of 59281 LinkedIn

'Ambtenaar wordt gedemoniseerd'

Er is sprake van een demonisering van de ambtelijke status. Dat zegt Ron Niessen, die volgende week afscheid neemt als bijzonder hoogleraar van de Ien Dales Leerstoel. Volgens Niessen is ‘goed werkgeverschap’ en ‘goed, deugdelijk leiderschap’ nodig om ambtenaren hun trots terug te geven.
31 reacties
Er is sprake van een demonisering van de ambtelijke status. Dat zegt Ron Niessen, die volgende week afscheid neemt als bijzonder hoogleraar van de Ien Dales Leerstoel. Volgens Niessen is ‘goed werkgeverschap’ en ‘goed, deugdelijk leiderschap’ nodig om ambtenaren hun trots terug te geven.

Een belangrijke rol ziet hij hierbij weggelegd voor de minister van Binnenlandse Zaken die ‘overal rond moet toeteren’ trots te zijn op ambtenaren. ‘Guusje ter Horst deed het wel, maar te weinig. Ik heb het Bram Peper, Johan Remkes, Hans Dijkstal en Klaas de Vries nooit horen doen.’

 

Niessen hekelt de uitholling van de rechtspositie van ambtenaren. ‘Straks kunnen ambtenaren worden ontslagen op grond van religie, politieke willekeur of dubbele nationaliteit. We gaan het allemaal zien.’

Lees het hele interview met Ron Niessen hieronder.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Gerhard (Gemeente) op
Zou geen argument kunnen bedenken waarom ambtenaren een betere rechtspositie moeten hebben dan mensen in het bedrijfsleven.
Door Jes (ambtenaar) op
Paul, je hebt helemaal gelijk!
Nederlanders zijn soms echte zeurpieten.

@Wiet, wie demoniseert nu wie???
Door ambtenaar (systeembeheerder) op
@Kees

Kees lees jij geen kranten?? Kennelijk niet anders had je vast wel ergens gelezen dat er momenteel duizenden gemeenteambenaren landelijk uitvliegen. Ook ik zie diverse collega's om mij heen die te horen hebben gekregen dat er voor hen geen plaats meer is. Deze besluitvorming is al tot stand gekomen voor de verkiezingen dus hoezo baangaranties???? Ik kan niets anders vaststellen dan dat je graag met de meute meepraat, schaapjesgedrag noemen we dat ook wel.
Door Paul Coret (Adviseur) op
Ron Niessen heeft gelijk. Ik heb eens overdacht wat er allemaal goed gaat. Huisvuil altijd op tijd opgehaald, mijn straat ziet er schoon uit, paspoort en rijbewijs verloopt vlekkeloos. Verhuizing van mijn moeder naar een verzorgingshuis digitaal binnen 2 minuten geregeld. Altijd schoon water uit de kraan. Tja kom daar maar eens om in andere landen. Die zijn echt op 1 hand te tellen. De meeste Nederlanders zijn verwende kinderen en moeten altijde wat te mekkeren hebben. Count your blessings!
Door Criticus (Ambtenaar) op
@ Kees,

Denk je dat nu echt?
Heb je dat (ooit) ergens gehoord?

Mijn baan staat op de tocht en ik hoef echt niet achterover te leunen omdat ik toch een baangarantie heb. Als ik eruit moet vanwege bezuinigingen of einde project, heb ik een krap jaar om wat anders te zoeken. (re-integratiefase)

Daarna ben ik toch echt werkloos.
Door Kees Cornelder (strateeg) op
Ambtenaren hebben (vooralsnog?) een status aparte in het arbeidsrecht: gegarandeerde banen. I say no more.
Door Gerd op
@Remko. Het antwoord op je vraag is simpel. Straks willen alleen nog moslims ambtenaar worden, omdat al die maatschappelijke woede zich toch al op hen richt. Met dank aan Wilders.
Door Jan (adviseur) op
Ik wil niet dat mijn studerende kinderen net zoals ik ambtenaar worden. Ik doe er alles aan om dat te voorkomen. Wat een ondankbaar beroep. Ik raad het dan ook alle jongeren af.
Door G. de Bruijn (adviseur) op
Wat zijn (alle) ambtenaren? In mijn ogen adviseurs en uitvoerders van de politiek, in alle overheidslagen. Vanuit deskundigheid wordt bijgedragen aan kwaliteit van besluitvorming en uitvoering. Blijft altijd nodig. Wat is het probleem? Multiparadoxale ontwikkelingen sinds men ging denken dat de overheid te vergelijken is met het bedrijfsleven, waarbij de politiek met in toenemende mate wisselende ideologieën en besluiteloosheid als opdrachtgever en bedrijfsleiding moet worden gezien. Voelt u hem al?

