Advertentie

Boete van 3 miljoen voor Odfjell

Door de zogenoemde safety shutdown kon Odfjell vrijwel geen laad- en losactiviteiten meer uitvoeren. Sinds de shutdown gaat het beter, constateerde ook de rechter.

03 december 2013

Bij tankopslagbedrijf Odfjell had zich in ,,potentie een ramp kunnen voltrekken'' omdat het bedrijf jarenlang handelde in strijd met de veiligheidseisen. Dat dit niet is gebeurd, is slechts te danken aan toeval, stelde de rechter dinsdag. Voor de jarenlange nalatigheid en incidenten kreeg het bedrijf een boete van 3 miljoen euro opgelegd.

Toezichthouders
Het Openbaar Ministerie (OM) had ook om een boete van 3 miljoen euro gevraagd. Naast de forse boete eiste de aanklager een voorwaardelijke stillegging van het bedrijf als het de zaak niet aanpakt. Daar gaat de rechter niet in mee, omdat hij voldoende vertrouwen heeft in de toezichthoudende instanties. Ook lijkt er bij Odfjell wat veranderd, aldus de rechter. Niet langer zijn het alleen woorden, maar toont het bedrijf ook daden, aldus zijn motivering.

Zondegeld
Directeur Theo Olijve zei na afloop geschrokken te zijn van de hoogte van de boete. Zondegeld, noemde hij het. ,,Maar het is net als met te hard rijden, dat moet je je eerder realiseren.'' Toch probeerde de directeur vooral uit te stralen tevreden te zijn met het vonnis.

Vertrouwen
Volgens Olijve heeft de rechter vertrouwen uitgesproken in Odfjell, door geen voorwaardelijke stillegging op te leggen. ,,We gaan ervoor zorgen dat wat er in het verleden is gebeurd, niet nog een keer gebeurt. We zetten daar een streep onder. Ik heb daar ook vertrouwen in'', zei de directeur. ,,Veiligheid, veiligheid, veiligheid. Dat is nu wat telt.''

Safety shutdown
Dat was in het verleden wel anders. Odfjell in het Rotterdamse havengebied lag langere tijd onder vuur. Het bedrijf, met 288 tanks voor de opslag van de meest gevaarlijke stoffen, werd vorig jaar grotendeels stilgelegd omdat het niet meer aan de veiligheidseisen voldeed. De tanks waren zeker 30 jaar lang niet gecontroleerd. Door de zogenoemde safety shutdown kon het bedrijf vrijwel geen laad- en losactiviteiten van trucks, wagons, binnenvaart- en zeeschepen meer uitvoeren. Sindsdien gaat het beter, constateerde ook de rechter.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

gerrie
Hier houdt toch al jaren een RUD toezicht. Hoezo kwaliteit? Afschaffen die RUD's.
marco
tja, zolang overheden niet vervolgd kunnen worden blijft controle en toezicht een valse veiligheid. dit is maar een bedrijf. er zijn er nog drie met dezelfde problemen. hoezo controle?
wim / reageerder
'het bedrijf jarenlang handelde in strijd met de veiligheidseisen'

Hoezo toezicht en handhaving. Overheid let op uw saeck !!
Advertentie