Advertentie

'Gem' voor gemeentelijke twitternamen

Nu steeds meer lagere overheden zich op Twitter manifesteren, zou de rijksoverheid in overleg met gemeenten en provincies uniformiteit moeten brengen in de namen waaronder dit gebeurt. Een voorvoegsel als bijvoorbeeld gem_Oosterhout zou de lezer houvast geven dat hij werkelijk een tweet van de gelijknamige gemeente onder ogen heeft.

13 augustus 2010
Behoefte
Dat zegt ict-recht deskundige Victor de Pous, in reactie op de toenemende wirwar van namen die gemeenten op Twitter kiezen. Pous houdt zich al meer dan 25 jaar bezig met de rechtsaspecten van de digitale technologie en informatiemaatschappij. Hij denkt dat veel twitteraars behoefte hebben aan een eenduidige naamgeving.

Nadenken over nut
Voordat ze meegaan in de ‘hype’, zouden gemeenten volgens Pous sowieso eerst moeten nadenken wat en wie ze precies met twitter willen bereiken. Ambtenaren en wethouders die zomaar namens de gemeente wat gaan roepen omdat het nu eenmaal hip is, het is hem en doorn in het oog.

Ramp
Een goede toepassing van het medium ziet Pous in het informeren van burgers bij een ramp of een ander snel opkomende gebeurtenis. Zo van ‘ga niet naar het station’ als daar een trein is ontploft. ‘Maar dan moeten de mensen wel zeker weten dat het om een authentieke tweet van de gemeente gaat en niet om een grappenmaker’.

Gem.naam
Dat kan door het voorvoegsel gem. voor de naam van de gemeente te plaatsten. Dit naar analogie van domeinnamen op internet. Daar heeft elke ministerie al jaren het voorvoegsel min voor de naam. ‘Als iemand die naam dan kaapt, dan kan hij of zij naderhand makkelijk wegens opzettelijke misleiding worden aangepakt, stelt Pous. Bij een gewone naam is dat moeilijker: iemand die Oosterhout heet mag natuurlijk onder zijn eigen naam twitteren.

Te laat
Het helpt gemeenten ook van een ander probleem af: veel van de gemeentenamen zijn op twitter al vergeven Pous:‘Het is wie het eerst komt wie het eerst maalt. Gemeenten vissen hierdoor nogal eens achter het net. Claimen heeft dan geen zin, omdat het meestal om legitiem gebruik van de naam gaat.

Bij misbruik claim
Pas als de persoon Oosterhout de naam moedwillig gaat gebruiken om verwarring te stichten, dan kan de gemeente naar de rechter stappen. Als iemand zich gem.Oosterhout zou noemen dan ligt misbruik al snel voor de hand en kan de gemeente de naam terug claimen.

Oosterhout
De gemeente Oosterhout is overigens bezig om protocollen op te stellen voor het gebruik van twitter, aldus woordvoerster Rian Vogels ‘We zijn er nog niet actief. Een van de problemen is inderdaad dat de naam Oosterhout al in gebruik is en dat we niet weten door wie. Maar dat lossen we ongetwijfeld op, desnoods maken we er ‘Oosterhout,familiestad’ van. Een uniform voorvoegsel ziet zij er nog niet onmiddellijk van komen.

Reacties: 21

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JanPieter
Wat een onzin. Als ik als burger wil weten of een twitter-account écht van de gemeente is, dan kijk ik op www.gemeente.nl of daar het twitter-account wordt genoemd. Problem solved.
Ronald Leer / communicatieadviseur
Ik heb het twitteraccount van de Pous even opgezocht, en dat verklaart een hoop. http://twitter.com/depous

Gestart in augustus 2009 en maar liefst 4 tweets geplaatst en volgt 0 twitteraars.

I rest my case!

Jeroen Pronk
Leuk onderwerp! Ik denk zeker dat gemeenten veel kunnen delen en leren via @ambtenaar2.0.

