Advertentie

Gemeente moet bij schadeclaims meer aan burger denken

Gemeenten moeten bij de behandeling van schadeclaims aandacht hebben voor wat de burger als nadeel heeft ervaren. Alleen de juridische aansprakelijkheid beoordelen is niet voldoende. Dat zegt de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, in een rapport over de gemeentelijke omgang met schadeclaims, dat dinsdag uitkwam.

15 februari 2011
Verantwoordelijk
Een gemeente blijft ook verantwoordelijk voor het contact met de burger, als een verzekeraar de claim afhandelt. De kern is dat de gemeente aandacht geeft aan wat de burger is overkomen, aldus Brenninkmeijer.

Aandacht voor probleem
,,Aandacht voor het probleem van de burger, een houding gericht op oplossingen, het voorkomen van juridisch gebakkelei en het maken van excuses draagt bij aan het vertrouwen van inwoners in hun gemeente’’, schrijft de ombudsman.

Contact
Brenninkmeijer heeft een aantal spelregels opgesteld om gemeenten te helpen bij een behoorlijke afhandeling van schadeclaims. Hij vindt dat gemeenten aandacht moeten besteden aan het probleem of de klacht die schuil kan gaan achter de claim en vindt het beter als gemeenten zelf het contact met inwoners onderhouden over de behandeling van de claim.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marten / gemeenteambtenaar
Algemene Wet Bestuursrecht Artikel 9:22:
De ombudsman is niet bevoegd een onderzoek in te stellen of voort te zetten indien het verzoek betrekking heeft op:
o a. een aangelegenheid die behoort tot het algemeen regeringsbeleid, daaronder begrepen het algemeen beleid ter handhaving van de rechtsorde, of tot het algemeen beleid van het betrokken bestuursorgaan;
o b. een algemeen verbindend voorschrift;
o c. een gedraging waartegen beklag kan worden gedaan of beroep kan worden ingesteld, tenzij die gedraging bestaat uit het niet tijdig nemen van een besluit, of waartegen een beklag- of beroepsprocedure aanhangig is;
o d. een gedraging ten aanzien waarvan door een administratieve rechter uitspraak is gedaan;
o e. een gedraging ten aanzien waarvan een procedure bij een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter aanhangig is, dan wel beroep openstaat tegen een uitspraak die in een zodanige procedure is gedaan;
o f. een gedraging waarop de rechterlijke macht toeziet.
johan
@Marten: Het staat wel interessant om een artikel uit AWB over te nemen. Maar als je het artikel van BB goed leest, dan begrijp je, dat het niet alleen gaat om het juridische deel van de schadeclaim van de burger (dat wordt afgehandeld door een Verzekeringsmaatschappij, maar ook om het bejegeningsdeel van de burger. Daar moet de Gemeente voor zorgen. En dat is wat de Nationale ombudsman wel mag onderzoeken en wel mag becommentariëren (wat een verschrikkelijk lelijk woord!).
J. Boshuizen / adviseur risicobeheer
Ik ben benieuwd naar de reacties zoals bijvoorbeeld van de vereniging VerzekeringsPlatform Overheden (www.vpo-nederland.nl)
Advertentie