of 63000 LinkedIn

Definitief stekker uit Regiotram Groningen

College Groningen wil het hele project stilleggen. Er is al ruim 30 miljoen in de Regiotram geïnvesteerd en de provincie wil dat geld terug.
5 reacties

De Regiotram zal definitief niet gaan rijden door het Groninger landschap. De gemeente Groningen heeft besloten een streep door het project te zetten. Dat maakte de gemeente bekend. Het college van B en W bereidt een besluit voor om het hele project stil te leggen. Dat maakte de gemeente bekend.

80 miljoen euro

Het college viel 2 weken geleden, omdat de wethouders van SP en D66 geen geld meer willen steken in de Regiotram. Door het project te schrappen, komt bijna 80 miljoen euro vrij. Groningen moet meer dan 120 miljoen euro bezuinigen, vooral door forse afboekingen op bedrijventerreinen en woningbouwlocaties. Pittige en pijnlijke keuzes zijn onvermijdelijk, ook na het stilleggen van de Regiotram, aldus de gemeente.

Claimen
De provincie Groningen was na de val van het college in de stad 'not amused' over de gang van de zaken. De provincie voelde zich geschoffeerd, schreef zij aan de raad. De provincie en enkele gemeenten hebben in totaal al ruim 30 miljoen euro in het project Regiotram gestopt. Dat geld zullen gemeenten en provincie claimen bij de stad Groningen, als die eenzijdig besluit de stekker uit het project te trekken, zo stond al te lezen in de brief


Geld al in begroting opgenomen
Het Dagblad van het Noorden meldt dat in de begroting voor 2013 en 2014 het geld dat wordt uitgespaard door het stoppen van het project al is ingepland. Het zou gebruikt worden voor het oplossen van financiële knelpunten en niet gaan naar het beter bereikbaar maken van de stad.  'Dat zijn politieke keuzes die voor de periode na 2014 gemaakt moeten worden', aldus wethouder Ton Schroor (Financiën) in het Dagblad. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Nicole Janssen (juridisch adviseur) op
Nicole Janssen Rechtstreeks Advies
Wat zegt dit over bestuurljke samenwerking, professioneel opdrachtgeverschap en betrouwbare overheid? Aanbesteding is nagenoeg volledig doorlopen en twee consortia hebben inmiddels een beiding gedaan. Het risico is voor de markt? Deze vraag bedoel ik niet juridisch, redenering dat een aanbesteding geen garantie is voor opdracht vind ik te simpel. Ben benieuwd hoe anderen dit zien.
Door Bert Bults (fin.mdw. borger-odoorn) op
Kijk nu vooral naar de voordelen van het afblazen. Groningen heeft prachtige zijstraten die leiden naar de Grote Markt. En het is toch veel mooier, gezelliger en gezonder om mensen in die zijstraten te zien lopen dan in de tram te zien zitten. De winkeliers zullen het hier vast mee eens zijn. Nu nog de veel te grote bussen van de Grote Markt af want die blijven toch een groot gevaar voor al die fietsers en wandelaars in de binnenstad.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Als de verantwoordelijke bestuurders voor deze luchtfietserij maar ter verantwoording worden geroepen!
Door schaduwfractielid op
Dan is er misschien een ander probleem mee opgelost. Door de SW-bedrijven een helpende hand bieden.
Door Arthur Kamminga (Zelfstandig bestuurskundige, vervoersontwikkelaar) op
Dat de "provincie Groningen" boos was over het afblazen van de tram is niet helemaal juist. De betreffende brief en uitspraken in de media zijn gedaan door gedeputeerde Moorlag (PvdA) zónder dat Provinciale Staten daar überhaupt in gekend zijn. Integendeel, bij een groot deel van de statenleden is er juist veel begrip voor het afblazen van de Regiotram aangezien dit gegeven de financiële situatie van de stad Groningen een onverantwoord project zou zijn dat bovendien ook grote risico's met zich meebrengt door de aanleg van infrastructuur dwars door een historische binnenstad.

Overigens ben ik zelf absoluut niet rouwig om het afblazen van de regiotram. Het was in feite gewoon een overgedimensioneerde stadstram die zeer waarschijnlijk nooit de regio in zou rijden aangezien daar noch politiek draagvlak noch geld voor beschikbaar was. Daar komt bij dat Groningen een tram eigenlijk niet kan betalen en alleen dankzij een zak geld van het Rijk (compensatiegelden voor afblazen Zuiderzeelijn), een creatieve aanbestedingsvorm (DBFMO-constructie) en het nemen van veel risico's kon het tramproject een aantal jaren overleven. Het afblazen was echter door nieuwe tegenvallers (mega-afschrijving woonwijk Meerstad, afschrijving bedrijvenkavels, verloren arbitrage vertraging parkeergarage, enz. enz.) onvermijdelijk geworden.

Vacatures

Van onze partners