of 59123 LinkedIn

Chaos door versplintering blijft uit

Dat blijkt uit onderzoek van De Collegetafel naar de valpartijen van wethouders en coalitiebreuken in de raads- en collegeperiode 2014-2018. De raadsverkiezingen in 2014 leidden in 128 gemeenten tot een meer versplinterde gemeenteraad met 1, 2 of 3 partijen extra. Van deze 128 gemeenten werden er 29 getroffen door een coalitiebreuk (23 procent).

Gemeenten met een versplinterde raad hoeven niet extra bezorgd te zijn over de bestuurbaarheid. In ruim driekwart van de gemeenten die in 2014 te maken kregen met een uitbreiding van het aantal partijen in de raad, haalden de colleges zonder breuken de eindstreep. 

Dat blijkt uit onderzoek van De Collegetafel naar de valpartijen van wethouders en coalitiebreuken in de raads- en collegeperiode 2014-2018. De raadsverkiezingen in 2014 leidden in 128 gemeenten tot een meer versplinterde gemeenteraad met 1, 2 of 3 partijen extra. Van deze 128 gemeenten werden er 29 getroffen door een coalitiebreuk (23 procent). Gemeenten met een afname van het aantal partijen in de raad scoorden juist een iets hoger percentage (25 procent; van de 63 gemeenten met minder partijen hadden er 16 te maken met een coalitiebreuk).

Vertrouwensbreuk
Wethouders uit gemeenten met 11 partijen in de gemeenteraad scoorden in de afgelopen periode het hoogste aantal coalitiebreuken: 6 van de 14 gemeenten met 11 partijen in de raad werden getroffen door zo’n vertrouwensbreuk en het vertrek van wethouders (43 procent). Gemeenteraden met 5, 6, 7, 8, 9 of 10 partijen in de raad hadden slechts in een zesde tot een kwart van de gemeenten te maken met coalitiebreuken.

Van alle wethouders die in 2014 begonnen aan het wethouderschap zijn vier op de tien wethouders tijdelijk of definitief gestopt. Bijna 1 op de 5 wethouders kwam ten val door een politieke vertrouwensbreuk. Een coalitiebreuk was de belangrijkste reden voor een vertrouwensbreuk: 158 keer was er sprake van een tijdelijk of definitief vertrek van wethouders van een coalitiebreuk of verstoorde verhoudingen.

Integriteit
Andere redenen voor een politieke vertrouwensbreuk komen veel minder voor: falende bestuursstijl (24 keer), integriteitskwestie (25 keer), tijdige informatievoorziening (15 keer), gebrekkige projectuitvoering (14 keer) en een breuk met de overige collegeleden (13 keer).

In 84 gemeenten leidde een coalitiebreuk tot een wijziging van de politieke samenstelling van de wethouders in het college. Van deze 84 gemeenten had slechts een derde deel (29 gemeenten) te maken met een raad die na de verkiezingen verder was versplinterd.


Breuken in de coalitie

Raad met minder partijen:

63 gemeenten

16 breuken

= 25 %

Raad met gelijk aantal partijen:

194 gemeenten

39 breuken

= 20%

Raad met meer partijen:

128 gemeenten

29 breuken

= 23%

Bron: De Collegetafel, wethoudersonderzoek 2014-2018



Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 8 van deze week (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door H. Wiersma (gepens.) op
Dat mag dan zo zijn. Evenwel zonder pessimistisch te willen zijn die chaos gaat er -gelet op de huidige praktijkervaring- in de nabije toekomst zeker komen. Aanpassing van de Kieswet voor o.a. het creëren van kiesdrempels blijft daarom dringend gewenst. Helaas zal dit nog wel even duren gelet op de schildpadachtige wijze van werken bij de gevestigde landelijke politici en bij BiZa.
Door Gerrit Piek op
Resultaten uit het verleden....
Door Daan op
En dat na al die ronkende berichten van bestuurders dat Nederland op de rand van instorten zou staan als niet snel de kiesdrempel verhoogd zou gaan worden...

Het is net als met dat bericht in de media afgelopen week dat je van het drinken van een glas alcohol eerder sterft:

Niet Waar...

Toch bijzonder dat juist die media die het hardst anderen ervan beschuldigen 'fake news' te verspreiden en paniekberichten rond te sturen, dat zelf het hardst doen.

In de psychologie noemen ze dat 'projectie'...