Aboutaleb wil rust in islamdebat
Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam pleit voor geduld en rust in het debat over de plaats van de islam in de samenleving. 'Ik ben ongelooflijk voorstander van de weg der geleidelijkheid', zegt Aboutaleb in een interview met Trouw.
Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam pleit voor geduld en rust in het debat over de plaats van de islam in de samenleving. 'Ik ben ongelooflijk voorstander van de weg der geleidelijkheid', zegt Aboutaleb in een interview met Trouw.
Hoofddoek
Het debat over de islam in Nederland is volgens de burgemeester zo gespannen dat dossiers als de hoofddoek bij de politie en het Suikerfeest als nationale feestdag beter bevroren kunnen worden. 'Sommige politici en opiniemakers proberen met stoom en kokend water dingen te forceren', meent Aboutaleb. 'Maar sommige debatten moet je voeren als de tijd daarvoor rijp is. Geen kwestie wordt zo negatief ontvangen als de islam.'
Einde van de ramadan
De islam bestaat nu ongeveer vijftig jaar in Nederland. 'De emancipatie van moslims is nu zover dat men de laatste twintig jaar in staat is gebedshuizen te bouwen. Over tien of twintig jaar komt er misschien een moment dat we meer doen met het einde van de ramadan.' In de discussie over het dragen van een hoofddoek bij de politie is Aboutaleb voor het handhaven van de status quo. 'Dat debat nu willen voeren, is niet zinvol. Zeker in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen komt elk standpunt in een gespannen sfeer.'
Zelfde religie
Wel vindt Aboutaleb het géén goed idee om hoofddoeken bij agentes geleidelijk toe te laten. De bewoners van stadswijken waar een meerderheid islamitisch is zouden zich beter herkennen in een agent met hetzelfde geloof. 'We zijn echt ver heen als moslims zich alleen goed behartigd voelen door een agent met dezelfde religie. Burgers moeten een agent altijd kunnen vertrouwen.' (ANP)
Reacties: 10
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Er dient te worden gewacht op het juiste moment om de islam een belangrijke positie te geven in Nederland.
Omdat men in Nederland nu niet al aan de islam wil, moeten we er nu niet over spreken. We moeten pas over de islam spreken als genoeg mensen er aan willen.
Kortom, nergens enige twijfel van Abou's kant over de islam zelf...
@Piet Havenaar op 23 december 2017 11:32. Er zijn mensen die de tactiek doorzien en weer anderen die al dan niet bewust meekletsen. Lees s.v.p. Afshin Ellian op Elsevier: wel hoofddoek geen kruisje.
De volgende vraag is of die minderheidsgroep daarna voldoende hoog opgeleide Randstedelingen achter het standpunt krijgt. Die bepalen namelijk de route over het veranderen van normen en waarden.
In de praktijk is dat steeds opnieuw het terugkerende mechanisme dat tot hemelschrijende maatschappelijke discussies leidt. Het is namelijk een illusie dat het benadrukken van louter de eigen identiteit tot maatschappelijke groei naar elkaar toe leidt.
Het leidende dictaat onder die discussies is het ultieme verbod op discrimineren. Natuurlijk is dat een belangrijke waarde die grondwettelijk is vastgelegd. Onder invloed van de Randstedelijke moraaldwang vindt een verschuiving in de bewijslast plaats. Wie niet kan bewijzen dat hij/zij niet discrimineert, die maakt zich schuldig aan discriminatie. Hun handelen, ook al is dat niet zo bedoeld, wordt als discriminatie ervaren. Louter een aanklacht op basis van die ervaring leidt tot schuldigverklaring.
Dat is het drijvende mechanisme achter de Zwarte Piet discussie, achter de slavernij discussie, achter de LHTB discussie, achter GeenStijl, Telegraaf en anti christelijke wereld discussies.
Wie niet voor mij is, is tegen mij. Dat is exclusief denken ten voeten uit. Alle oorlogen zijn tot dat verwoestende mechanisme te herleiden. Het begint met het verscheuren van de eenheid van de samenleving. Daar zijn wij allemaal druk mee bezig.
Waarde koning, neem dat als kern voor uw volgende kersttoespraak en was alle Nederlanders die alleen het eigen gelijk voor ogen hebben eens flink de oren.