of 60831 LinkedIn

IJsselmeeralliantie moet goederenvervoer verbeteren

De alliantie moet het goederenvervoer over het water vanuit de zeehavens in de Randstad naar het achterland effectiever maken.

De alliantie van 30 gemeenten en organisaties moet een netwerk met logistieke knooppunten waarborgen in Noordoost-Nederland om goederenvervoer uit de zeehavens in de Randstad over water effectiever te maken.

Doorvoerhub
De IJsselmeeralliantie, die op 25 juni in Harlingen wordt gesloten, moet ook een platform voor discussie met het Rijk worden over optimalisatie van logistieke infrastructuur, zodat deze meer gestructureerd verloopt. De alliantie hanteert het Europese Dryport concept. Een dryport is de schakel tussen de zeehaven en de uiteindelijke bestemming in het achterland. Hierbij is de haven niet het eindpunt van de goederenstroom, maar een logistieke “doorvoerhub”. Harlingen is achterlandhaven voor de mainports Rotterdam en Amsterdam en heeft diezelfde functie weer in de eigen regio voor plaatsen als bijvoorbeeld Heerenveen en Drachten.

Capaciteit bijna aan plafond
Harlingen Seaport is een van de initiatiefnemers van de alliantie en tevreden over de resultaten van het dryport concept. Volgens directeur Rik Duijn bevestigen die dat vervoer over water steeds belangrijker wordt. ‘In onze Nederlandse delta is de capaciteit van wegen en spoorwegen bijna aan het plafond gekomen. De goederenstroom die straks op de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam binnenkomen, kan maar voor 30 procent over de weg worden vervoerd en voor 30 procent per spoor. De overige 40 procent gaat dus over het water. Het succes van buitenlandse dry ports geeft aan dat er voor de enige zeehaven van Friesland in de nabije toekomst ook enorme kansen liggen.’

Deelnemers
De IJsselmeeralliantie bestaat uit plaatsen die aan het IJsselmeer liggen of via het water ermee verbonden zijn. De provincie Friesland heeft een paar weken geleden een brief aan de binnenhavens gestuurd met de vraag of zij mee willen doen aan de alliantie. Slechts vier van de aangeschreven partijen wilden niet meedoen. Onder de deelnemers bevinden zich naast de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland en de zeehavens Amsterdam en Rotterdam, ook de Eemshaven, plaatsen als Zwolle, Hoorn en Den Helder, maar ook Texel, Urk en kleine plaatsen als Kootstertille.

Kennisuitwisseling
In Noord-Nederland is geen hoge organisatiegraad en spreken binnenhavens nog niet structureel met elkaar en andere partners in de logistieke keten. De provincie Friesland vindt de ontwikkeling van binnenvaart en binnenhavens belangrijk en wilde met het drie jaar durende Dryportproject vooral inzetten op het stimuleren van de binnenvaart. Dit publiek-private project wordt op 1 juli beëindigd. Omdat tijdens het project een groot netwerk is opgebouwd, waar veel noordelijke binnenhavens en zeehavens Rotterdam en Amsterdam bij zijn betrokken, heeft de provincie het initiatief genomen de IJsselmeeralliantie op te richten. Zo kunnen de binnenhavens strategische kennis voor de ontwikkeling van achterlandhavens blijven uitwisselen met de grote zeehavens. De IJsselmeeralliantie wordt onderdeel van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), de brancheorganisatie voor binnenhavens.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.