Grote verschillen in bouwleges gemeenten
De Vereniging Eigen Huis (VEH) wil dat er een wettelijk maximumtarief komt voor bouwleges. De instantie, die elk jaar onderzoek doet naar leges, signaleert nog steeds grote verschillen tussen gemeenten.
Achttien keer zoveel
Zo vraagt de gemeente Leiden 35 euro voor een vergunning voor een dakkapel. Enkele kilometers verder moeten mensen in Voorschoten 635 euro neerleggen, achttien keer zoveel.
Maximum
Een maximumtarief zou de grootste verschillen wegnemen, denkt de VEH. De organisatie is ook bang dat gemeenten op zoek gaan naar extra inkomsten doordat er veel bezuinigd moet gaan worden en daardoor de tarieven zullen verhogen. ,,Immers gemeenten kunnen straffeloos en naar eigen inzicht kosten doorbelasten aan een vergunningaanvrager. Zo hebben Den Haag en Amsterdam zeer recent en onverwacht voor bepaalde bouwprojecten de tarieven al scherp verhoogd'', stelde de VEH maandag.
Duurste
Ook voor andere bouwvergunningen bestaan er grote verschillen. De gemeente Korendijk rekent voor een uitbouw 2175 euro, Coevorden is ruim vier keer goedkoper. Korendijk is ook de duurste gemeente voor nieuwbouwwoningen, met een tarief van ruim 6000 euro. In Smallingerland is dat 1560 euro.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Tóch is het pak melk bij allebei even duur, evenals het kilo sinaasappels of de zak drop.
Komt nou geen enkele ambtenaar op de gedachte dat zoiets voor een burger toch écht niet meer van deze tijd is?
En Remko Ambtenaar zou nog eens moeten nadenken voor ' ie de term tendentieus gebruikt. Het is toch een vaststaand en meetbaar gegeven dat de tarieven van gemeenten onderling verschillen? En niet alleen voor bouwvergunningen, maar ook voor paspoorten, uittreksels... Noem maar op.
Wat een verschrikkelijk lange ambtelijke tenen toch.
Ik weet heus wel hoe leges tot stand komen. Ik heb uiteindelijk voor gemeenten gewerkt.
En je gaat wel op de inhoud in, maar daarbij leg je uit hoe op dit moment leges tot stand komen, en verdedig je de wijze hoe dat gebeurt, en de verschillen binnen de meer dan vierhonderd gemeenten.
Desalniettemin blijf ik er bij dat mijn vergelijking wel degelijk opgeld doet: vierhonderd filialen van de overheid leveren hetzelfde product, maar de klanten zij afhankelijk van de ligging en de situatie van hún filiaal hoe hoog de prijs is. En als die prijs ze niet bevalt, dan mag die klant niet naar een ander filiaal van de overheid.
De werking van Albert Heijn is wat dat betreft behoorlijk rechtvaardiger: in ieder filiaal is de prijs van een product even hoog.
Juist van de overheid zo je eigenlijk mogen verwachten dat die de burger overal in het land even zwaar belast voor het verrichten van gelijke diensten. Maar nee, dat lukt de overheid niet, en niet zo'n klein beetje. Een burger is niet her en der een paar dubeltjes duurder uit, de verschillen zijn soms tienvoudig of zelfs meer.
Dat is niet te verdedigen: dat is rechtsongelijkheid.
Je beroep op de autonome bedrijfsvoering is overigens een fictie. Doet jouw gemeente op basis van een eigen autonome keuze mee aan de herinrichting van het GBA? Aan de WABO? De BAG? De WKPB? De WMO? Nou dan.
En aan het Huis van Thorbecke wordt de laatste tijd ook al aardig gemorreld, dus daar zou ik me ook niet zo veilig in voelen.
En dan schieten de gemeenten weer in de ouderwetse stuip: u snapt het niet, u moet zich er niet mee bemoeien.
Slapjes, hoor.