Zelfs als de (gemeentelijke) overheid geen naamconventies zal hanteren, is er een heel goede kans dat er ‘vanzelf’ een overzicht wordt gemaakt. Check deze wiki over Twitter adressen van de overheid in de V.S. - http://twitter.pbworks.com/USGovernment
Ed Sabel / Webadviseur
een puntje is niet op te nemen in de naam van een twitteraccount. Dus gem.oosterhout is niet mogelijk. Het wordt dan GEMoosterhout OF GEM_oosterhout. Bij de politie starten alle zakelijke accounts met minimaal de 3 letters POL, gevolgd door de naam van het gebied. Bij sommige korte namen gebruikt met POLITIE. Uniformiteit is inderdaad gewenst. Overigens mag iedere burger ook accounts openen als gem_denbosch. Zolang je dat account niet misbruikt heeft de gemeente geen poot om op te staan. Dus de juiste volgorde moet zijn:
1. claimen twitternaam
2. nadenken over inzetbaarheid en borging
3. gebruiken en promoten via de eigen site
waarbij men voor stap 1 toch vaak al 2 jaar te laat is...
Tip: leg ook de namen vast van B&W voordat een boze inwoner het doet. Ook dat voorkomt een hop ellende...
Ed Sabel / Webadviseur
Overigens zie je in veel regio's de laatste weken afwijkingen voor lokaal gerichte (buurt/wijk)-accounts. M.n. voor wijkagenten. Voor regio- en gemeentelijke politieaccounts is gelukkig wel redelijke uniformiteit.
Judith de Hoog / communicatieadviseur
Gemeenten moesten inderdaad al lange tijd geleden accounts hebben vastgelegd.
Nu zijn veel gemeenten te laat en hebben 'derden' de namen 'gereserveerd'. Dit was natuurlijk ook zo met domeinnamen in vroeger tijden...

Tip aan gemeenten: zorg dat je dingen niet alleen oppikt, word lid van bijv. ambtenaar20 (ning) en kijk om je heen. Wat doen andere gemeenten? Hoe zetten zij nieuwe media in? Wij hebben in Boxtel al wat succesvoorbeelden. Ook ons Hyves account groeit iedere dag. Hiermee bereik je toch weer een heel andere doelgroep!
Social media kan niet alleen als monitor instrument worden toegepast (wat leeft er?) maar ook worden gebruikt voor burgerparticipatie.

Politie Brabant Zuid Oost is ook al heel ver en gelukkig delen zij hun kennis met regelmaat op o.a. ambtenaar20 en bijeenkomsten over social media in 't land!

Waarom dure bureau's inhuren? Kijk eerst om je heen!
J. Wijnings / ICT Adviseur
Zoals Ed Sabel al zegt, zijn punten niet toegestaan. Hoe kun je dit artikel schrijven als je dat simpele feit nog niet weet?

Tot slot: Wat maakt het uit of namen uniform zijn? Je hoeft maar 1x de Twitternaam van je gemeente te achterhalen, volgen en dan staat de gemeente gewoon in je timeline. Ik vind dit echt non-nieuws.

Als we het dan écht perfect willen regelen, moeten we wel een wereldwijde standaard hebben. Er zijn genoeg gemeentenamen in meerdere landen hetzelfde. Zo is er een Breda in Nederland, maar ook in Italië en Spanje. Zullen we dan gaan voor de codering NL_Provincie_Gemeente_ ? Zijn je 140tekens al ver op als je een bericht aan dat account wil richten. :-)

Ik ben overigens benieuwd wat Twitter doet als een gemeente van zijn/haar account een verified account zou willen maken.
Henri Achterkamp
Ik denk dat de tijd is aangebroken dat overheidsinstanties speciale
(GOV-) "verified-accounts" bij Twitter moeten kunnen krijgen.
In USA hebben nu slechts enkele grote steden cq politiekorpsen een "verified account".
Speciale afspraken met Twitter.com lijken me nodig om overheidsinstanties een GOV-verified-account te geven.
Misschien idee om dat via Twitter te "crowdsourcen"?
Broadcaster / gemeenteambtenaar
Gemeenten moeten helemaal niet twitteren. Dat genereert alleen maar extra werk. Dat kost tijd en tijd is geld en dat is er momenteel niet.
Jeroen Notenboom / webredacteur en -adviseur
Ik krijg sterk de indruk dat Victor de Pous, die hier wordt opgevoerd als ict-recht deskundige, zelf niet twittert. En dan kun je jezelf al wel meer dan 25 jaar bezighouden met de rechtsaspecten van de digitale technologie en informatiemaatschappij, maar als je niet echt weet wat Twitter is, dan wordt het lastig er iets zinnigs over te zeggen. terecht werd al opgemerkt dat een punt in een Twitternaam geen optie is, maar ik verbaas me over meer zaken in dit verhaal. Zo gaat De Pous er in mijn ogen onterecht vanuit dat uniforme gemeentelijke Twitternamen de burgers meer houvast zouden geven. Vertrouwen in een Twitteraccount valt of staat niet met een naam, want, en ook dat wordt in het artikel opgemerkt, iedereen is vrij om welke naam dan ook te registreren. Natuurlijk kan het zo zijn dat als je als gemeenten afspraken maakt over naamgeving, je achteraf 'grappenmakers' gemakkelijker kunt aanpakken wegens oneigenlijk gebruik van een Twitternaam, maar wat heb je daaraan op het moment dat die misleiding plaatsvindt? Als bv. in het geval van een ramp de grappenmaker de verkeerde instructies geeft?

