of 64621 LinkedIn

Centraal loket voor alle Nederlanders stap dichterbij

Tijdens het nachtelijke debat over de begroting van het ministerie van BZK reageerde demissionair staatssecretaris Raymond Knops (CDA) positief op een motie van D66, CDA en ChristenUnie om gelijk aan het centrale loket voor Nederlanders in het buitenland ook voor Nederlanders in Nederland één loket op te zetten dat 24/7 online en telefonisch bereikbaar is.

Tijdens het nachtelijke debat over de begroting van het ministerie van BZK reageerde demissionair staatssecretaris Raymond Knops (CDA) positief op een motie van D66, CDA en ChristenUnie om gelijk aan het centrale loket voor Nederlanders in het buitenland ook voor Nederlanders in Nederland één loket op te zetten dat 24/7 online en telefonisch bereikbaar is.

Dienstbare overheid
D66-Kamerlid Joost Sneller diende de motie in, ondersteund door CDA-Kamerlid Inge van Dijk en CU-Kamerlid Don Ceder, die de regering verzoekt om te onderzoeken of een dergelijk loket kan worden opgezet. Voor Nederlanders in het buitenland is er al een centraal loket (Nederlandwereldwijd) waar zij altijd, online en telefonisch, terecht kunnen voor een behoorlijk aantal overheidsdiensten. Deze opzet blijkt goed te werken en zou volgens Sneller cs. ook Nederlanders in het binnenland kunnen helpen ‘en zo kunnen bijdragen aan een dienstbare overheid die mensen centraal zet’.

Zeer ruime openingstijden
In zijn eerste termijn wees Sneller erop dat voor Nederlanders in het buitenland een centraal loket van meer dan tien uitvoeringsorganisaties altijd open is: online én telefonisch. ‘Niet langer van het kastje naar de muur, maar een makkelijk bereikbaar front office. Ik hoor enthousiaste berichten over hoe dit in de praktijk werkt. Zo enthousiast dat ik de minister vraag: nu het wiel is uitgevonden, kunnen we dit ook gaan regelen voor Nederlanders in Nederland? Zo’n centraal loket met zeer ruime openingstijden kan immers voor iedereen heel waardevol zijn.’

1Overheid
Demissionair staatssecretaris Knops reageerde positief op dit idee voor een 24/7 centraal loket. 'Als je kijkt naar het functioneren van het loket voor Nederlanders in het buitenland kan ik mij best voorstellen dat dit ook op bredere schaal wordt ingezet. Dat wordt opgepakt bij het project 1Overheid en daar gaan we kijken hoe we dat goede internationale voorbeeld kunnen doorontwikkelen naar een loket voor burgers met een vraag aan de Nederlandse overheid, ongeacht hun verblijfslocatie, dus uiteraard ook als dat in Nederland is.’

Niet verplicht
Belangrijk daarbij vindt Knops dat het burgerperspectief centraal staat en de dienstverlening op een hoger plan komt en gericht is op de vraag van burgers 'om op een bepaalde manier dienstverlening te kunnen afnemen'. ‘Let wel, dat betekent niet dat dit voor alle burgers verplicht is, maar dat is wel een mogelijkheid, een service, die we dan kunnen aanbieden.’ Na een interruptie van Sneller bevestigde Knops dat dit dan ook om telefonische dienstverlening zal gaan. De demissionair staatssecretaris beloofde de Tweede Kamer daar voor de zomer van 2022 nader over te informeren. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jolanda van Dijk (Concernadviseur ) op
We gaan een cultuurprobleem weer oplossen met een structuurvoorstel? En worden mensen dan niet van het kastje naar de muur gestuurd? Wat is er gebeurd met de eerste overheid? Volgens mij kunnen we beter inzetten op de verbinding met de mensen en de sociale basis. Dan voorkomen we misschien problemen ipv dat we deze weer achteraf moeten oplossen. #inverbindingmetdestad.