of 61043 LinkedIn

‘Gemeenten bepalen zelf tarieven niet-digitale aanvragen’

Gemeenten bepalen zelf of ze hogere tarieven rekenen aan mensen die documenten niet digitaal aanvragen. Dat antwoordt minister Kajsa Ollongren op Kamervragen hierover. Voor aanvragen aan de balie of per post brengen gemeenten soms tot bijna drie keer zoveel kosten in rekening.

Gemeenten bepalen zelf of ze hogere tarieven rekenen aan mensen die documenten niet digitaal aanvragen. Dat antwoordt minister Kajsa Ollongren op Kamervragen hierover. Voor aanvragen aan de balie of per post brengen gemeenten soms tot bijna drie keer zoveel kosten in rekening.

Toegankelijk

SP-Kamerlid Ronald van Raak wilde van de minister weten of het de toegankelijkheid van gemeentelijke documenten niet in de weg staat wanneer mensen aanmerkelijk meer geld moeten betalen wanneer ze deze niet-digitaal aanvragen. De tarieven kunnen dan behoorlijk oplopen. In sommige gemeenten is het prijsverschil marginaal. Zo vraag Venlo voor een uittreksel uit de basisregistratie personen 12,46 euro wanneer dit document online wordt aangevraagd, terwijl voor een aanvraag in het Stadskantoor 15,40 in rekening wordt gebracht. In de gemeente Zwolle lopen de kosten een stuk meer uiteen. Een uittreksel uit de BRP kost daar 7,85 euro wanneer dit digitaal wordt aangevraagd. Datzelfde uittreksel kost bijna het dubbele wanneer het aan de balie wordt aangevraagd (14,65 euro) en bijna het drievoudige per post (20,95 euro). In Rotterdam is een uittreksel aan de balie juist weer het duurste (12,70 euro). Per post kost datzelfde document 9,60 plus portokosten, terwijl het digitaal opvragen van een BRP slechts 6,40 euro kost.

 

Autonomie

De minister stelt dat het vaststellen van de tarieven van gemeentelijke dienstverlening onder de gemeentelijke autonomie valt. Het is dan ook aan de gemeenteraad om te oordelen over de hoogte van de tarieven. ‘De gemeenteraad kan het best beoordelen wat lokaal een passend tarief is. Het is niet aan mij om hierin te treden,’ aldus Ollongren.

 

Kostendekkend

Wel stelt ze daarbij dat de leges die een gemeente in rekening brengt voor burgerzaken maximaal de kosten mogen dekken. Maar of de inkomsten de daadwerkelijke kosten voor een gemeente niet overstijgen, wordt niet per individuele dienst bepaald, maar is een optelsom van alle diensten binnen de legesverordening. Wel is het zo dat een digitale aanvraag in de regel minder kosten met zich meebrengt dan een aanvraag per post of aan de balie.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.