of 59212 LinkedIn

Campagne waterschapsverkiezingen van start

De landelijke campagne voor de waterschapsverkiezingen is vandaag officieel gestart. Het doel is om zoveel mogelijk mensen op 20 maart naar de stembus te lokken.

De landelijke campagne voor de waterschapsverkiezingen is vandaag van start gegaan. Het doel is om zoveel mogelijk mensen op 20 maart naar de stembus te trekken. Vier jaar geleden, toen de waterschapsverkiezingen voor het eerst werden gecombineerd met die voor Provinciale Staten, bracht 43,5 procent van de kiezers zijn stem uit voor een nieuw waterschapsbestuur. Nu geeft zo’n 45 procent van de Nederlanders aan dat te zullen gaan doen. Dat blijkt uit een enquête die in opdracht van de Unie van Waterschappen is gehouden onder 2.100 Nederlanders.

Krachtiger

‘Vier jaar geleden voerde elk waterschap zijn eigen campagne. Dat leverde veel diversiteit op. We kunnen krachtiger zijn als we gezamenlijk campagne voeren’, verduidelijkt woordvoerder Miranda van der Voort van de Unie van Waterschappen het waarom van de landelijke campagne. Naast die landelijke campagne voeren de 21 waterschappen hun eigen campagnes waarbij de regionale thema’s voor het voetlicht worden gebracht. Op hun beurt voeren de 196 deelnemende partijen campagnes om hun eigen standpunten op die regionale verkiezingsthema’s uit te venten. 

 

Centrale boodschap

De landelijke verkiezingscampagne bestaat onder meer uit een website, waar algemene informatie te vinden is over het werk en taken van de waterschappen en de verkiezingen. Onder die landelijke paraplu kunnen de 21 waterschappen hun eigen accenten leggen, in ‘dezelfde look and feel’, aldus Van der Voort. Daarvoor is een toolkit ontwikkeld met campagnemateriaal en sjablonen. De twee centrale boodschappen zijn ‘We mogen weer stemmen’ en ‘Er valt wat te kiezen’.

 

Droogzitters

De afzonderlijke waterschappen trappen op hun eigen wijze de verkiezingscampagne af. Dijkgraaf Lambert Verheijen van waterschap Aa en Maas onthulde maandagmiddag een geveldoek op het pand van het waterschap langs de A2. ‘Hallo droogzitters, we mogen weer. Stem 20 maart waterschapsverkiezingen’, staat er op het geveldoek, verwijzend naar de automobilisten die op de A2 rijden. ‘In onze campagne spreken we, in lijn met de landelijke campagne, mensen aan op hun relatie met water’, legt woordvoerder Joletta Noomen van waterschap Aa en Maas uit. Zo zijn er onder meer de ‘miezerfietsers’, ‘slootjespiekers’ en ‘stormtrotseerders’.  

 

Campagnelied

De Algemene Waterschapspartij, die in alle waterschappen aan de verkiezingen meedoet, heeft een speciaal campagnelied gemaakt. Daarin roert het AWP (‘niet politiek wel deskundig’) verschillende thema’s aan die de partij ‘nauw aan het hart gaan’. Zoals het waterpeil (‘niet te hoog en niet te laag’), ‘de regenton onder de goot’ en ‘geen visser meer die lood gebruikt’.

 

Hogere rekening

Uit de eerdergenoemde enquête in opdracht van de Unie van Waterschappen blijkt dat 65 procent van de Nederlanders verwacht dat de waterschapsbelasting de komende vijf jaar door het extreme weer zal stijgen. Een kleine minderheid (46 procent) verwacht dat ook de vervuiling van het (drink)water zal leiden tot een hogere rekening. De bereidheid om meer te betalen voor het schoonmaken van vervuild water in plassen, sloten en natuurgebieden is gering. Slechts een kwart van de Nederlanders vindt dat de rekening daarvan bij de burger gelegd mag worden. Vooral de industrie, maar ook de overheid en de landbouw moeten die kosten op zich nemen. De verdeling van de financiële lasten tussen inwoners, (vervuilende) bedrijven en de land- en tuinbouwsector is een van de thema’s waarvoor de deelnemende politiek partijen van mening verschillen, zo bleek eerder uit een analyse die Citisens op verzoek van Binnenlands Bestuur maakte.


Onderhoud dijken

Acht op de tien Nederlanders is bekend met de waterschappen in het algemeen en in de regio, zo blijkt verder uit de enquête. Dertien procent is bekend met de waterschappen in het algemeen, maar niet in de regio. Zeven procent zegt waterschappen helemaal niets. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (84 procent) erkent het belang van de waterschappen. Nederlanders denken dat de waterschappen zich vooral bezighouden met het onderhoud van dijken, zorg voor voldoende water en schoon water in sloten, plassen en natuurgebieden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.