Vertrouwen in een Twitteraccount, zit 'm niet in uniforme naamgeving. Dat vertrouwen moet je stap voor stap opbouwen. Dat kost tijd en energie. In de loop van de tijd laat je (in dit geval) als gemeente zien dat je betrouwbare informatie verschaft en dat je bent wie je pretendeert te zijn. Je bouwt een schare volgers op, die ook iets zegt over je betrouwbaarheid. Die volgers kennen je en zullen onmiddelijk ingrijpen als er een grappenmaker voorbij komt die uit jouw naam iets zegt. Onderschat dat zelfcorrigerend vermogen van social media niet.

Uniformiteit in namen kan best handig zijn, maar is in dit geval absoluut geen noodzaak. Serieus met het medium en je volgers omgaan is veel belangrijker.
Ina Strating / eigenaar Multicommunicatie
"Gëïnformeerd wachten geeft minder stress".

Degene die mij kent zal begrijpen dat ik met name geïnteresseerd ben in het gebruik van social media, en dan met name twitter, tijdens crises&rampen.

De ervaring leert dat Twitter een uitstekend communicatiemiddel is om snel "geïnformeerd wachten" door de overheid voor de getroffenen toe te passen. Niet hele verhalen, maar even kort&krachtig:

Ja er is iets ad hand,
getroffenen krijgen hulp van de hulpdiensten,
u hoort zo snel mogelijk meer,
volgt u daarvoor de media en dit twitteraccount,

Ik heb al meerdere incidenten gemonitord, en ben zeer gecharmeerd van het #liveblog van Eindhovens Dagblad bij de brand in #Valkenswaard, zie http://www.ed.nl/regio/7014284/Liveblog-brand-Valkenswaard.ece

Als je hier als gemeente (verantwoordelijk voor de crisiscommunicatie) niet tussenstaat, dan gaat er ergens iets niet goed.

Is mijn mening.

groet van Ina
Ina Strating / eigenaar Multicommunicatie
En Jeroen - jij en ik zaten blijkbaar gelijktijdig te typen, lees nu je verhaal over vertrouwen en betrouwbaarheid. Dat dat niet afhankelijk is van een éénduidige benaming maar van een relatie opbouwen met je volgers.

Ben het volledig met je eens!

Leestip in dezen: "Als het op communiceren aankomt", zie www.burgemeesters.nl/communiceren, een uitgave van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters over communiceren in crisissituaties.
Geeft inzicht in relatiecommunicatie vs reputatiecommunicatie.
Aanrader!
Erik Jacobs / Communicatieadviseur overheid
Het idee van uniforme Twitternamen gaat uit van een verkeerde vooronderstelling: namelijk dat mensen een groot aantal gemeenten willen volgen op Twitter en behoefte hebben aan uniformiteit.

In de praktijk is het zo, dat áls iemand al een gemeente wil volgen – dit in de meeste gevallen enkel de eigen woonplaats betreft. Met misschien als aanvulling nog de gemeente van de stad waar je werkt of waar je vaak uitgaat.

Overigens lijkt het me een complexe juridische procedure om een voorvoegsel als ‘gem’ (zonder punt uiteraard) een officiële status te geven. Daar zou dan dus een nieuwe wet voor moeten komen. En dan is een vrouw die Gemma Best heet, dus ineens in overtreding met haar account @GemBest? En hoe gaat de staat die mevrouw vervolgen als ze Canadese is?

Overigens - wat voor Twitter geldt, zou dan ook moeten gelden voor alle andere social media kanalen. Anders krijg je de situatie dat een account met ‘gem’ ervoor op Twitter het officiele kanaal is van de gemeente, maar op youtube dan weer wel toebehoort aan Gemma Best. Al die (overwegend Amerikaanse) bedrijven zouden daar dan aan mee moeten werken.

Kortom, lijkt me een plan waar weinig heil uit te behalen valt.

http://twitter.com/ErikJa
Michaël van Leeuwen / ICT-jurist @ ICTRecht
Nepaccounts op Twitter hebben het tot nu toe in Nederland niet lang volgehouden om voor echt aangezien te worden. Denk aan Matthijs van Nieuwkerk, die zelf ontkrachtte actief te zijn op Twitter. Zie ook dit artikel: http://www.trouw.nl/ontspanning/degids/article2048045.ece/Nepprofielen_op_Twitter_blijven_onaangetast_.html

