Advertentie

Almelo gaat telefoons stadhuis tappen

Almelo gaat in de strijd tegen agressie en geweld tegen ambtenaren telefoongesprekken opnemen. Hiermee hoopt de gemeente te voorkomen dat burgers na telefonische dreigementen vrijuit gaan. Dit stelt gemeentesecretaris Gerald de Haan in een interview in Binnenlands Bestuur.

12 september 2013

In de strijd tegen agressie en geweld tegen ambtenaren, wil Almelo telefoongesprekken gaan opnemen. Hiermee hoopt de gemeente te voorkomen dat burgers na telefonische dreigementen vrijuit gaan.

Telefonisch dreigement

Directe aanleiding om tot deze drastische maatregel over te gaan, is het seponeren van een zaak van de gemeente tegen een inwoner. In een telefoongesprek met een ambtenaar dreigde de Almeloër met een pistool naar het gemeentehuis te komen en mensen neer te schieten als zijn ozb-aanslag niet zou worden vernietigd.

Seponeren

De gemeente deed, zoals ze bij elk geweldsindicent doet, aangifte. Tot teleurstelling van Almelo is de zaak door het Openbaar Ministerie (OM) geseponeerd. Het was het verhaal van de medewerker tegen de burger. ‘Voor ons is dit aanleiding om telefoongesprekken voortaan te gaan opnemen’, stelt gemeentesecretaris Gerald de Haan van Almelo deze week in een interview in Binnenlands Bestuur. ‘Noodgedwongen moeten we de benodigde apparatuur gaan aanschaffen, al willen we zo eigenlijk niet met mensen omgaan.’


Onderzoek

Het is nog niet duidelijk of alle binnenkomende telefoongesprekken zullen worden opgenomen, hoe lang deze bewaard blijven en hoe ‘bellers’ straks worden geïnformeerd over de opname. Dit wordt meegenomen in het onderzoek naar de mogelijkheden en eventuele − wettelijke − haken en ogen van telefoonopnames. Ook wordt naar de privacyaspecten gekeken.


Onorthodoxe maatregelen

Almelo zet flink in om geweld te voorkomen. In de centrale hal is cameratoezicht en worden beveiligers ingezet. Na een nieuw zeer gewelddadig incident begin dit jaar is besloten dit uit te breiden. Ook zijn sindsdien meer onorthodoxe maatregelen genomen. Zo is er een lijst opgesteld van ‘zorgwekkende zorgmijders’ - labiele mensen die veel overlast veroorzaken. Strafrechtelijk gezien halen ze te weinig uit om een strafzaak tegen ze te beginnen, maar ze vormen een gevaar voor de samenleving. In de driehoek van burgemeester, politie en officier van justitie wordt besproken in welke situaties een strafrechtelijke aanpak geëigend lijkt. Directe aanleiding hiertoe was het incident, waarbij in februari een medewerker werd aangevallen door een verwarde man, die met een klauwhamer twee gaten in zijn schedel sloeg.

Stopzetting dienstverlening

Almelo heeft verder duidelijk omschreven wat er gebeurt bij ontoelaatbaar gedrag jegens ambtenaren, zoals verbaal geweld. De dienstverlening wordt opgeschort en de klant krijgt een oproep voor een ordegesprek. Daar krijgt hij te horen dat de dienstverlening pas weer wordt voortgezet als er een einde komt aan het normoverschrijdende gedrag. Als de klant zijn leven niet betert, wordt de dienstverlening stopgezet.

Juridische strijd

‘Je kunt dan denken aan het beëindigen van een uitkering of het niet verstrekken van een paspoort’, aldus De Haan. Almelo heeft zo ver nog niet hoeven te gaan. Mocht het wel zo ver komen, dan is het nog maar de vraag of een dergelijke maatregel juridisch standhoudt, maar De Haan zou in dat geval die juridische strijd graag aangaan.

Lees het hele artikel in BB18. 

Reacties: 15

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Sjoerd Visser
@ observer: volgens mij zie je spoken....of je ziet ze vliegen. Ik schrijf echt niet onder een schuilnaam hoor...ik ben niet zo laf als jij met je schuilnaam. Niets anders te doen dan insinuaties en je vermoedens te verspreiden?
True
eng mannetje die Gerald de Haan.
Alfred
"het nog maar de vraag of een dergelijke maatregel juridisch standhoudt"

De overheid dient niet te experimenteren met de reikwijdte van de regelgeving. Dat wordt burgers ook niet toegelaten. Komt er dan ook een fikse schadevergoeding voor burgers die ten onrechte zijn benadeeld door dit Haantjes gedrag?
Jos Praat / Beleidsmedewerker
Triest dat het nodig is. Maar wat mij betreft: doorpakken De Haan.

