zij daarin met geen woord!

Deze beweging is ook totaal contrair met wat in het bedrijfsleven op dit punt speelt. Daar vormt de interne auditfunctie hét instrument van de hoogste leiding om onafhankelijk vast te stellen of de organisatie in control is.
Mark Verhagen / fractievoorzitter Onafhankelijke Nijmeegse Partij, portefeuillehouder Algemeen Bestuur
De ONP zou het juist zeer betreuren als de burgermeesters geen burgerjaarverslag meer maken. In het burgerjaarverslag werd juist ingegaan op inspraak, participatie en juridische kwaliteitszorg. Dat zijn zeer wezenlijke zaken in het openbaar bestuur. Het burgerjaarverslag wordt alleen door veel burgemeesters misbruikt als promotiestuk naar buiten toe. De vraag die in een burgerjaarverslag beantwoord moeten worden zijn eenvoudig: wordt er geluisterd naar de burger ? In Nijmegen is het antwoord trouwens net zo simpel: nee.
Advertentie