Advertentie

Brief burgemeester bij stempas verhoogt opkomst

Het kan zo simpel zijn. Zet het vertrouwde logo van de gemeente op de envelop met daarin de stempas voor de gemeenteraadsverkiezingen, en de kans dat de geadresseerde gaat stemmen is gegarandeerd hoger. Een brief erbij van de burgemeester zou helemaal perfect zijn. Die conclusie is volgens Post NL te trekken uit onderzoek naar de herkenbaarheid en attentie bij de ontvanger.

06 maart 2014

Het kan zo simpel zijn. Zet het vertrouwde logo van de gemeente op de envelop met daarin de stempas voor de gemeenteraadsverkiezingen, en de kans dat de geadresseerde gaat stemmen is gegarandeerd hoger.

Onderzoek door Post NL

Die stellige conclusie is volgens Post NL te trekken uit eigen onderzoek naar de herkenbaarheid en attentie bij de ontvanger. Met relatief eenvoudige communicatiemiddelen zijn volgens het postbedrijf burgers aan te zetten tot een gang naar de stembus.

Aanmoediging om te gaan stemmen

Tip één is te kiezen voor een eenvoudige envelop. Dat maakt volgens de onderzoekers dat de stempas beter wordt bekeken en onthouden. Nog beter: enveloppen met het geprinte logo van de gemeente erop. Opkomstbevorderend werkt volgens Post NL ook een bijgesloten brief van bijvoorbeeld de burgemeester. ‘Dat moedigt mensen aan om te gaan stemmen’, aldus woordvoerder Herbert Brinkman.

Gemeenten negeren marketingregels

Uit in 2011 gehouden onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat een brief bij de stempas door 93 procent van de mensen wordt gelezen. De zogeheten responsintentie bij een stempas samen met een brief is volgens de onderzoekers maar liefst 80 procent. Bij alleen een stempas is dat tien procent lager.

‘Voor menig marketeer is zo’n aanpak gesneden koek, maar onze ervaring leert dat veel gemeenten zich dit soort marketingregels niet of onvoldoende realiseren. Zonde!’, zegt hij.

Groei aantal verkiezingsdebatten

Uit een onlangs gehouden enquête onder griffiers blijkt dat er een stijging is van het aantal opkomstbevorderende instrumenten door de gemeente. Het populairste middel zijn publicaties in huis-aan-huisbladen. Daarnaast groeit de organisatie van verkiezingsdebatten sterk. Daar staat tegenover dat er minder stemhulpen worden aangeschaft en ingezet.

Invloed weer

Volgens sommige voorspellingen komt de opkomst dit jaar niet boven de 50 procent uit. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 was de opkomst 59 procent, in 2010 was de opkomst ruim 54 procent. De opkomst is raadsverkiezingen is overigens altijd lager dan bij landelijke verkiezingen, maar hoger dan bij bijvoorbeeld de Europese verkiezingen –  36,5 procent in 2009.

Vaak wordt aangenomen dat het weer van invloed is op de opkomst. Dat blijkt te kloppen, maar uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat die invloed beperkt is. De opkomst daalt met 1 procent bij 25 millimeter regen en stijgt met 1,5 procent als de zon volop schijnt.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Annabel / teamcoordinator Burgerzaken en Klantcontact
Een duidelijk geval van W.C. Eend die W.C. Eend aanbeveelt. Natuurlijk zegt PostNL dat het beter is de stempas in een envelop te versturen, zij bieden namelijk geen mogelijkheid om zonder envelop te verspreiden. Sinds de bezuinigingen bij het postbedrijf kunnen zij stempassen zonder envelop niet meer verwerken in hun sorteermachines. Er is een reden dat zoveel gemeenten zijn overgestapt nu PostNL niet langer de monopoly positie heeft als het om verkiezingspost gaat...
K. de Beer / organisatie adviseur
Talloze zelfbenoemde deskundigen en bedrijfjes weten allemaal de oplossing om dalende opkomsttrend om te buigen. Was het maar waar. Veel kiezers interesseert het geen barst en gelijk hebben ze. De gemeente voert voor 85% rijkstaken uit binnen strakke (financiele) kaders. Die paar dingetjes die een gemeente zelf nog mag doen ontaarden in de gemeenteraad in een troosteloos welles-nietes spelletje waar de lokale media dan "nieuws" van maakt. Ik denk dat het veel beter is om drie stemmen voor uit te brengen maar ook een tegenstem. Dat zorgt voor een nieuw soort dynamiek en zorgt er voor dat gasten die niets gepresteerd hebben niet herkozen worden.
Anita
Geachte A. van der Linden (teamcoordinator Burgerzaken en Klantcontact), Misschien toch eerst bij Post.nl informeren voordat u onwaarheden vermeld. Jaren zijn [te dunne] stembiljetten zonder enveloppen verspreid [ook div. afspraken andere bedrijven]. Echter is de kans op juiste sortering door het gebruik van enveloppen of dikker papier [zoals bij ansichtkaarten] veel groter doordat deze machinaal gesorteerd kan worden i.p.v. handmatig.

Opkomst zou ook groter zijn als de standpunten van de partijen toegevoegd worden, deze moet men nu zelf zien te vinden via de media.
Advertentie