Advertentie

'Anonimiteitshetze is onzinnig'

De ophef over de opslag van vingerafdrukken is ‘illusoir’ en ‘onzinnig’, vindt emeritus hoogleraar staatsrecht Twan Tak. De privacy van de burger moet volgens hem gewaarborgd worden door de rechterlijke macht, niet door allerlei ‘schimmige groeperingen met politieke bedoelingen’. Aanleiding is de protestbrief van burgerrechtenorganisatie Privacy First.

20 april 2010
Vrees voor fraude
Burgers kunnen die naar gemeenten versturen als hen om hun vingerafdrukken wordt gevraagd voor het nieuwe biometrische paspoort. De protestbrief verwoordt een algemeen gevoelde bezorgdheid over de veiligheid van de opslag van de vingerafdrukken. Burgers vrezen voor identiteitsfraude en vinden het vervelend dat de overheid alles van hen weet.

Anonimiteitsrage
Dat sentiment getuigt volgens professor Tak, grondlegger van de Maastrichtse School, van een ‘onzinnige anonimiteitsrage’. ‘Ik vind het veel belangrijker dat men gezien wordt als uniek persoon, dan dat men als mier moet ondergaan in de mierenmaatschappij.’  Een overheid die precies weet wie van haar burgers rood haar heeft en wie een groene onderbroek, is een niet te stoppen ontwikkeling, aldus Tak. ‘Veel belangrijker om de privacy te garanderen is een waarborging van de rechterlijke macht. Zodat je alleen door een rechter kunt worden vastgezet, en niet door een burgemeester. En zodat de ambtenaar die zich onrechtmatig toegang tot je woning verschaft, daartoe publiekelijk wordt veroordeeld. Inclusief naming and shaming in de pers. Om het wantrouwen tussen burger en overheid weg te nemen, moet de overheid een beetje in haar gezag worden aangetast. Maar rechters doen dat vandaag de dag niet. Dat is kwalijk. Ze lijken vergeten dat een grondwet de relatie is tussen de overheid en de individuele burger.’

Overheid ook open
Alleen maar hameren op je eigen privacy heeft volgens Tak een averechts effect. ‘Want dat maakt het onmogelijk voor de overheid om zelf ook open en eerlijk te kunnen functioneren. Hoe kun je eisen dat de overheid open moet zijn, als je zelf geen openheid van zaken geeft?’

Advies van ministerie
In de brief van Privacy First wordt een beroep gedaan op de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp). Gemeenten wordt verzocht de brief als protest te erkennen en ondertekend terug te sturen aan de afzender. Verschillende gemeenten die het protest ontvingen, zaten ermee in hun maag en vroegen het ministerie van Binnenlandse Zaken om raad. Dat adviseerde de brieven ‘niet in ontvangst te nemen, laat staan te ondertekenen.’ Ook dat is een onzinnige reactie, vindt de professor.  ‘Dat is het zoveelste bewijs dat Den Haag gemeentes ziet als hun speeltuin. Gemeentes zijn autonome overheden, die hier zelf over moeten beslissen.’

Reacties: 24

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rolf / Webdeveloper
Naast hetgeen al in de reacties hierboven is gezegd is het ook nog eens een heel technisch probleem. Ieder ICT-er begrijp dat het centraal opslaan van gegevens problemen geeft. Helaas lijkt de overheid totaal niet te luisteren naar specialisten op dit gebied. In plaats daarvan probeert men zijn eigen gelijk te halen met holle stellingen als “Hoe kun je eisen dat de overheid open moet zijn, als je zelf geen openheid van zaken geeft?”. Verdiep je eens in de materie, zou ik zeggen.
de Jong / adviseur
Tak slaat hier de plank volledig mis wat betreft het registreren van vingerafdrukken.

Waar het om gaat is dat het individu door middel van het achterlaten van een vingerafdruk op eens verdachte kan zijn in een strafrechterlijk onderzoek. Aangezien er diverse rechterlijke dwalingen zijn geweest lijkt het mij niet wenselijk een dergelijke verdachtmaking te riskeren.

Hiernaast zijn er andere individuele kenmerken welke een accurater beeld schetsen en OP VERZOEK kunnen worden afgegeven indien om identificatie wordt gevraagd (bv de irisscan). Hierdoor zijn ongewenste effecten te voorkomen, te weten: verdachtmaking in een strafrechterlijkonderzoek.

