Advertentie

Gelderland: Te vroeg voor maatregelen Keolis

Het is voor de provincie Gelderland nog te vroeg om over maatregelen tegen busonderneming Keolis te praten, zolang alle feiten over eventuele fraude bij de aanbesteding van de vervoersconcessie niet boven tafel zijn. Voor gedeputeerde Jan van der Meer staat het belang van de reiziger bovenaan, zei hij gisteren in een spoeddebat in de Gelderse Provinciale Staten.

28 mei 2020
shutterstock-1204643254.jpg

Het is voor de provincie Gelderland nog te vroeg om over maatregelen tegen busonderneming Keolis te praten, zolang alle feiten over eventuele fraude bij de aanbesteding van de vervoersconcessie niet boven tafel zijn. Voor gedeputeerde Jan van der Meer staat het belang van de reiziger bovenaan, zei hij gisteren in een spoeddebat in de Gelderse Provinciale Staten.

Brief

De onregelmatigheden over de vervoersconcessie in de provincies Overijssel, Flevoland en Gelderland kwamen begin deze week aan het licht door een publicatie van Follow the Money en door een brief van concessiehouder Keolis aan de provincie Overijssel, penvoerder in de aanbesteding. Een aantal medewerkers van de vervoerder zouden onderhandse afspraken hebben gemaakt over de levering van 300 elektrische bussen met de Chinese fabrikant.

Eis

Met de busconcessie IJssel-Vecht is zo 900 miljoen euro gemoeid. Voor de aanbesteding van de buslijnen hadden de drie samenwerkende provincies een strenge eis neergelegd: De bussen moesten zoveel mogelijk emissieloos rijden. In totaal deden vier partijen een aanbieding. Keolis won, vooral omdat ze kon beloven om al eind dit jaar volledig elektrisch te kunnen rijden door de aanschaf van 300 nieuwe bussen in China. Andere aanbieders konden die garantie niet geven.

Afspraken

Naar nu blijkt maakte een directeur van Keolis echter afspraken via een zogenaamde ‘side letter’, buiten het bedrijf om, dat de busvervoerder geen boetes of juridische maatregelen zou nemen tegen bussenbouwers BYD en Ginaf als de bussen niet op tijd zouden worden geleverd. Maar het feit dat die bussen in december van dit jaar klaar zouden staan, was juist een grote reden voor de gunning. De Nederlandse bussenbouwer VDL greep om die reden mis: zij konden niet op tijd zoveel elektrische bussen leveren.

Ophef

Inmiddels zorgt de kwestie niet alleen in de provincies voor ophef. Ook in de Tweede Kamer zijn inmiddels vragen aan de staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) gesteld over de kwestie. Het CDA vraagt zich af of, in het geval van fraude, de aanbesteding moet worden overgedaan.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie