Advertentie

Brandweer Drenthe laat brandkranen voor wat ze zijn

In Drenthe zet de brandweer blustankwagens in, in plaats van 20.000 brandkranen. Een flinke investering, maar het scheelt 9 ton afdracht per jaar aan het waterleidingbedrijf.

07 augustus 2013

In Drenthe begint de brandweer op 1 oktober met de omschakeling van 20.000 brandkranen naar blustankwagens. Een flinke investering om de bluskracht te verbeteren, maar het scheelt wel 9 ton afdracht per jaar aan het waterleidingbedrijf.


Overal water
Vanaf 2016 wil de brandweer in Drenthe in het geheel geen gebruik meer maken van brandkranen. Daarvan zijn er nu ongeveer 20.000 in de provincie. "Voor ons staat voorop dat we zekerheid willen hebben dat we op elke plek water beschikbaar hebben", zegt Jurjen Timmerman, projectleider bluswatersystemen bij Brandweer Drenthe. "Dat is bij blustankwagens meer het geval dan bij brandkranen. Bij de laatste ben je afhankelijk van hoeveel water er op dat moment uit de hoofdleiding komt." Waterleidingbedrijf WMD gaat volgens hem ook over op nieuwe leidingtypen waarvan het de vraag is of die voldoende water naar een brandkraan kunnen sturen. "Maar daarnaast geldt dat er op veel plaatsen gewoon geen brandkranen zijn."

Snel weer vol
De blustankauto (inkoopprijs 200.000 euro) kan in één keer 15.000 liter aanvoeren en is erop gebouwd na het opraken van dat bluswater binnen een half uur weer gevuld ter plekke te zijn (met water uit bijvoorbeeld een kanaal). In 2016 moet het huidige viertal blustankwagens stapsgewijs zijn uitgebreid naar 25. Met het niet langer betalen van een vergoeding van 45 tot 50 euro per jaar per brandkraan aan waterleidingbedrijf WMD, wat tot dusver door de Drentse gemeenten moet worden opgebracht, komt dus jaarlijks 900.000 euro vrij. "Maar het is geen bezuinigingsactie", zegt Timmerman. "Over het algemeen is de investering ongeveer gelijk. Alleen in enkele gemeenten zal het iets goedkoper uitvallen."

Landelijke ontwikkeling
Drenthe is de eerste regio waarin de overstap wordt gemaakt, maar er zijn meer veiligheidsregio's waar er over de inzet van (meer) blustankwagens wordt nagedacht. "Elke regio vult dit op eigen manier in. Er is veel interesse uit het hele land voor onze aanpak." De brandweer Brabant-Noord deed in juni een oefening met het gebruik van bluswagens in combinatie met lange leidingen die de taak van een lege tank kunnen overnemen, maar die test verliep niet vlekkeloos. Timmerman is echter vol vertrouwen. "We hebben uitvoerige testen gedaan en zijn zeer positief gestemd over de mogelijkheid deze omslag te maken." 


Waterleidingbedrijven niet verrast

Een woordvoerder van brancheorganisatie VEWIN stelt dat de omslag voor de waterleidingbedrijven niet geheel als een verrassing komt, maar zegt geen zicht te hebben op het aantal brandkranen dat landelijk ter discussie staat. "En het is wel een inkomstenderving, maar het betekent natuurlijk ook dat er minder kosten zullen zijn voor onderhoud, al zal dat een lager bedrag zijn." Tegenover het Dagblad van het Noorden zegt een woordvoerster van de Waterleidingmaatschappij Drenthe dat de tarieven voor burgers in ieder geval niet omhoog zullen gaan. 


Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Louwy Snippe / Hfd Repressie
Mario Lauterslager even contact opnemen met de Waterleidingmaatschappij Drenthe www.wmd.nl
Christo Motz / international consultant on self-reliance and survival
Wanneer op een bepaald moment in tijd en ruimte de brandstofvoorziening naar N-W Europa niet gewaarborgd kan worden door bijvoorbeeld een internationale oliecrisis en er in Drente (en/of op de Veluwe) tijdens een lange, hete zomer en langdurige droogte natuurbranden uitbreken, heb je qua crisisbeheersing een interessante uitdaging. Daar sta je dan met je blustankwagens. 'We hebben alles onder controle', wordt er vast gezegd.
Willem
Tja, meneer Motz,