Het feit blijft hoe ver wil je indentificatie doorvoeren en welke garanties kunnen worden gegeven om bij oorlogen/calamiteiten in de toekomst te voorkomen dat er omstandigheden voordoen als in WOII?
Geert
Professor Tak gaat volledig voorbij aan allerlei praktische bezwaren die kritische kanttekeningen bij grootschalige opslag van vingerafdrukken rechtvaardigt. Burgers willen helemaal niet anoniem blijven, maar is het voor de identificatie van een uniek persoon echt noodzakelijk om van iedereen vingerafdrukken op te slaan? Het idee is best aardig, maar de risico's (zoals het uitlekken van de vingerafdrukken of gebruik voor andere doeleinden dan identificatie) zijn groot.

Overigens begrijp ik de redenering niet helemaal - burgers eisen een transparante overheid, dus moeten burgers zelf ook zoveel mogelijk gegevens afstaan. Is het dan per definitie onmogelijk een transparante overheid te hebben zonder privacy van burgers te respecteren?
Jeroen
Onzinnige anonimiteitsrage? Is dat hoe we het recht op privacy tegenwoordig gaan noemen? Schandalig!
Arend Lammertink / Kandidaat tweede kamerlid Piratenpartij

Laat ik het positief houden en aangeven dat ik het in ieder geval hier mee eens ben:

"De privacy van de burger moet volgens hem gewaarborgd worden door de rechterlijke macht, niet door allerlei ‘schimmige groeperingen met politieke bedoelingen’."

Dat is namelijk precies wat de Piratenpartij Nederland beoogt te gaan doen. Om mee te kunnen doen zijn we overigens nog een heleboel handtekeningen nodig, die deze week gezet moeten worden:

http://www.piratenpartij.nl/handtekening~zetten

We hopen dat ook onze toekomstige collega's onze expertise op het gebied van privacy, auteursrecht, etc. welkom heten:

http://piratenpartij.nl/openbrieftweedekamer


André
Professor Tak wakker worden! Als simpele burger wens ik bescherming tegen misbruik door derden van mijn persoonlijke gevens en inbreuk op mijn persoonlijke levenssfeer. Alleen registreren wat absoluut noodzakelijk is en goede waarborgen opstellen voor toezicht en correctie. Hopelijk lopen erin Nederland nog mensen rond van het kaliber Gerrit van der Veen en Willem Arondéus voor als u onverhoopt uw zin krijgt.
Andreas / internationaal jurist
Volgens prof. Tak moet de privacy van de burger gewaarborgd worden "door de rechterlijke macht, niet door allerlei ‘schimmige groeperingen met politieke bedoelingen’." Ik heb in dat kader goed nieuws voor hem: binnenkort wordt het Platform Bescherming Burgerrechten (bepaald geen schimmige club, opgericht door het evenmin schimmige Humanistisch Verbond) aangevuld met een eigen Stichting Proefprocessen op het terrein van privacy en bescherming van persoonsgegevens. Prof. Tak is altijd van harte welkom om t.z.t. de eerste test-cases juridisch te komen ondersteunen. (Ook nu al trouwens; er staan reeds veelbelovende rechtszaken van Privacy First en de Utrechtse student Aaron Boudewijn in de steigers.)
A.Q.C. Tak / em. hoogleraar staats- en bestuursrecht
De verhitte discussie gaat helemaal voorbij aan mijn uitgangspunt, dat sprake is van een onmogelijkheid om de privacy te beschermen tegen overheden zoals in WO II, zeker in de huidige tijd. Dus is het zaak de energie niet te verspillen met illusies, en de aandacht te richten op diegenen die de burger moeten beschermen: de rechters. En deel twee van mijn boodschap is, dat bij grondrechten het de individuele burger zelf moet zijn die in zijn grondrecht wordt aangetast die door de rechter ontvangen wordt en niet een of andere schimmige groepering, die zich niet te bemoeien heeft met de vraag of ik wel of niet voor mijn grondrecht wil opkomen.
Andreas / internationaal jurist
@ prof. Tak
Lees Tekst & Commentaar bij art. 3:305a BW er nog eens op na.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Dus volgens dhr. Tak zijn individuele burgers die zich verenigen om voor hun (recht op) privacy op te komen, opeens een "schimmige groepering"? En het beschermen van privacy ten overstaan van overheden is een "illusie" en moet dus maar niet meer worden nagestreefd?

Dhr. Tak combineert een argument "ad hominem" (op de man) met een machtswoord (je kunt er toch niks tegen doen) en presenteert dat dan als redelijke welwillendheid. Een (slippendrager van) een willekeurige dictator zou het niet beter hebben kunnen doen.

Natuurlijk kun je privacy, net als andere vrijheden en rechten, niet 100% waarborgen. Maar je kunt wel je best doen om het met verschillende(!) middelen voldoende te waarborgen.

We hebben nu een overheid die de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) maar lastig vindt en allesbehalve transparant is, maar die ondertussen wel alles van de burger wil weten. Van elke burger zijn intussen door tig instanties profielen opgesteld, zelfs als het geen "profielen" worden genoemd maar "basisgegevens" o.i.d. Allerlei instanties zijn alleen bereid mij als burger diensten te verlenen als ik veel meer gegevens over mezelf aanlever dan ze nodig hebben voor de vervulling van hun (officiële) taak. Wat doe je dan? Je levert die gegevens, want je wil geholpen worden.

Die gegevens en profielen worden in de praktijk nagenoeg ongecontroleerd uitgewisseld, in veel gevallen zonder dat de betreffende burgers daarvan op de hoogte worden gesteld. Vaak word er met gevoelige gegevens ook buitengewoon slordig omgesprongen. Alweer een pc, laptop of harde schijf met duizenden of miljoenen persoonlijke gegevens op straat gevonden? Logisch, want de "eigenaar" had er geen belang bij secuur met andermans gegevens om te gaan.

Alweer geweigerd bij een sollicitatie? Je zult nooit weten waarom. Preventief niet toegelaten tot een voetbalwedstrijd? Je zult nooit weten waarom. Geen vergunning gekregen voor je plan? Opdracht niet binnengehaald? Niet uitgenodigd voor bijeenkomst? Geen subsidie gekregen? Je weet niet welke motieven hebben meegespeeld.

Talloze overheden veroorloven zich op het gebied van gegevensuitwisseling tegenwoordig vrijheden die vroeger alleen aan geheime diensten werden toegestaan.

Rechters kunnen daar nauwelijks iets tegen doen (als ze dat al zouden willen) zolang de wetgeving niet drastisch is aangepast.

Dhr. Tak heeft gelijk dat rechters, die zelf hun uitspraken vaak bedroevend slecht motiveren, burgers onvoldoende beschermen tegen overheden die in de motiveringen van hun beslissingen allerlei relevante overwegingen niet noemen. Maar als er geen paal en perk wordt gesteld aan de toegestane verspreiding van andermans persoonlijke gegevens, dan staan rechters op dit punt met lege handen - die ze dan vervolgens prettig kunnen wassen in onschuld. Dat is toch niet wat dhr. Tak wil?
Peter / Projectmanager
Tja, en voor dit soort meningen waren we in burgerrechtkring 15 jaar geleden al bevreesd. Privacy als weggooi-artikel in plaats van grondrecht.
Rechtmatigheid als leidend principe voor overheidshandelen is al jaren geleden ingeruild voor doelmatigheid. 'Het kan, dus het mag'.
Rekenkamer en Privacy-autoriteit worden al jaren als kinderen in de hoek gezet.
De doorsnee burger mag tegenwoordig meer heil verwachten van schimmige groepjes dan van gekozen volksvertegenwoordigers.
De professor verwart symptomen met oorzaken.
Hier past / slechts stilzwijgen
Hoofdschuddend vroeg en vraag ik me nog steeds af - toen ik de eerste twee zinnen las - wat Tak ertoe zou kunnen hebben gebracht zich op deze manier uit te laten. Zo illusoir. Zo onzinnig. Zo schimmig. Zo poliziek.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Als Tak z'n zin krijgt, dan krijg ik zin om een schimmige groepering te worden want dan heb ik tenminste nog een beetje privacy.
Je Maintiendrai
Beste professor Tak,

Ik wens mijn recht op privacy niet af te staan. Ik verwacht van een betrouwbare overheid dat zij mijn grondrechten respecteert. Doet zij dit niet, dan wantrouw ik haar
Jan van Til / Betrokkene
Stel je eens voor dat je vertrouwen in een bepaalde (rechts)persoon niet al te groot (meer) is. Hoe wil je jezelf dan (nog) identificeren in je relatie met die (rechts)persoon? Anders gezegd: hoeveel anonimiteit geef je dan (nog) op?

In beginsel zijn mensen in brede zin geneigd elkaar het voordeel van de (vertrouwens)twijfel te geven. Dat noemen we genegenheid. Dat is een uiterst vruchtbare voedingsbodem waarop vertrouwen rustig en weldadig kan groeien. Maar ook ernstig beschadigd kan raken door (machts)misbruik, arrogantie, willekeur, onvoorspelbaarheid enzovoort.

