of 59123 LinkedIn

Amsterdam juicht Europese aanpak Airbnb toe

De Europese Commissie heeft Airbnb de wacht aangezegd vanwege gebrek aan transparantie over de prijzen die worden weergegeven op de site en een hele lijst van andere gebreken aan consumentenrechten. Amsterdam, was in 2017 goed voor 2,1 miljoen overnachtingen van de 2,6 miljoen overnachtingen in Nederland die via Airbnb werden geboekt.

Amsterdam is blij met de Europese aanpak van Airbnb. De Europese Commissie heeft Airbnb de wacht aangezegd vanwege gebrek aan transparantie over de prijzen die worden weergegeven op de site en een hele lijst van andere gebreken aan consumentenrechten. Amsterdam, was in 2017 goed voor 2,1 miljoen overnachtingen van de 2,6 miljoen overnachtingen in Nederland die via Airbnb werden geboekt.

Lijst gebreken
De lijst met gebreken aan consumentenbescherming uit Europa is lang en de consument loopt rond in een juridisch niemandsland. Juist om die reden heeft de Noorse Consumentenautoriteit aangestuurd op Europese actie van de consumentenautoriteiten van de lidstaten van de EU en van Noorwegen. De Noren vinden dat met technologische ontwikkelingen ook de consumentenbescherming aandacht verdient. Overigens waren in Noorwegen niet veel klachten over Airbnb: er was er vorig jaar één. De Nederlandse consumentenautoriteit ACM doet geen uitspraken over aantallen klachten.

Illegale voorwaarden
Airbnb moet van Europa illegale voorwaarden schrappen. De totaalprijzen van kamers moeten op de eerste landingspagina worden weergegeven, zodat consumenten niet langer worden verrast door extra verborgen kosten, net als elders in de reissector verplicht is. Ook moet Airbnb duidelijk maken wie de verhuurder is, een bedrijf of een particulier, omdat de consumentenbescherming daarvoor verschilt. De Europese Commissie heeft Airbnb op de gebreken gewezen, maar kan zelf geen verdere actie ondernemen. Dat doen de nationale consumentenautoriteiten in samenwerking met elkaar en de EC.

Minimumstandaarden
Algemeen directeur van de Noorse consumentenautoriteit, Elisabeth Lier Haugseth die de zaak Europees aankaartte en er al sinds 2016 mee bezig is: ‘We moeten er zeker van zijn dat nieuwe diensten binnen de deeleconomie aan minimumstandaarden voldoen en consumentvriendelijk zijn. We verwachten dan ook dat Airbnb als wereldspeler zal voldoen aan de minimumstandaarden wat consumentenrecht betreft.’ Airbnb heeft tot eind augustus om te reageren om de vragen van de EC en de consumentenautoriteiten.

Rol gemeenten
Als Airbnb niet voldoet aan de eisen van Europa dan overwegen de consumentenautoriteiten maatregelen te nemen om medewerking af te dwingen. Ook worden dan economische sancties overwogen. In Europa klinkt overigens de verwachting dat dat niet zo ver zal komen: dan staat de reputatie van Airbnb op het spel. De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt zegt dat als er gehandhaafd moet worden, bijvoorbeeld als een particulier of bedrijf zich illegaal als verkeerde aanbieder uitgeeft, dat dan gemeenten dan als informatiebron zouden kunnen worden gebruikt. Maar zover is het nog niet, ook de Nederlandse consumentenautoriteit wacht eerst de reactie van Airbnb af.

Blij
Amsterdam juicht meer consumentenbescherming toe. Wethouder Udo Kock (D66): ‘Het is belangrijk dat toeristen die via Airbnb hun overnachting in Amsterdam of elders boeken, weten waar ze aan toe zijn. Zoals transparantie over de totale prijs van de kamer of het appartement en of de woning door een particulier wordt aangeboden of juist een bedrijf. Daarom is Amsterdam hier blij mee.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
Het pleidooi van Kock (de politiek) komt zoals gebruikelijk 10 jaar te laat.
Het Airbnb beleid van deze gemeente is tot nu toe:
-oogluikend (bijna) alles toelaten, waardoor Amsterdam soms overspoelt wordt met toeristen.
-jaarlijks via Airbnb meer dan 6 miljoen euro opstrijken.
-niet weten hoe deze uit de hand lopende verhuursituatie aan te pakken.