Volgens mij rijden de brandweerwagens op dezelfde brandstof als de tankwagens en functioneren de pompen ook bij gratie van die brandstof. Wat is uw punt? Wilt u terug naar paardgetrokken brandspuiten en handmatig bediende pompen?
Andries van den Berg / gemeenteraadslid Leidschendam-Voorburg, SP-fractie
Hoe staan de tankwagens in de provincie opgesteld ? Hoe hard kunnen dit soort wagens rijden op het toch wat kleinschalig wegennet van Drenthe ? een half uur om te vullen en (opnieiw) ter plekke te zijn. Dan is de gehele straat al afgebrand ? Is dit ook toepasbaar bij industriele gebieden, met bijvoorbeeld veel chemie ??

Ik maak mij zorgen, ook om de mensen die woonachtig zijn in wat meer afgelegen kleinere woonkernen waar Drenthe er zo vele van heeft.
PVe / sr. adviseur
Weer het zoveelste voorbeeld dat veiligheid ondergeschikt wordt gemaakt aan de financiën. Ik ben benieuwd of wij het nog zullen meemaken dat er een verantwoordelijk bestuurder komt die aan dergelijke plannen paal en perk stelt. Het wordt hier steeds gekker in dit land. Nog even en we staan weer met zijn allen emmers water door te geven. Je vergroot zo de solidariteit en het bespaart ook weer brandstof, en als er een gebouw afbrandt dan is dat toch ook weer goed voor de werkgelegenheid in de bouw. Overigens sarcastisch bedoeld.
JWWestra / adviseur
Een oude financiele discussie in een nieuw jasje. Grootste onzin om voor de bluswatervoorziening geen gebruik meer te maken van het leidingnet. Dat is de primaire bluswater voorziening. Secundair zijn bronnen, putten kanalen enz en tertair blustankwagens. De burger betaalt altijd al voor de bluswater voorziening van het net. deze discussie is nu via welk kanaal ( via de bijdrage van de gemeente aan de veiligheidsregio en of via de WML)
de gebeten hond / netto betaler
Zo te lezen vooral reacties van buiten het Drentse platteland. Daar is, dankzij ongewenste herindelingen, al zoveel gesloopt dat de plattelanders ook dit wel aan kunnen. Ze hebben altijd al een natte dweil bij de hand als Donald Duck in 1952.

En m.b.t de WMD kun je aleen maar lachen. Typisch zo'n verbonden partij die van vooral leuke dingen doet met ons geld i.p.v. gewoon drinkwater zo goedkoop leveren. Van golfbanen tot exposties in een museum: als het leuk is heb je de WMD als sponsor. Dus gewoon laten huilen en hun tranen niet afdrogen.
Willem van der Vaart
Een tankautospuit (in gewoon Nederlands een brandweerwagen) heeft zelf minimaal 1500 liter water aan boord, dus het is niet zo dat altijd gebruik zou moeten worden gemaakt van een brandkraan of, in de nabije toekomst, een tankwagen. Een belangrijk aspect verliest de heer of mevrouw Westra in het oordeel dat dit volslagen belachelijk zou zijn, helaas uit het oog, namelijk dat de waterleidingbedrijven. Steeds vaker overgaan tot waterleidingen met een geringere diameter, waardoor zij voor bluswerkzaamheden minder of zelfs ongeschikt worden. Dan maar een systeem waarbij wateraanvoer via tankwagens gegarandeerd wordt.
gerrie
Een profilerende ambtenaar. Noteer allen zijn naam. Als het mis gaat kun je hem hoofdelijk aansprakelijk stellen.
Louwy Snippe / Hoofd repressie Assen en Midden-Drenthe
Ik heb er beeld bij dat een stap/artikel als deze vragen oproept. Ook ik had in beginsel diverse vragen. Wat mij in de reacties nu opvalt is dat er enkele - in mijn beeld - gevoelsmatige conclusies worden getrokken. Indien objectief/professioneel geïnteresseerd het advies contact te zoeken met de projectleider Jurjen Timmerman. Met name de 'adviseur' Westra adviseer ik dit te doen. Ben daarna zeer benieuwd of de kreet 'grootste onzin' dan terugkeert en mocht deze al gebaseerd zijn op objectief onderzoek ben ik benieuwd naar de onderbouwing hiervan.
Mario Lauterslager
Kan iemand vertellen of die oude ondergrondse brandkranen te koop worden aangeboden?
Advertentie