Hoe zou het toch komen dat de privacy van de burger niet langer gewaarborgd wordt door oude (maar niet langer vertrouwde) bolwerken als de rechterlijke macht?
Hoe zou het toch komen dat er (dan) uiteindelijk andere groepen ontstaan en opstaan om een nieuwe orde te ontwikkelen?

Begin je eigenlijk wel bij een zinvol/werkend begin als je roept dat de anonimiteitshetze onzinnig is? Gaat het niet veel meer en veel eerder om een (diepe) vertrouwensbreuk die zich toch zo heel duidelijk aan het aftekenen is?
Dit artikel bevat naar mijn idee waardevolle suggesties, maar manifesteert zich als een loze slag in de lucht omdat het domweg voorbij gaat aan iets dat nog fundamenteler is: onderling vertrouwen. Daarzonder is nadruk op ontwikkeling en/of verbetering van de rechterlijke macht (of wat dan ook maar) gedoemd te mislukken. De basis ervoor ontbreekt immers.

Hoe zou je in hedendaagse dynamiek van informatiemaatschappij weer vertrouwen kunnen opbouwen? Dat lijkt me een wezenlijker vraag. Op die vraag dient een volstrekt nieuw antwoord te worden geformuleerd. Hedendaagse informatiemaatschappij is nu eenmaal een kwalitatief ander ‘ding’ dan haar voorganger(s): materie- en energiemaatschappij – zo typeer ik ze maar even.

In informatiemaatschappij moet antwoord op die vraag m.i. worden gezocht en gevonden in grondige herziening van onze ideeën over met name eigenaarschap, maar ook inzake houderschap en gebruik van informatie (eigenlijk analoog aan de beantwoording van vraagstukken in materie- en energiemaatschappij).
En dat lukt niet zolang we om blijven hannesen met de lappendeken aan privacywetgeving die we nu kennen. Daar moeten we een radicaal nieuwe basis onder leggen: stevig gefundeerd eigenaarschap van informatie.
En vanuit stevig gefundeerd eigenaarschap van informatie volgt dan “de rest” in een nieuwe setting. Kernachtig samengevat: “Informatie over de individuele (rechts)persoon is eigendom van diezèlfde (rechts)persoon”. Dat is de kern. Nee, klopt, dat is natuurlijk niet 1-2-3 geregeld; ook is daarmee nog (lang) niet alles gezegd. En ja, om maatschappelijk verkeer in het kader van Algemeen Belang te waarborgen zijn natuurlijk ook allerlei nuanceringen noodzakelijk. Maar het is wel de kern – en voor een stevige aanzet kunt u alvast kennis nemen van het “Manifest voor informatieverkeer”: http://www.informationdynamics.nl/pwisse/htm/manifest_informatieverkeer.htm.

