Advertentie

Eindhoven wint wederom Nationale Citymarketing Trofee

De Nationale Citymarketing Trofee is dit jaar wederom in de wacht gesleept door Eindhoven. Dat werd op maandag 12 juni bekendgemaakt tijdens het Nationale Citymarketing Congres in Emmen. De lichtstad won deze trofee eerder in 2014 en 2015. 

12 juni 2017

Grote kloof

Er lijkt een steeds grotere kloof te ontstaan tussen een aantal topgemeenten op het gebied van citymarketing, een wat bredere subtop en een groot veld van gemeenten die nog in de eerste stadia van ontwikkeling verkeren.  Waar de ‘Champions League’ zich bezighoudt met een professionele en integrale aanpak, inbedding in het gemeentelijk beleid, dataverzameling en effectmeting, regionale samenwerking en de (internationale) uitstraling, zijn er veel gemeenten die net de stap van VVV naar daadwerkelijke citymarketing aan het maken zijn of in hun citymarketing niet verder komen dan het aanprijzen van toeristische attracties.

Ambitieuze aanpak
In de topgroep van steden met een succesvol citymarketingbeleid spannen steden als Den Haag (winnaar van de trofee in 2010, 2011 en 2016) en Eindhoven de kroon. Reden dat Eindhoven dit jaar als winnaar uit de bus kwam in de categorie steden met meer dan 120.000 inwoners, is volgens de jury  de brede en ambitieuze aanpak die de stad koppelt aan regionale samenwerking, kennisvermeerdering en informatie-uitwisseling. Ook de bepalende rol die citymarketeer Peter Kentie vanuit de Eindhovense citymarketing heeft gespeeld bij het realiseren van het internationale citymarketingproject in Estland noemde de jury ‘tot de verbeelding sprekend.’

Eervolle vermelding
Een eervolle vermelding ging naar de gemeente Zwolle. Ondanks dat de gemeente fors bezuinigde op de citymarketing, wisten de marketeers het beleid naar een hoger plan te tillen en de aloude VVV-functie om te zetten in een serieus citymarketingbeleid. Met relatief beperkte middelen is Zwolle volop in ontwikkeling.

Aanmoedigingsprijs
Voor het eerst werd dit jaar geen winnaar uitgeroepen in de categorie van steden met minder dan 120.000 inwoners. Lelystad en Woerden kregen wel een aanmoedigingsprijs. Lelystad richt zich met een aantrekkelijke en creatieve reclamecampagne op het gevoel van inwoners, ondernemers en potentiële bezoekers. Hierbij wordt op een creatieve manier aandacht gegeven aan unieke elementen van het nieuwe land, met als kernelementen natuur, water en ruimte. Maar volgens de jury is er nog onvoldoende sprake van een volwaardige citymarketingorganisatie en ontbreken duidelijke en meetbare resultaten. Ook Woerden kreeg een aanmoedigingsprijs, omdat de gemeente er in slaagt met bijzonder weinig middelen toch op creatieve en energieke manier invulling te geven aan de merkbeleving van de stad. Toch ontstijgt het citymarketingbeleid van Woerden het niveau van stadspromotie niet. 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie