Advertentie

Amsterdamse wethouder weg om Noord-Zuidlijn

De Amsterdamse wethouder Tjeerd Herrema (verkeer en vervoer) treedt af. De reden is een nieuwe tegenvaller bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn, de nieuwe metroverbinding in de hoofdstad.

19 februari 2009

290 miljoen boven budget 
Uit de meest recente gegevens blijkt dat de kosten van de metrolijn circa 290 miljoen euro hoger kunnen uitvallen dan de 2,1 miljard tot nu toe geraamd. Ook loopt de aanleg van de Noord-Zuidlijn verdere vertraging op, de oplevering zou nu pas in 2017 zijn in plaats van in 2015. De gemeente Amsterdam baseert alle informatie op een inventarisatie van de risico's, die gemaakt is na de tegenvallers bij station Vijzelgracht.

Besloten bijeenkomst

Herrema heeft zijn aftreden donderdagochtend bekend gemaakt tijdens een besloten bijeenkomst.  Gisteravond was er nog een vergadering van de raadscommissie verkeer en volkshuisvesting, maar daar heeft Herrema niets over zijn op handen zijnde aftreden verteld. Herrema, die zegt zijn politieke verantwoordelijkheid te nemen voor de kostenoverschrijding en vertraging, draagt zijn portefeuille voorlopig over aan wethouder Maarten van Poelgeest (GroenLinks).

'Begroting voor stad niet te dragen'
Herrema zei in een toelichting op zijn vertrek dat de gemeente bij zijn aantreden in 2006 nauwelijks een
realistisch beeld had van de kosten en de risico's van het project. De afgelopen jaren probeerde hij dat te veranderen. 'Amsterdam kan de aanleg van de Noord-Zuidlijn amper nog aan,' zei de afgetreden wethouder Tjeerd Herrema donderdag in een toelichting. 'De consequenties en gevolgen voor de gemeentelijke begroting zijn bijna niet meer te dragen.'

Fracties willen raadsenquête
Om weer greep op het project te krijgen heeft het Amsterdamse gemeentebestuur per direct een onafhankelijke commissie ingesteld onder leiding van oud-minister Cees Veerman. De Amsterdamse fracties van GroenLinks en PvdA Hebben inmiddels voorgesteld om een raadsenquête te houden naar de Noord-Zuidlijn. Ze vragen zich sterk af of de gemeenteraad steeds de juiste informatie heeft gekregen en of die informatie zorgvuldig aangeleverd is.

 

Lees meer over Herrema's loopbaan in Carrière

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

E. van Bunnik / oud secretaris van een OR bij GVB-Amsterdam
Het ziet er naar uit dat de geschiedenis van de Oostlijn zich met deze lijn herhaalt: Uitstel en kostenoverschrijdingen. Dat probleem was er niet (of minder) met de sneltram naar Amstelveen of de ringlijn: Daar was de (ondergrondse) infrastructuur al gereed en moest er bovengronds aangelegd worden. Amsterdam moet deze lijn maar afmaken en dan stoppen met metro-aanleg (hooguit proberen de metro vanuit naar Schiphol te verlengen), want Amsterdam is té klein voor een metronet.
Jammer alleen dan van het weggegooide geld: Het station Weesperplein heeft al een kruisingsstation in ruwbouw liggen voor de ooit geplande Singelgrachtlijn!
Advertentie