of 59318 LinkedIn

D66 wil lokale regeldrukwaakhond

D66 wil dat er een regeldrukwaakhond met een wettelijke status komt. Landelijk is Actal daarvoor de aangewezen partij, maar er moet ook een lokale toezichthouder tegen regeldruk komen.
2 reacties

Hij vindt het goed dat het kabinet af wil van onnodige regeltjes voor het bedrijfsleven, maar Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66) mist een regeldrukwaakhond die ook echt zijn tanden kan laten zien als de kabinetsbelofte in het gedrang dreigt te komen. En dat vooral ook op lokaal niveau.

Wettelijke status Actal
Actal, het adviesorgaan om de regeldruk te verminderen, zou wat betreft Verhoeven een wettelijke status moeten krijgen en niet alleen landelijk maar ook lokaal moeten kunnen adviseren. ,,We willen een wettelijke regeldrukwaakhond die de belofte van het kabinet om de lasten te verlichten, kan bewaken, ook lokaal. En die er voor zorgt dat ondernemers en mkb'ers als motor van de economie dus echt de beloofde ruimte krijgen om te groeien in plaats van vast te lopen in een woud van regels dat er op papier niet meer is, maar in de praktijk wel.''

Veel zaken bij gemeenten
Verhoeven slaat aan op de aankondiging van het kabinet om de administratieve lasten voor het bedrijfsleven de komende jaren met 2,5 miljard euro te verlichten. De D66'er is blij met die aankondiging, maar is wel benieuwd hoe gecontroleerd gaat worden of het doel is bereikt. Ook al omdat het vorige kabinet bepaalde dat Actal alleen nog naar landelijke regels moet kijken. Verhoeven: ,,Het mkb heeft baat bij lastenverlichting. Zaken als parkeer-, milieu- en brandvergunningen brengen de meeste rompslomp met zich mee en die zaken liggen juist op het gebied van de gemeente. Dus als je lastenverlichting wil, moet je het daar zoeken.''

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Nobby (animal cop) op
Dhr. Verhoeven zoekt de schijnwerpers weer op met een populistisch verhaal. In het VJK congres van ongeveer 3 jaar geleden is uitgezocht hoe het zat met de regeldruk in Nederland. Eerst hield iemand van het ministerie van Binnenlandse Zaken een roerend verhaal a la dhr. Verhoeven. Onderzoekers schminkten het verhaal daarna helemaal af. 95% van de regeldruk komt van de rijksoverheid, 3,5 % van provincies en gemeenten en 1,5% van waterschap. Ik ben het met @Werkendam eens dat het MKB eerst bij zichzelf te rade moet gaan wie in feite verantwoordelijk is voor de regelgeving in nederland. De bron is het gedrag van mensen en "dat daar iets aan gedaan moet worden". Vaak ook om de eigen inkomsten van de middenstand op peil te houden. Vervolgens hobbelen politici achter die verzoekjes aan en wordt de ene na de andere regel ingesteld. Niet omdat ambtenaren dat nu zo graag willen, die waarschuwen namelijk veel voor niet te handhaven regelgeving, de hoge perceptiekosten, het gebrekkige nalevingsgedrag. Ook daar in scoren helaas de MKB-ers hoog. Men vindt het een sport om de regels te ontduiken of op te rekken op het moment dat het henzelf uitkomt. Oh, oh, wat hebben we toch een sukkels van agenten en parkeerwachters, want ik had het zo druk enzovoorts. En dan die vergunningen voor brandveiligheid en milieu. Dhr. Verhoeven is Enschede en Volendam alweer vergeten.
Door H. Werkendam (Overheidsdienaar) op
Als het bedrijfsleven niet altijd de randen van de wetten hadden opgezocht maar volgens de ziel van de wetgeving hadden gehandeld hadden veel van deze wetjes niet bestaan! Waar we nu de deur dus weer voor open gaan zetten is dat het bedrijfsleven weer de randen op gaat zoeken. Afblijven van die wetten dus. Ze zijn er niet voor niets. En graag een waakhond, gemeen en vals, tegen D66 gelul in de ruimte.