of 64621 LinkedIn

ACM treedt op tegen dreigende energiebedrijven

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) treedt op tegen een energiebedrijf dat zomaar stopt met het leveren van gas en stroom bij consumenten met een vast energiecontract. Dat doet de onderneming als klanten niet akkoord gaan met een verhoging van hun eerder afgesproken tarief. De toezichthouder maant het bedrijf om de leveringen te hervatten. Doet de aanbieder dit niet, dan moet er een dwangsom van 15.000 euro per week worden betaald.
1 reactie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) treedt op tegen een energiebedrijf dat zomaar stopt met het leveren van gas en stroom bij consumenten met een vast energiecontract. Dat doet de onderneming als klanten niet akkoord gaan met een verhoging van hun eerder afgesproken tarief. De toezichthouder maant het bedrijf om de leveringen te hervatten. Doet de aanbieder dit niet, dan moet er een dwangsom van 15.000 euro per week worden betaald.

Meldingen

Vanwege de sterk gestegen gasprijzen zijn er bij de ACM meldingen binnengekomen over meerdere energiebedrijven die met dit soort dreigementen zijn gekomen richting hun klanten. Uit onderzoek van de waakhond blijkt nu dat één van deze bedrijven de levering aan consumenten die niet akkoord zijn met een prijsverhoging, daadwerkelijk stopzet in de winterperiode. Dat is niet toegestaan.

 

Dwangsom

De dwangsom voor de onderneming kan oplopen tot een maximum van 45.000 euro. Om welk bedrijf het precies gaat, brengt de ACM niet naar buiten. Klachten van consumenten over DGB Energie en Enstroga haalden onlangs al de media. Maar een woordvoerder van de ACM wil niet zeggen of het een van deze ondernemingen betreft. DGB Energie en Enstroga waren vrijdagavond niet bereikbaar voor commentaar.

 

Controle

De toezichthouder zegt de komende tijd te blijven controleren of energiebedrijven zich aan de regels houden. Als blijkt dat ook andere bedrijven de levering stopzetten zal hiertegen eveneens worden opgetreden. Mensen met een vast energiecontract die toch nog een brief krijgen van hun energieleverancier met de mededeling dat de levering wordt beëindigd, wordt aangeraden om dit te melden bij het consumentenloket van de ACM. Op de website daarvan is ook een voorbeeldbrief te vinden die mensen kunnen gebruiken om zich bij hun energiebedrijf te verzetten tegen het stopzetten van hun contract. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door de vries (ambtenaar) op
Uiteraard uitstekend dat de ACM dit doet. Maar actuele informatie over de financiële (kas)positie van leveranciers is moeilijk, of beter helemaal niet te achterhalen. Het is zelfs niet duidelijk welke van de vele autoriteiten die we in NL hebben wél over die informatie beschikt. De kaspositie is van de leveranciers is van doorslaggevend belang op dit moment waarbij van belang is welke leveranciers echt zelfstandig zijn of handelsmerken van de grote producenten (Essent, Vattenfall, Eneco). Hebben die 'merken' kredietlijnen met het moederbedrijf? Ik heb geen idee.

Vacatures

Van onze partners