Als we de zin van die kern ontdekken en vanuit die kern beginnen op te bouwen, kunnen we in informatiemaatschappij weer jaren flink vooruit, kan onderling vertrouwen weer groeien: iedereen weet weer waar hij/zij aan toe is, heeft de burger verhaal wanneer hij/zij in zijn grondrechten wordt aangetast, kan de rechterlijke macht vanuit nieuwe leest geschoeid raken, kan …. Vul maar in.
chris / arts
Ik ben benieuwd of Tak een andere mening heeft na de recente dwalingen van de rechtelijke macht in het strafproces. Als de gegevens verzameld zijn dan kunnen ze ook gebruikt worden. En ja, Nederland gaat weer eens het verst om zo braaf mogelijk te zijn. Ik zie geen terugtredende overheid, alleen maar een toename van cameras en verzamelen van andere gegevens.
Jawohl mein Führer
Dit soort mensen noemt zich "professor" of hoogleraar. Helaas dat dat dan geaccepteerd wordt door het plebs. Kijk nog eens hoe dat ging in '40-'45. Dit zijn de verlengstukken van de overheidsonderdrukkingsmachinerie. En dit soort mensen geeft alles weg met de beste bedoelingen. Deze Tak snapt niets en is een gevaar voor de vrijheid van alle Nederlanders.
frans / ambtenaar
Schimmige groeperingen met politieke bedoelingen, zoals de Europese Unie?
Wat nou " open overheid", afluisteren wordt onder Hirsch al niet eens meer gemeld.
De balans is compleet zoek en niemand kan er wat tegen doen.
Schandalig stukje staatspropaganda dit.
Frans
De argumentatie van de professor gaat op zolang de rechtsstaat goed functioneert. In mindere tijden heb je een groot probleem.
b.blok / sr
Wat deze naieveling ‘onzinnige anonimiteitsrage’ noemt, is een abjecte bedreiging van de persoonlijke levenssfeer van het individu, juist door dezelfde naieviteit bij de overheden (Bijleveld: 'de vingerafdrukken staan in een beveiligd bestand', aan me hoela!). Maar wel namen en shamen bij misbruik door ambtenaren. Een beetje de weg kwijt, meneer Tak?
W.Wilkens
Ik vrees dat Tak, met zijn specialisatie voor de rechterlijke macht, hier een blinde vlek heeft ontwikkeld voor de kwalijke kant die een staat ook heeft.
De klassieke grondrechten zijn juist om de staat buiten de deur te houden waar het de persoonlijke sfeer betreft. Slechts bij uitzondering mag hierop inbreuk worden gemaakt. Zo luidt althans de theorie.
De vingerafdrukken worden op dit moment alleen in Nederland centraal opgeslagen en dienen, naast andere gegevens, voor alles en nog wat voor een staat die de burger overal controleert waar hij gaat en staat.
Dat dit geen kwaad kan, toonde het vm. hoofd van de Rijksinspectie v.d. bevolkingsregisters wel aan met zijn in WO II door de bezetter gebruikte ontwerp van een persoonskaart en een Personalsausweis dat zijn gelijke toen niet had.
De afloop kennen we: Nederland dat zich graag voorstaat op een rijk verzetsverleden heeft het meeste aantal Joden laten afvoeren, wat mogelijk was door die loyale uitvindingen.

Misschien zinvol om hierbij dezer dagen weer eens echt bij stil te staan.
Patty Ament / directeur/trainer
Professor Tak gaat uit van een goed functionerende rechtsstaat waarin identiteitsfraude niet kan voorkomen. Het blijkt bijzonder moeilijk te zijn aan te tonen dat er fraude gepleegd is met je identiteit. Dat levert burgers heel veel problemen op. Als het mogelijk is om in te breken in allerlei systemen, dan is het logisch dat burgers weinig vertrouwen hebben in de waarborgen voor een veilige opslag van hun persoonsgegevens.
schippertje / adviseur
Niet de ophef over opslag maar de opslag zelf is illusoir. Voortdurend naar de "misbruikende overheid" wijzen is de ware risico's onder de vloermat vegen. De steeds verder terugtredende overheid laat alles aan systemen van "vertrouwde" bedrijven over. Zelfs bij financiële transacties kan nog niet voldoende waarborgen worden gegeven. Als gegevens al worden geannonimiseerd, dan zijn de analyse systemen inmiddels dermate ontwikkeld dat het zeer lukratief is voor doorverkoop en daarna willekeurig misbruik door criminelen en marketeers zonder normbesef. Want immers daar stopt de invloed en contractuele verplichting. Het wordt tijd dat er meer aandacht komt voor het welzijn van de burger en niet alleen exorbitante materiele welvaart van enkelen.
Rick
Tak slaat hier de plank volkomen mis. Het gaat hier niet om inherent wantrouwen richting overheid, maar wel om het wantrouwen van de systemen die de overheid gebruikt om de gegevens 'veilig' op te slaan. Er is al meermalen gebleken dat die systemen zo lek zijn als een mandje, vooral ook omdat qua ICT de overheden vaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Je moet niet willen dat kwaadwillenden met een vloek en een zucht over alle gegevens van 16miljoen mensen kunnen beschikken.

Daarnaast is er ook een intrinsiek recht op privacy, die met de doorvoering van al dit soort systemen lelijk op de tocht komt te staan. Tak mag zich daar prettig bij voelen: dat is dan zijn keuze. Maar je moet als individu die keuze wel kunnen maken.

Openbaarheid van bestuur en de privacy van een individu zijn overigens compleet onvergelijkbare grootheden. De overheid werkt in opdracht van de burger, en moet daarvoor verantwoordelijkheid afleggen. Over haar daden als overheid, niet over de persoonlijke gedragingen van individuele ambtenaren. Dat is wat Tak wel verlangt van burgers: informatie tot op persoonlijk niveau, die op geen enkele wijze gerelateerd is aan het professioneel functioneren in de samenleving.
Advertentie