of 58952 LinkedIn

Den Haag luidt noodklok over opheffen Beneluxtrein

De Beneluxtrein vanuit Den Haag wordt geschrapt en daar is Den Haag boos over.De gemeente vindt het onbegrijpelijk omdat er internationale bedrijven en instanties zetelen en bovendien de regering.
5 reacties

De gemeente Den Haag heeft donderdag de noodklok geluid over het verdwijnen van de Beneluxtrein vanaf december. Wethouder Peter Smit (Verkeer) wil dat de Tweede Kamer ervoor zorgt dat deze trein blijft rijden, totdat er een nieuwe hogesnelheidslijn komt die Den Haag met Brussel verbindt.

Internationaal verstoken
In een brief aan de Kamer stelt Smit dat hij het ,,ongelofelijk en verbijsterend'' vindt dat Den Haag verstoken raakt van directe internationale treinverbindingen, mede omdat de regering in de stad zetelt en er internationale gerechtshoven en hoofdkantoren van internationale bedrijven zijn gevestigd.


Treinkaartjes Fyra duurder

Den Haag verwacht dat minder mensen met de trein naar Brussel zullen gaan als ze vaker moeten overstappen. Bovendien werd eerder deze week bekend dat de treinkaartjes voor de Fyra tussen Amsterdam en Brussel een stuk duurder zullen gaan worden, wat volgens Smit ook ontmoedigend zal werken.

 

Ook geen Thalys

Vanuit Den Haag reed tot 2011 8 keer per dag de Thalys naar Brussel. Nu deze trein Den Haag niet langer aandoet, is de Beneluxtrein, die 16 keer per dag van en naar Brussel rijdt, de enige directe verbinding. De Beneluxtrein zal vanaf 9 december niet meer rijden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door erik op
Wie verzint zoiets? De Beneluxtrein zit vaak (over)vol. Brussel-Parijs wordt met een echte TGV verbinding verzorgd. Brussel-Den Haag-Amsterdam wordt OPGEHEVEN!
Door Leo E.J. Callens op
Ik ben een geregelde Vlaamse klant van de Benelux-trein, op het trajekt tussen Antwerpen en Dordrecht, Den Haag of Schiphol. Die trein zit even geregeld behoorlijk vol. Ik vind het afschaffen dan ook onverantwoord.
Door Marjan op
Reeds jarenlang voorspelt dat de gewone trein naar Brussel zou verdwijnen. Niemand heeft om die dure verbinding gevraagd. Allen weer terug in de auto. Ondanks de dure benzine is met meerdere mensen naar Brussel goedkoper met de auto. Zeker aangezien Belgie een mooi netwerk heeft van P&R terreinen en sneltramverbindingen.
Door p op
Tja dit heet nu marktwerking. Kijken waar je klanten het beste kunnen opstappen in de Randstad in een echte sneltrein ipv een stoptrein naar Brussel
Door Hirundea op
Onzig verhaal van gemeente Den Haag. Waarschijnlijk van een ambtenaar die nooit met de trein naar Brussel gaat maar vast wel met een dientsauto.

Ik reis bijna wekelijks van Den Haag CS naar Brussel en Parijs en ik ben met een reguliere NS verbinding die bijna elke 10 minuten rijdt binnen 30 min in Rotterdam voor mijn aansluiting naar Brussel. Ik kan ook op Holland Spoor wachten maar dat maakt in wachttijd niet veel uit.