Advertentie

Amsterdamse ambtenaren te rigide

Te veel Amsterdamse ambtenaren stellen zich te rigide op wanneer burgers aankloppen met een probleem en denken vooral in regels in plaats van oplossingen. Dat stelt de gemeentelijke ombudsman in zijn woensdag verschenen jaarrapport.

18 mei 2016

Te veel Amsterdamse ambtenaren stellen zich te rigide op wanneer burgers aankloppen met een probleem en denken vooral in regels in plaats van oplossingen. Dat stelt de gemeentelijke ombudsman in zijn woensdag verschenen jaarrapport.

Beperkingen
Doordat ambtenaren te vaak 'in beperkingen denken' blijven kwetsbare mensen vaak in de kou staan, stelt ombudsman Arre Zuurmond. Hij haalt diverse voorbeelden aan - onder anderen een vrouw met een progressieve ziekte en een 57-jarige werkloze kapper - wier situatie niet perfect aansluit bij een enkele overheidsregeling. Deze mensen vallen te vaak tussen wal en schip.
 

Denken vanuit doel
'Het belangrijkste is een cultuurverandering', vindt de ombudsman. 'Niet denken vanuit de regels maar vanuit het doel waarvoor ze zijn opgesteld. Wanneer iets volgens de regels niet kan, en 'nee' geen optie is, moet actief naar een andere oplossing worden gezocht.'

Minder klachten
Zuurmond merkt in zijn rapport ook positieve ontwikkelingen op. Zo ontving hij vorig jaar 1623 klachten over de gemeente Amsterdam, een daling van 7,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. (ANP)

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kawan
Dat krijg je als je - als team / unit - alleen maar op basis van zgn. irreële targets wordt 'afgerekend'. Leiding weet niet om te gaan met resultaatgericht werken en toch je menselijk gezicht tonen. De individuele ambtenaar wordt zodanig geconditioneerd dat 'het systeem' of 'het proces' (en dus de regels) dé afspraken zijn die tellen. Zo creëer je faalangst en/of vluchtgedrag en is het verschuilen achter de regels de veiligste weg. (hoef je er niet bij na te denken). Ik spreek uit ervaring binnen de G4. Mensen zijn een nummer geworden; de leiding wordt panisch als je 'out of the comfortzone' werkt. Angst heerst er, vooral faalangst, de mens telt niet (meer).
Jan Willem / Ambtenaar
Ja hoor ombudsman, pas de regels gewoon aan!
Fred Smit
Herkenbaar:

- zeker niet alleen in Amsterdam;

- absoluut een cultuurprobleem;

- hoe triest ben je als je alleen in beperkingen en niet in oplossingen denkt!

@ Pieter:

En dat heeft niets te maken met regels aanpassen...
K. de Beer / organisatie adviseur
De Amsterdamse Ombudsman kan ook pleiten voor een hardheidsclausule in elke regeling. Dat dwingt de ambtenaren om onbillijkheden te zien/op te sporen en van daar uit een oplossing te zoeken zonder dat die precedenten schept. Bestuursrecht uit de jaren 1950 maar zeker nog goed toepasbaar.
Linden
Fijn dat er ombudsmensen zijn. Er zijn heel veel ambtenaren die best willen en kunnen werken zoals deze man dat als ideaal ziet. Door alle regels en m.n. rechten krijg je dan echter wel de gevreesde precedenten, deels een terechte zorg. En daarbij: hoe bepaalt de ambtenaar of bestuurder tot welke grens het afwijken van de regels toelaatbaar is? De conservatieve/voorzichtige cultuur is niet ontstaan als hobby maar in relatie met een samenleving waarin er altijd mensen zijn die proberen regels op te rekken ten eigen bate. Prachtige altijd geldende conclusie: cultuur veranderen. En de ombudsman weet hoe dat moet vanuit zijn vrijblijvende ivoren toren?
Paul Vreeke / directeur/eigenaar van APAPS
Goed om te lezen dat de ombudsman van Amsterdam een pleidooi houdt voor het werken vanuit het doel van de regeling. Ik ben persoonlijk al jaren fan van Arre. Alleen is de conclusie voorbarig dat het beter gaat omdat er minder klachten binnenkomen. Het tegenovergestelde kan namelijk ook het geval zijn: het aantal klachten neemt af omdat ‘er toch niks met mijn klacht wordt gedaan’. Het is in ieder geval niet zichtbaar omdat er veelal geen terugkoppeling plaatsvindt.

Advertentie