Hilde van Heusen - Smulders / Managementondersteuner Communicatie
Gewoon doen. Het kan daarbij ook gebruikt worden als leermateriaal voor het ambtenarenapparaat; terugluisteren geeft namelijk ook inzicht in hoe men én in de regel én bij incidenten klantcontact heeft gehad. Soms een aardige eye-opener waarbij ook de ambtenaar in gevallen een goed leermoment krijgt. Daarbij, veiligheid voor alles, men hoeft zich niet alles te laten welgevallen, het werkt twee kanten op. Ook wanneer een inwoner zich niet juist bejegend heeft gevoeld dient objectief - en misschien zelfs met de inwoner - teruggeluisterd te kunnen worden. Soms ook is er bij een inwoner zoveel aan de hand dat deze mogelijk niet eens doorheeft hoe hij/zij reageert en dan is maar een kleine trigger nodig. Daarnaast ook niet iedere ambtenaar heeft de klantvriendelijkheid geadopteerd!
Sjoerd Visser
Gadverdamme !!! Als je als gemeente je NIET aan de afspraken houdt die je met cliënten maakt...en die cliënten komen daardoor in moeilijkheden...dan moet je niet verbaasd zijn dat die een keer kunnen doordraaien. Ik heb al vernomen dat deze gemeente zich niet aan de afspraken heeft gehouden wat betreft een aangeboden oplossing (die met enorm veel moeite tot stand was gekomen)...om maar wat te noemen. Telefoon aftappen zal niet helpen, echte snelle effectieve hulp wel. Dus niet die hulp die van het kastje naar de muur gaat...zoals men de laatste jaren de hulp heeft verschoven naar b.v Almelo Doet Mee. Dat duurt te lang waardoor mensen nog meer in de problemen komen als nodig is !!! Als je steeds de afspraken ten nadele van de hulpbehoevende mensen veranderd door beleidsveranderingen verbreek je daarmee je eerder gedane belofte/uitspraak/beleidsverandering...en komen die mensen dus in moeilijkheden. De overheid is niet te vertrouwen daarin. Vind je het gek dat mensen dan kwaad worden als er steeds weer beleidsveranderingen ten nadele van MINIMA en andere hulpbehoevenden doorgedrukt worden? Doe daar maar wat positiefs mee...dan pas ben je goed bezig en zal die door de gemeente zelf afgeroepen agressie verminderen danwel stoppen !!! Een schande: telefoonaftappen en het GEEN effectieve kordate hulp geven aan de mensen die daarvoor aankloppen!!! En dan die afspraken die wethouders maken tijdens politiek beraad...die NIET worden genoteerd en zelfs later ontkent: dat klopt ook niet ! Dan zorg je ervoor dat mensen kwaad worden !!!
Scheefwoner
Ik denk dat de Gem. Almelo het geld beter kan investeren in een cursus klantvriendelijkheid voor haar ambtenaren. Toen ik ambtenaar was waren het altijd dezelfde collega's die geconfronteerd werden met agressie en geweld. Reden? Geen inlevingsvermogen, alles naar de letter van de wet doen zonder te kijken naar de mogelijkheden binnen de kaders, het niet nakomen van afspraken dus rustig een vrije middag nemen of ATV en de volledige termijn nemen voor ergens op te reageren. Dit gedrag is ontoelaatbaar en werkt als de spreekwoordelijke rode vlag bij mensen. Dus Almelo dkijk in de spiegel en doe iets aan je klantbeleving (die scoort namelijk een dikke onvoldoende) ipv het paard weer eens achter de wagen te spannen en belastinggeld te gaan uitgeven aan onnodige zaken.
Sjoerd Visser
Als je niet fatsoenlijk met de inwoners omgaat...moet je dat fatsoen ook niet terugverwachten! Voortaan elk gesprek met een inwoner meteen na het gesprek ondertekend meegeven, zodat inwoners een bewijs hebben van dat gesprek en de inhoud van dat gesprek!!! Zodat die de mondelinge afspraken op schrift heeft en het later NIET ontkent kan worden !!! Daar komen veelal die agressieve gevoelens vandaan: dat men mondelinge afspraken ontkent. Misschien is het beter de gesprekken af te tappen i.p.v de telefoons ! Ongelooflijk: wéér niets aan de oorzaak doen !!!
Kaas !
Afluisteren is volkssport nr1 sinds Balkenende IV, bof ik even dat ik niks te verbergen heb.

