of 58952 LinkedIn

Klokkenluiders ‘bevestigd in vrees’

Minister Donner gaat door met zijn omstreden plan voor de oprichting van een advies-en verwijspunt voor klokkenluiders. De Expertgroep Klokkenluiders sprak deze week met Donners ambtenaren, en maakt zich grote zorgen.
Minister Donner gaat door met zijn omstreden plan voor de oprichting van een advies-en verwijspunt voor klokkenluiders. De Expertgroep Klokkenluiders sprak deze week met Donners ambtenaren, en maakt zich grote zorgen.

‘We zijn bevestigd in onze vrees’, zegt voorzitter Gerrit de Wit van de Expertgroep. Minister Donner (Binnenlandse Zaken, CDA) wil een advies- en verwijspunt voor klokkenluiders inrichten waar melders van misstanden terecht kunnen. Dit is een vervolg op een rapport van bestuurskundige Mark Bovens van de Universiteit Utrecht. Bovens concludeerde in april 2008 dat de rechtsbescherming van klokkenluiders ernstig te wensen overliet, en dat meldingen van misstanden niet serieus worden onderzocht.

 

Volgens de Expertgroep Klokkenluiders moet er een onafhankelijk meldpunt met onderzoeksbevoegdheden komen. Ook de Tweede Kamer heeft hier in 2008 bij motie om gevraagd. Donner wil melders van misstanden via een te vormen ‘college’ echter doorverwijzen naar bestaande instanties. Voor het doen van onderzoek wil de minister vasthouden aan de Commissie Integriteit Overheid, die volgens bestuurskundige Bovens ‘weinig vertrouwen geniet‘ en ‘geen enkele rol van betekenis heeft gespeeld bij het opsporen van misstanden’. Donner zegt dat de werkwijze van de commissie zo nodig wordt ‘verbeterd’.

 

De uit ervaringsdeskundigen bestaande Expertgroep Klokkenluiders kreeg deze week in een gesprek met vier van Donners ambtenaren te horen welke kant de minister precies op wil. ‘De minister denkt aan een driemanschap met secretariële ondersteuning’, zegt voorzitter Gerrit de Wit van de Expertgroep. ‘Dit driemanschap gaat melders van misstanden uitsluitend adviseren en doorverwijzen. Dat is het enige doel.’

 

Volgens De Wit moet vooral worden gekeken naar wat het advies- en verwijspunt níét doet: ‘Melders van misstanden krijgen geen juridische of persoonlijke bijstand. Het adviespunt doet geen pre-onderzoek, laat staan onafhankelijk onderzoek naar de feiten en omstandigheden of verantwoordelijken.’ Volgens De Wit zal het advies- en verwijspunt melders van misstanden geen stap verder helpen.

 

Hooguit kan het potentiële klokkenluiders wegwijs maken in het woud van bureaucratische instanties. Maar de nieuwe aanpak zal niet kunnen voorkomen dat melders van misstanden, net als nu, aan hun lot worden overgelaten, geen fatsoenlijke bescherming genieten en jarenlang strijd moeten leveren’, zegt De Wit. ‘Wij zijn erg teleurgesteld. Dit is geen oplossing, en hieraan zullen wij zeker geen formele bijdrage leveren.’

 

Een woordvoerder van Binnenlandse Zaken laat desgevraagd weten dat de Expertgroep nauw betrokken blijft bij de verdere voorbereidingen. Donner hoopt vóór de zomer een besluit te nemen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Michiel Jonker op
@Bernd
U doelt op het boek "De Demmink doofpot" van J. Poot (ISBN 978-90-813699-4-7), dat voornamelijk bestaat uit een grote hoeveelheid dossier-stukken. Als de helft klopt van wat die dossier-stukken mogelijk suggereren, dan is er inderdaad sprake van een brisante zaak met zowel justitiële als politieke vertakkingen.

In hoeverre die dossier-stukken een basis vormen voor maatregelen, bijvoorbeeld een justitieel onderzoek, is een vraag die serieus beantwoord zou moeten worden, bijvoorbeeld door het OM. Dat lijkt niet te zijn gebeurd. Dat roept dan weer de vraag op: waarom is dat niet gebeurd? En waarom wordt er in kwaliteitskranten over dit onderwerp radiostilte in acht genomen?

De toon van de begeleidende tekst is nogal opgewonden, maar dat is deels ook wel verklaarbaar gezien de mogelijke ernst van de zaak. Het feit dat er bij de auteur mogelijk ook sprake is van persoonlijke rancune, zou geen beletsel moeten zijn om de feiten van de zaak serieus te onderzoeken. Als we tenminste de pretentie hebben een rechtsstaat te zijn.

@ Mr. R.M. Dalmijn
Echte klokkenluiders zijn vaak juist mensen met veel eergevoel en trots. Maar u lijkt van hen te verwachten dat zij het eergevoel en de trots tonen van een kamikaze-piloot. Waarom verwacht u dat dan niet ook van de daders van misstanden? Montaigne zei al (vrij samengevat): als je het lef hebt om te liegen en te bedriegen, dan zou je ook het lef moeten hebben om daar vervolgens openlijk voor uit te komen.

In de praktijk moeten daders daarbij vaak toch een handje bij geholpen worden. Bijvoorbeeld door adequaat beschermde klokkenluiders in combinatie met een goed functionerende rechtspraak.
Door ex klokkenluider (slachtoffer) op
@Mr. R.M. Dalmijn, de klokkenluider is niet anoniem bij de klokkenluiderorganisatie slechts bij de te controleren organisatie. Bij het onderzoek komt m.b.t. de klokkenluider vanzelf naar boven of er sprake is van te goede trouw of kwade opzet. Bij kwade opzet heeft de beschuldigde eveneens het recht op genoegdoening en staat de gang naar een rechtszaak wijd open.
De klokkenluider wacht dan een proces wegens imago schade bedrijf/persoon, smaad, laster en ontslag met gegronde reden ( er zal dus geen sprake zijn van toepassing kantonrechter formule).
Ik kan u uit mijn eigen – extreem slechte - ervaring garanderen dat anonimiteit heel belangrijk is.
Door Mr. R.M. Dalmijn op
Hoe serieus neem je mensen zonder naam en gezicht. Ooit was er een Minister van de Kroon die anoniem klagen over ambtenaren mogelijk maakte; weerzinwekkend. Het gebrek aan eergevoel en trots maakt dit mooie land kwetsbaar..
Door ex klokkenluider (slachtoffer) op
@Bernt, wat dacht u van prijsafspraken gemaakt door KLM en Martinair om zo de winsten (tijdelijk in geval van ontdekking) middels oplichting te verhogen. Als het misdrijf niet ontdekt wordt verdiend de directie een lekkere extra bonus en als het wel ontdekt wordt (vaak jaren later) dan zijn de kosten voor de aandeelhouder. De directie is nergens op aan gesproken laat staan strafrechtelijk vervolgd.
Het bedrijf krijgt echter vreemd genoeg een boete opgelegd. Dat de directie wist dat ze fout zaten blijkt uit het feit dat ze reserveringen hiervoor hadden gemaakt.
Waarom vervolgt de Minister van Justitie dit soort criminele CEO’s niet?
Welk vriendje heeft recent een hoge functie gekregen bij de vrachtafdeling van KLM?
De grote criminele organisaties zijn slim genoeg om hun smeergeld niet meer direct aan de persoon te geven die de gunst verleend maar daar wordt het “old boys” netwerk voor ingeschakeld.
Door Bernd op
Er is ook een zaak waarbij Donner een persoonlijk belang heeft dat het niet wordt onderzocht, en hij niet alleen. Lees eens het boek van meneer Poot (Chipshol) over wat er mogelijk aan de hand is op het ministerie van justitie, waar Donner destijds iemand met een twijfelachtige achtergrond op het hoogste niveau heeft aangesteld. Terwijl dat al bekend was.
Het is duidelijk: zolang figuren als Donner aan het bewind zijn en de Tweede Kamer grotendeels bestaat uit makke schapen en baantjesjagers, is er maar één optie voor mensen die de waarheid boven tafel wil krijgen: lekken, lekken en nog eens lekken. Jammer maar helaas.
Je kan verschillend denken over meneer Assange als persoon, maar sites als Wikileaks en kranten die daar iets mee durven te doen zijn bitter hard nodig.
Door ex klokkenluider (slachtoffer) op
Donner heeft er geen belang bij dat er een goed functionerende klokkenluiderorganisatie komt.
Donner is namelijk bang dat er dan vele honderden rechtszaken aangespannen gaan worden tegen corrupte bewindvoerders. En bij welk bedrijf zou Donner dan nog in aanmerking komen om zijn zakken te mogen vullen als commissaris?