of 59147 LinkedIn

Ingestorte parkeergarage Eindhoven: veiligheid sluitpost

Uit het instorten van de parkeergarage bij Eindhoven Airport blijkt dat de bouwsector vooralsnog niet in staat is zichzelf te controleren.  Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Uit het instorten van de parkeergarage bij Eindhoven Airport blijkt dat de bouwsector vooralsnog niet in staat is zichzelf te controleren.  Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid. 

Niet nagedacht
De parkeergarage bij Eindhoven Airport is vorig jaar ingestort doordat de vloerplaten anders werden toegepast dan gebruikelijk is, zonder dat is nagedacht over de consequenties. Daardoor was de wapening van de naden van de vloer te kort. Dat staat in het rapport ‘Bouwen aan constructieve veiligheid – Lessen uit instorting parkeergebouw Eindhoven Airport’, dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid donderdag 18 oktober heeft gepubliceerd. Volgens de Raad slaagt de bouwsector er nog steeds niet in om veiligheidsrisico’s van bouwprojecten goed te beheersen.

Vloerplaten gedraaid
Een deel van de parkeergarage bij Eindhoven Airport stortte op 27 mei 2017 in. Het gebouw was nog niet in gebruik, maar wel bijna klaar. Het zou een maand later geopend worden. Uit het onderzoek van de Raad blijkt dat de vloerplaten anders zijn gelegd dan gebruikelijk. Doordat de vloerplaten een kwartslag werden gedraaid, kwamen de naden tussen de platen te liggen op de plek waar de vloer het meeste doorbuigt. Toen er scheuringen ontstonden in de vloeren en waterplassen op de vloer, werd daar niet op gereageerd. De hoge temperatuur op 27 mei zorgde voor extra belasting van de vloer waardoor die instortte.

Beperkt lerend vermogen
De instorting van de Eindhovense parkeergarage staat niet op zichzelf, zo blijkt uit het rapport. De afgelopen jaren heeft de Onderzoeksraad meer onderzoeken verricht naar ongevallen in de bouw, waaronder de ingestorte betonvloer in de B-Tower in Rotterdam (2010), het ingestorte dak van het Grolsch Vestestadion (2011) en het hijsongeval in Alphen aan den Rijn (2015). Volgens de Raad hebben deze incidenten niet geleid tot verbeteringen. Partijen leggen gemakkelijk de schuld bij een ander en elk incident wordt als uniek beschouwd. Het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen gaat uit van een grotere eigen verantwoordelijkheid van de sector zelf, maar volgens de raad is de bouwsector daar nog niet voor toegerust. De focus ligt vooral op de laagste prijs, risico’s worden onvoldoende ingezien en kwaliteit en veiligheid zijn sluitpost. Het lerend vermogen van de sector is beperkt.

Niemand verantwoordelijk
In het geval van de parkeergarage in Eindhoven bleek ook dat niemand verantwoordelijk is voor het hele bouwproces en dat in alle fasen van het bouwproces de aandacht voor veiligheid onvoldoende was.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door van Domburg (ex raadslid) op
.In het verleden moesten bij de bouwaanvraag constructie berekeningen overlegd worden en was er toezicht vanuit de gemeente ( bouw en woningtoezicht ) dit is blijkbaar allemaal verdwenen ( zie ook de balkons in vrije val )
Door Alexander (oud gemeenteraadslid) op
De vraag moet ook breder gesteld worden en het woord vooralsnog moet uit de conclusie. Welke sector heeft zoveel zelfreflectie dat het zichzelf kan en wil controleren, omdat het uiteindelijk altijd om de centen gaat. En voor minder doen we het nooit. Men zal het probleem altijd ergens anders willen leggen.