)(
Hannes Haganum / kritisch lezer
Angst en verkramping zijn slechte raadgevers, dat ben ik met andere respondenten wel eens. Geweld als incident is nooit helemaal te voorkomen, ook niet op straat, maar met training en een empatische houding is veel agressie te voorkomen. Ik heb al jarenlang intensief contact met burgers en in een moeilijk werkveld en een grote stad met veel nationaliteiten - en ook met onderzoek buiten. Mijn basishouding is altijd om mensen serieus te nemen. Ooit heb ik tijdens het werk op straat een halfvol blikje cola kunnen ontwijken dat vanaf een scooter werd geworpen en verder word ik weleens aangesproken als een geslachtdeel van een groot zoogdier. Meestal kan ik er flink om lachen (betreft dat mijn persoon of de rol als ambtenaar?) en dan is de druk al van de ketel. In sommige gevallen kan het wel nodig zijn om video-opnames te maken, maar dan puur voor bewijs en of als leerobject. Je kunt er ook van leren waar het fout gaat in het contact. We mogen echter nooit vergeten dat vooral voor laag opgeleide mensen de overheid door internetcontacten steeds anoniemer en moeilijker bereikbaar wordt. Het kan mensen wanhopig maken, merk ik weleens. Managers zouden ook mogen inzien dat organisaties ook hun eigen agressie oproepen, maar het is het uitvoerend personeel dat de klappen krijgt.

Het scheiden van je functie en persoon scheelt al veel.





Harry
Een prima zaak. Dat weerhoudt men hopelijk van ongewenst gedrag en als het aan mij ligt snijdt het mes aan twee kanten. Gedraagt de burger zich niet tegen de ambtenaar, dan zijn de gevolgen voor deze burger. Gedraagt daarentegen de ambtenaar zich niet, dan moet ook deze de gevolgen dragen, een win-win situatie dus. Ik zou zeggen DOEN !!
O. ten Hove
Almelo, doen.. maar vergeet niet dat ook ambtenaren onbeschoft kunnen zijn en ermee wegkomen omdat het niet bewezen kan worden... En neem dan gelijk ook de telefoontjes van leidinggevenden aan ondergeschikten ook mee want die kunnen wegens hun arrogant gedrag behoorlijk onbeschoft uit de hoek komen...
Sjoerd Visser
Als men nakomt wat beloofd is...krijg je geen excessen, maar worden problemen wél opgelost. Maar als je constant met probleemgevende oplossingen komt ten nadele van de mensen...dan kom je je belofte niet na...en ben je zelf veroorzaker van de oplopende problemen en wat daarmee gepaard gaat. Vooral MINIMA worden nog steeds getroffen terwijl het water ze al op de lippen staat. Elk jaar blijft de overheid nemen middels drogredenen zoals "oplossingen" die men zelfs niet eens durft te garanderen. Als de uitkomst niet is zoals beloofd was...noemt men dat tegenvallers die weer worden afgeschoven op de burgers. Bij vele burgers is de rek eruit...en ondanks uitgesporken woorden over flexibiliteit en maatwerk toepassen gebeurd dat nog steeds niet in voldoende mate. Als mensen daardoor in grotere moeilijkheden komen tot zelfs onoverzichtelijk, en hun toekomst en leven in duigen wordt bezuinigd...mag je niet verwachten dat iedereen hetzelfde reageert. Dan kunnen excessen ontstaan. Je leest het bijna dagelijks. Ik denk dat daar nog een grote slag te slaan valt (sorry voor de ongelukkige woordkeuze). De oorzaak moet bestreden worden, niet het gevolg !!! Je mag niet als speler de regels tijdens het spel ten nadele van de andere spelers veranderen, want dan ben je zwaar oneerlijk, onfatsoenlijk en zonder respect bezig. Dat respectloze krijg je uiteindelijk terug....en het doet de oneerlijkheid en onfatsoenlijkheid toenemen...ook te lezen in de kranten en te zien op het nieuws (door je eigen slechte voorbeeld wat je voortdurend geeft...al decennialang). Wat je zaait zal je oogsten !!! Ergo: verbeter de wereld en begin bij jezelf!!!
True




Lol, onderstaande reacties komen bijna allemaal van een en dezelfde gefrustreerde uitkeringstrekker.



Niks te doen,Sjoerd/Janus/Harry enz.?

Ex ambtenaar
Direct doen, maar ik denk dat de ambtenaren ernstig in het nadeel zijn met hun gedrag.
Advertentie