'Ambtenaren niet altijd deskundig'
Veel mensen ergeren zich aan de overheid. De grootste ergernis is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen.
Veel mensen ergeren zich aan de overheid. De grootste ergernis is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen.
Magere voldoende
Ook vinden mensen het vervelend dat ze vaak niet weten waar ze aan toe zijn. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Nationale ombudsman onder ruim vijfhonderd Nederlanders. Nederlanders zijn kritisch en geven de overheid een magere voldoende. De helft van de Nederlanders vindt dat de Nationale ombudsman zich sterk moet maken voor een betere communicatie tussen overheid en burger en voor het sneller oplossen van problemen. Ook hulp bieden aan speciale groepen zoals kinderen, ouderen en sociaal zwakkeren vindt men belangrijk.
Duidelijke boodschap
'Dit is een duidelijke boodschap. Er is meer aandacht nodig voor het contact en de relatie met burgers. De overheid moet meer actief luisteren', aldus Nationale ombudsman Reinier van Zutphen.
Niet deskundig
In totaal 51 procent ergert zich aan het gebrek aan deskundigheid bij de ambtenaren. Mensen vinden dat het vaak ook lang duurt voor je een reactie krijgt op een vraag (29 procent). Het is daarnaast frustrerend dat er onvoldoende begrip is voor persoonlijke situaties (28 procent). Mensen willen het liefst ook zelf bepalen op welke manier zij contact leggen met de overheid (83 procent).
Gedoe
Niet iedereen onderneemt actie om zijn onvrede over het contact met de overheid ergens te melden. 'Teveel gedoe' is een belangrijke reden om niets te doen. Mensen kunnen voor hulp aankloppen bij de ombudsman, maar volgens de organisatie weet niet iedereen die te vinden. Daarom start maandag een campagne om de bekendheid te vergroten. (ANP)
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Maar nu eens iets anders. Een enquete onder 500 Nederlanders is helemaal geen representatief wetenschappelijk onderzoek voor de omvang van deze probleemstelling. En dan met een vlut en oppervlakkig onderzoek ambtelijk Nederaland weer eens te kijk zetten. Het is een zich gedegen noemend Nationaal Ombudsman onwaardig. Slechte start Van Zutphen!