of 59281 LinkedIn

‘Denk in handhaving, niet in handhavers’

Amsterdam probeert het probleem van zwart geld en bijbehorende ondermijning aan te pakken door meer handhavers in te zetten. Gemeentelijk ombudsman Arre Zuurmond stelt dat datagestuurd handhaven  meer oplevert dan meer politiecapaciteit.

Amsterdam probeert het probleem van zwart geld en bijbehorende ondermijning aan te pakken door meer handhavers in te zetten. Gemeentelijk ombudsman Arre Zuurmond stelt dat datagestuurd handhaven  meer oplevert dan meer politiecapaciteit.

Ombudsman Amsterdam hekelt aanpak criminaliteit

Het aandeel zwart geld dat nu omgaat in Amsterdam is volgens Zuurmond ongeëvenaard. ‘Zonder blikken of blozen wordt tegen mij gezegd: er zijn 6000 taxi’s, maar ook nog 2000 snorders. Die vertonen, zonder enige opgave van inkomsten, “taxigedrag”. Voor de gein heb ik me een ritje laten aanbieden. Hij zei 30. Ik zei 20. Was ook goed. We waren ’s nachts aan het controleren rond het Leidseplein en wilden nog naar het Amsterdam Dance Event in Noord om te horen hoeveel omgevingsgeluid daar was. Hij vertelt dan onbeschaamd dat hij een uitkering heeft. De sociale recherche zit een week achter een bijstandsmoeder aan, terwijl 2000 snorders rondrijden, waar geen sociale recherche achteraan zit. Het aantal fraudeurs ligt daar voor het oprapen.’

De overheid is onduldbaar afwezig, ook al heeft hij eerder aan de bel getrokken. ‘De eerste reactie van de gemeente was grote boosheid. Ik zei: ik gebruik niet het woordje gemeente, het is een overheidsvraagstuk. Je kunt het alleen oplossen als de hele overheid zijn verantwoordelijkheid neemt en de burger er actief bij betrekt.’

De gemeente zet extra handhavers in, maar met extra dweilen los je volgens hem het probleem niet op. 'Die nacht hebben wij 40 blauwe kentekens genoteerd van taxi’s. Op de RDW-site staat de status. Drie waren onverzekerd, één was gestolen, een aantal had geen APK. Met 30 procent van die kentekens was iets aan de hand. Normaal gesproken zeg je: onduldbaar, we halen die auto’s van de weg. Dat is nog steeds niet gebeurd.’ Dat komt omdat 'zij' volgens Zuurmond denken in handhavers. 'Maar je moet denken in handhaving. Je kunt afspreken dat je de taxivergunning afpakt als de auto niet verzekerd is of niet APK is gekeurd.

Je maakt maandelijks een uitdraai en hoeft niet één handhaver op straat te hebben om een deel van die taxi’s aan te pakken: datagestuurd handhaven. Nu hebben de handhavers applicaties waarop je niet eens een combinatie kunt maken tussen taxi en taxichauffeur. Ze hebben slechte apparatuur en beperkte bevoegdheden. Daar win je de oorlog niet mee.’ 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.