Sinds het New Public Management is het Fordisme toegetreden tot de overheid. Men wil denken in beheersbare automatische procesvoering. Een multiplier aan efficiencyverbeteringen binnen het ambtenarenapparaat was het gevolg. Steeds meer moest worden gestuurd op efficiency in advisering en uitvoering in plaats van na te denken over welke vraag vanuit de samenleving wordt gesteld en hoe dit in samenspraak op een goede manier op te pakken. De vraag word nu veelal een ongeleid projectiel met een eigen invulling.

Wat is op basis van de kritiek op ambtenaren tot stand gekomen? Veel denkwerk, tijd en geld is gaan zitten in ontwikkelingen zoals afrekencultuur, vbtb, P&C, reorganisaties enzovoorts; het moest leiden tot een ‘passend’ ambtenarenapparaat. Het heeft geleid tot een deels verworden van de deskundige ambtenaar tot een administratieve kracht, dan wel tot een (dure) externe. Veel deskundigen doen administratieve taken en geschikte ambtenaren vertrokken naar externe bedrijven die weer worden ingehuurd (iemand moet toch het werk doen?). Een enorm verlies aan deskundig potentieel die op bepaalde beleidsterreinen complexe vragen vanuit diverse belangen kan analyseren. En met welk feitelijk voordelig resultaat? De kritiek blijft, dus wat is het effect? Kent u ze?

En weer staat het ambtenarenapparaat ter discussie. De vergrijzing komt er aan! Te weinig nieuwe banen bij de overheid! Bezuinigen! De samenleving wordt wel complexer en stelt vaker vragen aan de overheid. En we zijn er nog niet, denkend aan de gevolgen van de recessie.

Waarom wordt er door alle zeer deskundige managers met hun efficiencytheorieën nu niet eens gekeken naar wat werkelijk speelt? Waarom beseffen politici niet dat zij zelf oorzaak zijn van de capaciteitsvraag aan het ambtenarenapparaat? Waarom denken managers en politici samen (eindelijk) niet eens na over goede opdrachtformulering en juiste procesgang? Waarom blijven ivoren torentjes in stand? Het heeft naar mijn mening allemaal te maken met persoonlijke belangen waar aan wordt vastgehouden.

Steeds meer ontstaat een horizontalisering in processen, puur uit behoefte. Men werkt steeds meer in netwerken omdat veelal legitiem maatwerk wordt gevraagd. En dat terwijl politiek en management verticaal hiërarchisch georiënteerd blijft (zie rapport Raad openbaar bestuur, februari 2010). Op het scheidingsvlak van horizontaal en verticaal liggen veel stagnaties op de loer bij advisering en uitvoering. “Wat is nu werkelijk het probleem”? Het wordt tijd daar eens aan te (gaan) werken door de heren ‘bestuurders’ van overheidsorganisaties. Het wordt een populistisch politieke beweging om het ambtenarenapparaat ter discussie te blijven stellen indien het werkelijke probleem eerst niet helder wordt. Vooralsnog werken ambtenaren onder het motto: “U vraagt en wij draaien”.

Zoals alles geldt hier dat niet alles over een kam kan worden geschoren. Er zijn gelukkig goede voorbeelden in den lande waar het beter gaat…
Door Karel (adviseur (juridisch en bestuurskundig)) op
Het zit kennelijk in de genen van politiek rechtssenkenden om ambtenaren te willen wegwuiven. Over de kwaliteit van ambtenaren en de continuë factor die zij voor het functioneren van de overheid vormen, wordt schijnbaar niet nagedacht. Veel mensen hebben - zo valt vaaak te beluisteren - geen idee hoe ingewikkeld de samenleving in elkaar steekt en welke inspanningen er nodig zijn om het geheel op een hedendaagse wijze - en etisch verantwoord - in goede banen te leiden. Dat kan niet door een paar bewindspersonen (of bestuurders op andere niveaus) verricht worden. Wie dat denkt moet zijn ogen en zijn oren eens goed openen en ophouden commentaar te geven vanuit een positie voor de beeldbuis en vanachter een al te gemakkelijk leesbare krant (of daarvoor in de plaats gekomen website).
Een beschaafde democratische rechtstaat kent een goed en een gekwalificeerd ambtenarencorps. Daar moet een samenleving iets voor over hebben en daar behoort een samenleving trots op te zijn.