Advertentie

Aanpak radicalisering kan beter

De Arnhemse aanpak van radicalisering is doelgericht en effectief, maar er zijn verbeteringen mogelijk.

13 september 2019
digitaal---aanpak-radicalisering---shutterstock-750909262-web.jpg

De Arnhemse aanpak van radicalisering is doelgericht en effectief, maar er zijn verbeteringen mogelijk. Dat stellen onderzoekers van de Universiteit van Utrecht in hun rapport ‘Al doende leren’ over het onderzoek naar de radicaliseringsaanpak van Arnhem. Het onderzoek is in opdracht van de gemeente uitgevoerd.

Er is een soepele multidisciplinaire samenwerking tussen sleutelpersonen vanuit gemeente, politie, welzijn en jongerenwerk in casusoverleg, concluderen de onderzoekers. Zij komen (twee)wekelijks samen in het Veiligheidshuis en bespreken meldingen van potentieel radicaliserende personen. ‘Relevante informatie vanuit de verschillende organisaties wordt samengevoegd om het precieze probleem in te schatten.’ Er kan snel tot actie worden overgegaan en er wordt een mix van interventies ingezet. Zo worden aan de ene kant de veiligheidsrisico’s voor de samenleving beheerst; aan de andere kant kansen biedt voor de persoon waarvan zorgen over radicalisering zijn.

‘De wijkagent gaat bijvoorbeeld bij ouders langs om ze te wijzen op de problematische vriendengroep van hun kind en tegelijkertijd regelt de gemeente een stageplek om de jongere van de straat te houden.’ Twee derde van de acties naar aanleiding van het casusoverleg wordt uitgevoerd door gemeente, jeugdbescherming en welzijnswerkers. Een derde door het openbaar ministerie of politie.  

Onderwijs
Een van de verbeterpunten is de samenwerking met het onderwijs. Dat is niet structureel betrokken bij het contact met specifieke docenten over specifieke casussen. Daardoor vallen er gaten in de aanpak, stellen de onderzoekers. Scholen geven aan te weinig capaciteit te hebben om alle maatschappelijke opgaven te kunnen oppakken. ‘Ook zijn ze soms beducht voor mogelijke reputatieschade door het openlijk bespreken van radicalisering.’ Daarnaast geven docenten aan niet altijd te weten waar ze met hun zorgen binnen of buiten de eigen organisatie terecht kunnen. Ook weten ze niet altijd hoe ze de problematiek met ouders of leerlingen kunnen bespreken.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie