Alarmbellen

Janssen legt in NRC uit wat er fout ging. Volgens de directeur werd in maart duidelijk dat truckmaker Ginaf een contract voor de bouw van kleine elektrische buurtbussen nooit had ondertekend. Toen ook andere afspraken met Ginaf op papier minder hard bleken dan gedacht, 'gingen alle alarmbellen af'.

 

Batterijen

Daarop is door Keolis een onderzoek ingesteld. Daaruit bleek verder dat de Chinese leverancier van elektrische bussen BYD in een verklaring alleen de intentie had uitgesproken 'dat de batterijen vijftien jaar mee zouden gaan'. Keolis heeft in zijn bod aan de provincies het echter doen voorkomen dat BYD, die 259 elektrische bussen levert, dat garandeerde. 'Het leverde ons geen financieel voordeel op, alleen een betere score ten opzichte van onze concurrenten', aldus Janssen. 'De kern is: we hadden het bod niet zo mogen indienen. Onder tijdsdruk zijn er garanties in opgenomen die er in werkelijkheid niet waren. Dat betreuren we zeer.'

 

Vraagtekens

Eerder heeft vakbond CNV al vraagtekens gezet bij het voornemen van de provincies. Volgens onderhandelaar Peter de Ridder zou het opzeggen van het ov-contract 'verstrekkende en onvoorziene gevolgen voor reizigers en werknemers' hebben.