of 59162 LinkedIn

Gemeenten geven ondernemers sneller en beter antwoord

De onderzoekers benaderden 160 willekeurig gekozen gemeenten met twintig ondernemersvragen. Daarvan werden er vijftien telefonisch gesteld en vijf per mail. Aan de hand van de beantwoording hebben de gemeenten een rapportcijfer gekregen. Voor de vragen per telefoon kwam dat gemiddeld uit op een 7 en voor de gemailde vragen op een 6,5. Bij vergelijkbaar onderzoek in 2013 werd in beide categorieën nog een 6,4 uitgedeeld.
2 reacties

Gemeenten slagen er beter in dan vijf jaar geleden om bedrijven met vragen over bijvoorbeeld regels en vergunningen van dienst te zijn. Zij geven sneller antwoord, als een ondernemer tenminste niet net rond lunchtijd belt. Medewerkers zijn ook behulpzamer en deskundiger, zo blijkt uit onderzoek met behulp van 'mystery guests' dat het ministerie van Economische Zaken heeft laten doen.

Ondernemersvragen
De onderzoekers benaderden 160 willekeurig gekozen gemeenten met twintig ondernemersvragen. Daarvan werden er vijftien telefonisch gesteld en vijf per mail. Aan de hand van de beantwoording hebben de gemeenten een rapportcijfer gekregen. Voor de vragen per telefoon kwam dat gemiddeld uit op een 7 en voor de gemailde vragen op een 6,5. Bij vergelijkbaar onderzoek in 2013 werd in beide categorieën nog een 6,4 uitgedeeld.

Minder vaak bellen
‘Dit onderzoek laat zien dat gemeenten lokale ondernemers steeds beter helpen met hun vragen’, zegt staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat). De verbetering zit hem er vooral in dat vragenstellers minder vaak terug hoeven te bellen. Ook maakten gemeenten beter gebruik van interne informatiesystemen bij de beantwoording van vragen.

Lunchtijd
Er zijn nog wel zaken die beter kunnen. Zo is in het algemeen de telefonische bereikbaarheid rond lunchtijd een punt van kritiek. Ook op vrijdagmiddag blijft de telefoon te vaak rinkelen. Verder kan volgens de onderzoekers de beantwoording van e-mails best wat sneller en zouden vragen vaker in één keer moeten worden afgehandeld.

Advies op maat
De uitkomsten van het onderzoek lopen wel per gemeente sterk uiteen. De 160 gemeenten die onderzocht zijn, krijgen een advies op maat. De rest ontvangt een rapport met algemene aanbevelingen. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Nick (Teamleider) op
Wat mij betreft is dit werkelijk een non-discussie. Die aversie van sommigen tegen mannenbenen snap ik ook niet. Blijven deze mensen in de zomer ook buiten werktijd thuis zitten? Driekwart van de Nederlanders loopt dan immer in korte broek? Als de medewerker zich prettiger voelt in korte broek /korte rok moet hij/zij dit gewoon doen. Komt de kwaliteit van de dienstverlening ongetwijfeld ten goede. Een blije medewerker is een betere medewerker.
Door Annette Cornelisse (Hoofd communicatie, kabinet en participatie) op
Natuurlijk wel. Als je er maar verzorgd uit ziet. Ik loop ook in mooie jurkjes net boven de knie als het warm is, waarom mijn mannelijke collega's dan niet? Zolang je er maar niet bij loopt alsof je naar de camping gaat en je je aanpast aan de situatie.