Advertentie

Kloof ambtenaren en burgers groter

De verhouding tussen ambtenaren en burgers wordt steeds slechter. Ambtenaren denken dat burgers veel positiever over hen zijn dan in werkelijkheid het geval is.

19 september 2011
Ambtenaren hebben een positief beeld van zichzelf en denken dat burgers dat ook hebben. Dat is niet waar. Mensen vinden ambtenaren juist niet daadkrachtig en doortastend.
Taken
Ook over de manier waarop moet worden bezuinigd op ambtenaren bestaat verschil van mening tussen de twee groepen. Ambtenaren willen minder taken met evenveel mensen doen, terwijl burgers liever minder ambtenaren hetzelfde werk willen laten doen of met evenveel die dan wel minder verdienen. Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant en onderzoeksbureau Motivaction.

Kloof
De onderzoekers, die een representatieve steekproef hielden onder duizend ambtenaren en andere burgers, zien de kloof tussen beide groepen groeien. Tweederde van de ambtenaren denken dat burgers hun werk respecteren, maar ze krijgen dit slechts van een derde, terwijl burgers wel steeds meer van hen eisen. Over de noodzaak van bezuinigingen zijn beide het eens, hoewel het aantal voorstanders van bezuinigingen op ambtenaren onder burgers (57%) beduidend hoger is dan onder ambtenaren zelf (33%). Die laatste groep maakt zich echter geen grote zorgen over het behoud van hun baan. Slechts een van de zes ligt daar wel eens wakker van. De onderzoekers wijten dit aan het feit dat achtereenvolgende kabinetten al ambtenarenbezuinigingen aankondigden, maar dit niet echt waarmaakten.

Traag
Twee miljard bezuinigen op de rijksoverheid vinden de meeste ambtenaren te veel. Als dit wel gebeurt, vindt de helft van de ambtenaren dat wel grondig moet worden nagedacht over de taken van de overheid. Het feit dat burgers in het onderzoek hierin een stuk minder terughoudend zijn wijten de onderzoekers aan het imago van de ambtenaar. De helft van de burgers vindt ambtenaren bijvoorbeeld ‘traag’, dus kan daar best wat op worden bezuinigd. Van de ambtenaren zelf vindt toch 28 procent dat ze traag zijn, al zeggen ze liever ‘zorgvuldig’. Ambtenaren vinden zichzelf ook nuttig voor de maatschappij (64%), terwijl maar 30 procent van de burgers dit vindt. Waar 38 procent van de ambtenaren zich een harde werker noemt, ziet slechts 11 procent van de burgers dit zo. Veiligheid zien de meeste ambtenaren als hun voornaamste taak (70%), terwijl de meeste burgers sociale zekerheid (57%) bovenaan zetten, weliswaar gevolgd door veiligheid (54%).

Mismatch
In een interview met de Volkskrant stelt Frits Spannenberg, oprichter van Motivaction, dat de ambtenaar en de burger twee totaal verschillende mensen zijn die elkaar steeds minder begrijpen. ‘Discrepantie, dat is de essentie’, zegt hij. Spannenberg onderzoekt de relatie tussen burgers en ambtenaren als sinds 1984 en hij vat de verhouding samen met “escalerende polarisatie”. Volgens hem komen burger en ambtenaar steeds meer tegenover elkaar te staan en is het een rampzalige mismatch. ‘Beide kanten zijn ontevreden, terwijl ze elkaar steeds harder nodig hebben, want de samenleving wordt steeds ingewikkelder.’

Escalatie
Ambtenaren zijn meer betrokken en verantwoordelijk, terwijl een groeiende groep burgers rechtopeisende mensen zijn, constateert Spannenberg. Kortom, wel de lusten, niet de lasten. Het persoonsgebonden budget noemt Spannenberg een prachtig, maar enorm naïef idee. ‘Wat ambtenaren zich niet kunnen voorstellen gebeurt: er wordt enorm misbruik gemaakt van die pgb, waardoor het onbetaalbaar wordt.’ Met een steeds mondiger burger worden ambtenaren gedwongen nog zorgvuldiger te worden, waardoor de burger nog ontevredener wordt. ‘Daardoor escaleert de polarisatie tussen die twee nog verder.’


Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jack Bontekoe / Directeur
Gezien mijn ervaring met ambtenaren van de gemeente Uithoorn over de afgelopen jaren en de daarbij, mij duidelijk gebleken onzorgvuldigheid en arrogantie vanuit een machtspositie, zou ik graag zien, dat ambtenaren ook persoonlijk aansprakelijk gesteld zouden kunnen worden voor gemaakte fouten en aantoonbare onzorgvuldigheid. Het idee van algemeen belang wordt hier en daar toch erg makkelijk gebruikt, wellicht zelfs misbruikt.
Janneman / Adviseur
Een vreemd artikel over een vreemd onderzoek. De definitie van daadkracht en doortastendheid zal altijd uit elkaar liggen bij beide groepen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat burgers die niet snel genoeg hun zin krijgen het onderzoek beïnvloeden. De laatste alinea 'escalatie' vindt ik schrijnend; een mondig burger is toch iets anders dan een burger die misbruik maakt van een voorziening? Klagen bij de ambtenaar is in dit geval klagen bij de verkeerde...
Sjaak Smeeing / burger
Leuk, uw voorpagina over de relatie tussen burger en ambtenaar, Jammer dat u de naam van de onderzoeker (heb het dubbel gecontroleerd in De Volkskrant en op internet) niet goed heeft overgenomen. Misschien iets om te corrigeren?
Andreas Dijk / directiesecretaris Congres- en Studiecentrum VNG
De ambtenaren die ik spreek zijn zich in meerderheid bewust dat burgers negatief over hen denken. Dus ik ben verbaasd over de uitkomst van het onderzoek .
Willem / AS
Correctie: de politiek wil met minder ambtenaren een uitgebreider takenpakket aanbieden. Donner cs gooit alles over de heining bij de gemeenten en draait vervolgens het hoofd om en in dezelfde achteloze beweging de kraan dicht. Misschien dat Spannenberg een vervolgonderzoek kan doen naar de kloof tussen ambtenaar en de politiek.
gerrie
Ik denk altijd gelijk aan Sjakie uit Flodder
frans Soeterbroek / ruimtemaker
zie mijn column "Het vertrouwen van de burger in ambtenaren groeit! Het is maar hoe je onderzoeksresultaten interpreteert"
http://deruimtemaker.nl/2011/09/19/groeiend-vertrouwen-van-burgers-in-ambtenaren/
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Mensen die ik spreek, zijn niet zo bezig met de vraag of ze individuele ambtenaren kunnen vertrouwen, maar eerder met de vraag of ze de overheid kunnen vertrouwen. D.w.z. of hun contact met de overheid leidt tot een goede, of in ieder geval fatsoenlijke uitkomst.

Die vraag beantwoorden ze vaak negatief. Ze wijten dat niet zozeer aan individuele ambtenaren ("niet iedereen kan een held zijn, het zijn ook maar radertjes in een grote machine"), maar aan hoe die ambtenaren van boven worden aangestuurd.

Zelf denk ik dat je pas meer "betrouwbaarheid" van individuele ambtenaren kunt eisen, als je het veiliger voor ze maakt om zich betrouwbaar te gaan gedragen.
Niek / jurist
Ik heb in het bedrijfsleven gewerkt maar ook bij de overheid. Mijn ervaring is dat veel burgers tegenwoordig hun eisen direct ingewilligd zien en als dat niet lukt ben je een sukkel. Of dat nu bij McDonalds is of aan de loketten van het gemeentehuis. Ook is het steeds meer breed gedragen dat je ambtenaren, ziekenhuispersoneel en hulpverleners, mag uitschelden en zelfs te lijf mag gaan, als iets je niet zint. Ik vind dat een bizarre ontwikkeling waar nog veel te kort stelling tegen genomen wordt. Ook bijzonder is dat politici steeds vaker een duit in het zakje doen en daarmee hun eigen medewerkers afvallen zonder eerst tevoren duidelijk gemaakt te hebben wat er nu precies verlangd wordt. Kortom, dit onderzoek is gewoon een kwestie van een schot hagel in een zwerm spreeuwen. Altijd raak en er komt een hoop stront los.
criticaster
De bekende weg naar Rome. Natuurlijk zijn burgers niet tevreden over ambtenaren...en sommige ambtenaren zijn inderdaad het geveol met de realiteit kwijt, maar dit onderzoek is wel erg kort door de bocht.

Overigens is het steeds vaker de politiek die vanuit populistisch oogpunt en voor elctroraal gewin steeds meer afstand neemt van de ambtenarij....er is nog net geen sprake van verkettering......
Jos / Adviseur
En de beerput is weer los. Laten we het eens hebben over nut en noodzaak van veel onderzoeken en het geld dat daarbij over de balk gesmeten wordt.
Advertentie