Advertentie

Grote verschillen in bouwleges gemeenten

De Vereniging Eigen Huis (VEH) wil dat er een wettelijk maximumtarief komt voor bouwleges. De instantie, die elk jaar onderzoek doet naar leges, signaleert nog steeds grote verschillen tussen gemeenten.

16 augustus 2010

Achttien keer zoveel
Zo vraagt de gemeente Leiden 35 euro voor een vergunning voor een dakkapel. Enkele kilometers verder moeten mensen in Voorschoten 635 euro neerleggen, achttien keer zoveel.


Maximum
Een maximumtarief zou de grootste verschillen wegnemen, denkt de VEH. De organisatie is ook bang dat gemeenten op zoek gaan naar extra inkomsten doordat er veel bezuinigd moet gaan worden en daardoor de tarieven zullen verhogen. ,,Immers gemeenten kunnen straffeloos en naar eigen inzicht kosten doorbelasten aan een vergunningaanvrager. Zo hebben Den Haag en Amsterdam zeer recent en onverwacht voor bepaalde bouwprojecten de tarieven al scherp verhoogd'', stelde de VEH maandag.

Duurste

Ook voor andere bouwvergunningen bestaan er grote verschillen. De gemeente Korendijk rekent voor een uitbouw 2175 euro, Coevorden is ruim vier keer goedkoper. Korendijk is ook de duurste gemeente voor nieuwbouwwoningen, met een tarief van ruim 6000 euro. In Smallingerland is dat 1560 euro.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Carola
Tegen zoveel tendentieuze berichtgeving is geen kruid gewassen. En zoals altijd weer vlak tegen het eind van de zomervakantie, dan moet de VEH zich traditioneel weer eens bewijzen met onzinpraatjes waar het grote publiek, wat volstrekt onwetend is over de opbouw van de leges, weer schande over mag gaan roepen. En gezien de hysterische reacties op telegraaf.nl is het weer prijsschieten op de zgn inhalige gemeenten. Ja mensen, die gaan van die centen met alle ambtenaren drie maanden op de Bahama's zitten. Het wordt tijd voor een standaardbericht als tegenoffensief wat je blind half augustus uit kunt brengen als jaarlijks ritueel.
Jan / ambtenaar
Komt nou niemand op de gedachte dat bijv. Leiden best eens te weinig bouwleges voor dakkapellen kan heffen en dat dan compenseert door andere (bouw- of andere) leges te hoog te heffen of door hogere OZB te vragen?
Paul Hart
Voor Albert Heijn is het duurder de ene supermarkt te bevoorraden dan de andere. Logistiek speelt daarbij een grote rol. Een grote hypermarkt op een bedrijventerrein, of een kleine buurtsuper op een grachtje zonder parkeergelegenheid.

Tóch is het pak melk bij allebei even duur, evenals het kilo sinaasappels of de zak drop.

Komt nou geen enkele ambtenaar op de gedachte dat zoiets voor een burger toch écht niet meer van deze tijd is?

En Remko Ambtenaar zou nog eens moeten nadenken voor ' ie de term tendentieus gebruikt. Het is toch een vaststaand en meetbaar gegeven dat de tarieven van gemeenten onderling verschillen? En niet alleen voor bouwvergunningen, maar ook voor paspoorten, uittreksels... Noem maar op.

Wat een verschrikkelijk lange ambtelijke tenen toch.
Carola
Beste Paul, je redenering klopt van geen kanten, het is een sympahtieke vergelijking maar hij gaat niet op. Bel svp eens met de afdeling die de legestarieven opstellen en vraag uitleg hoe die in elkaar steken. Ik ga er hier niet aan beginnen
Diana / projectleider
Maar waarom zouden de tarieven van diensten van gemeenten onderling moeten verschillen ??. Ik kan als burger niet bepalen dat ik mijn bouwvergunning bij een ander haal. Er is geen concurentie. Het is absoluut veel handiger dat de tarieven landelijk worden vastgelegd. Ik heb zelf jarenlang de legesverordeing aangepast voor wat betreft bouwleges en ieder jaar was het weer een gegoochel om op een bedrag uit te komen wat redelijk kostendekkend was maar toch niet teveel was. Misschien zouden we de bouwleges net zoals de milieuleges destijds, gewoon moeten afschaffen. En hiervoor in de plaats leges heffen als een handhavingsverzoek moet worden uitgevoerd ?? Ideetje !!
Carola
Zucht. Mensen, het vaststellen van de leges is een serieuze aangelegenheid waar keuzes bij moeten worden gemaakt. Waar leg je de rekening? De allergrootste projecten, dat zijn de vergunningaanvragers die 'teveel' betalen, dwz, meer dan de vergunning eigenlijk kost. En daardoor is de gemeente in staat voor een habbekrats de miezerbouwprojectjes tegen verlies toch in orde te maken. Daarnaast kun je een minigemeente niet vergelijken met bijvoorbeeld de grote 4. Die hebben een hele andere verhouding qua bouwplannen waardoor de legeskosten niet vergelijkbaar zijn. Daarnaast kun je niet kijken in de bedrijfsvoering van ruim vierhonderd gemeenten. Die zijn autonoom hierin. Thorbecke, weet u wel? Decentraal wat decentraal kan? Enfin, nou ga ik toch weer op de inhoud. In ieder geval heeft iedere gemeente een gemeenteraad en die stemt ieder jaar braaf voor de vaststelling van de leges. En die vertegenwoordigen het volk dus het volk heeft jaarlijks een kans om wat te roepen over de legeskosten. Kennelijk vinden de vertegenwoordigers het wel in orde (er vanuit gaande dat ze hun stukken fatsoenlijk bestuderen, ja dat is een fictie I know).
Paul Hart
Beste Remco,

Ik weet heus wel hoe leges tot stand komen. Ik heb uiteindelijk voor gemeenten gewerkt.

En je gaat wel op de inhoud in, maar daarbij leg je uit hoe op dit moment leges tot stand komen, en verdedig je de wijze hoe dat gebeurt, en de verschillen binnen de meer dan vierhonderd gemeenten.

Desalniettemin blijf ik er bij dat mijn vergelijking wel degelijk opgeld doet: vierhonderd filialen van de overheid leveren hetzelfde product, maar de klanten zij afhankelijk van de ligging en de situatie van hún filiaal hoe hoog de prijs is. En als die prijs ze niet bevalt, dan mag die klant niet naar een ander filiaal van de overheid.

De werking van Albert Heijn is wat dat betreft behoorlijk rechtvaardiger: in ieder filiaal is de prijs van een product even hoog.

Juist van de overheid zo je eigenlijk mogen verwachten dat die de burger overal in het land even zwaar belast voor het verrichten van gelijke diensten. Maar nee, dat lukt de overheid niet, en niet zo'n klein beetje. Een burger is niet her en der een paar dubeltjes duurder uit, de verschillen zijn soms tienvoudig of zelfs meer.

Dat is niet te verdedigen: dat is rechtsongelijkheid.

Je beroep op de autonome bedrijfsvoering is overigens een fictie. Doet jouw gemeente op basis van een eigen autonome keuze mee aan de herinrichting van het GBA? Aan de WABO? De BAG? De WKPB? De WMO? Nou dan.

En aan het Huis van Thorbecke wordt de laatste tijd ook al aardig gemorreld, dus daar zou ik me ook niet zo veilig in voelen.

En dan schieten de gemeenten weer in de ouderwetse stuip: u snapt het niet, u moet zich er niet mee bemoeien.

Slapjes, hoor.
Advertentie