Wat Jeroen Notenboom hier aangeeft lijkt me dan ook niet onbelangrijk: de sociale controle op Twitter is groot en nepaccounts zullen doorgaans dan ook vrij snel uitkomen. Maar tot dat moment kan er wel degelijk schade zijn aangericht, bijvoorbeeld door "namens een gemeente" eerst een aantal vertrouwenwekkende berichten te plaatsen en vervolgens een alarmmelding te doen. Interessant is wellicht ook het volgende bericht van Arnoud Engelfriet hierover afgelopen maart: http://blog.iusmentis.com/2010/03/17/jezelf-uitgeven-voor-een-ander-mag-dat/
Erik Jacobs / Communicatieadviseur overheid
Quote Broadcaster: "Gemeenten moeten helemaal niet twitteren. Dat genereert alleen maar extra werk. Dat kost tijd en tijd is geld en dat is er momenteel niet. "

Inderdaad, contact met de burger - dat kost tijd. Maar is dat niet juist de core business van de overheid?

Via social media kun je burgers informeren, een dialoog met ze aangaan, ze activeren om in actie te komen en input verzamelen voor (nieuw) beleid.

Bij al deze zaken gaat het helemaal niet om 'extra' werk. Dit is nu eenmaal 'gewoon' je werk als overheid.

http://twitter.com/ErikJa
Ralf Mohnen / Eigenaar Nederland 2.0
Ik ben er een grote voorstander van dat alle gemeenten gaan twitteren. Al is het maar om te ervaren waar het wel en niet geschikt voor is. Daar kom je alleen maar achter door het te doen.

Heb wel nog een praktische overweging bij het gebruik van gem bij alle Twitteraccounts. Omdat een twitternaam maar maximaal 15 tekens lang mag zijn, heb je nog maar 12 tekens over voor de gemeentenaam. Zeker met allerlei veelal lange namen van fusiegemeenten zijn 12 letters vaak onvoldoende voor de complete gemeentenaam.

Overigens is het eenvoudig een twitternaam op ieder moment te wijzigen in een andere twitternaam, dat is voor zover ik tot nu toe heb ervaren alleen lastig als er veel gelinkt is naar je twitternaam: die links moeten dan ook allemaal aangepast worden. Mijn voorkeur heeft het dat de twitternamen uniform worden opgesteld, al denk ik niet dat dat gaat gebeuren.

Gemeenten, probeer het gewoon!
Broadcaster / gemeenteambtenaar
@ Erik Jacobs: Ik vind het belangrijker dat ouderen goede zorg ontvangen, dat het veilig is op straat en dat het huisvuil wordt opgehaald, dan dat comminicatieadvizeurs (geen spelfout) lopen te twitteren. Het is maar waar je je prioriteiten legt.
J. Wijnings / ICT Adviseur
Beste Broadcaster, u bent nogal negatief en er van overtuigd dat Twitter-gebruik niets oplevert en wel tijd kost.
Zelfs al wordt Twitter alleen gebruikt om de nieuwsitems van de gemeentelijke website (automatisch!!!) in de timeline van volgers te gooien, dan is gemeentelijke informatie alweer breder te vinden dan voorheen.

Maar dialoog met de burger is nog interessanter. Iemand stelt via Twitter een vraag aan de gemeente, en krijgt gewoon antwoord. En anderen lezen eventueel mee. Transparanter kan niet.

Denk in mogelijkheden, niet in problemen. En de naam is écht geen probleem, zolang je maar weet welke naam bij de gemeente hoort. En daarvoor heb je de gemeentelijke website (waar overigens evenmin een herkenbare domein structuur voor is).
Henri Achterkamp
@Broadcaster Gelet op je reacties kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je functie "gefaked" is?
Broadcaster / gemeenteambtenaar
@ Henri Achterkamp: Mijn functie is niet "gefaked" hoor maar jou functie doet vermoeden dat je misschien wel geslaagd bent voor SOD II.
Erik Jacobs / Communicatieadviseur overheid
@Broadcaster:

Nu is het niet mijn bedoeling om hier een discussie zonder einde op gang te brengen, maar graag zou ik u de volgende vraag stellen:

U gaat er blijkbaar vanuit dat een goede dienstverlening en een goed burgercontact, 'mutually exclusive' zijn. Waar komt deze opvatting vandaan?

Ik ben namelijk de mening toebedaan dat deze twee elkaar versterken. Dat je juist ouderen betere zorg kunt verlenen en op een betere wijze het huisvuil kunt ophalen als je openstaat voor input van je inwoners.

En wanneer je meer laagdrempelige kanalen zoals Twitter openzet, dan zul je ook meer input ontvangen.*

http://twitter.com/ErikJa

* (uiteraard geschiedt daarbij de inzet van elk kanaal wel op een kwalitatieve en doordachte wijze)
Advertentie