of 64231 LinkedIn

Aangifte wegens declaraties oud-burgemeester Schiedam

Wilma Verver, voormalig burgemeester van Schiedam
Wilma Verver, voormalig burgemeester van Schiedam
59 reacties

De Schiedammer Fred van Overbeeke gaat woensdag aangifte doen tegen onder anderen oud-burgemeester Wilma Verver-Aartsen van Schiedam. Zij moest het veld ruimen nadat ze werd beticht van machtsmisbruik.

Declaraties
Dat maakte Van Overbeeke dinsdag bekend. Ook doet hij aangifte tegen de voormalig locoburgemeester Menno Siljee en de toenmalig directeur financiën van Schiedam omdat die de declaratie hebben ondertekend. Van Overbeeke vindt dat de drie personen moeten worden vervolgd. ,,De zaak blijft nu boven de markt hangen en dat is niet goed voor Schiedam'', aldus Van Overbeeke.

Veiligheidsglas
Verver zou veiligheidsglas in de ramen van haar woning hebben laten plaatsen en de rekening daarvoor bij de gemeente hebben ingediend. Ze zou daarbij niet de nota hebben overlegd. Van Overbeeke, die de declaraties na een zogeheten Wob-verzoek in handen kreeg, stelt dat er een eind aan de discussie moet komen. Via de Wob (Wet openbaarheid van bestuur) kunnen mensen inzage krijgen in informatie van de overheid.
Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Burgermans J. op
Met mijn bijdragen alhier probeer ik -op een objectieve wijze- te achterhalen waar en wanneer het fout is gegaan met mevrouw Verver-Aartsen als openbaar bestuurder. Is ze gestruikeld door eigen toedoen of is ze het slachtoffer van een samenzwering? Was zij een integer en oprecht bestuurder die, voor zowel zichzelf als voor anderen, de lat hoog legde of had ze meerdere agenda's en valt haar wijze van leidinggeven zich inderdaad te kenschetsen zoals BING dit in haar rapport omschrijft (blz. 144)?

-dominant en directief
-duldt geen tegenspraak
-intimiderend en bedreigend
-manipulerend
-rancuneus
-past verdeel en heers tactiek toe
-handelt op basis van persoonlijke voorkeuren en
doet aan vriendjespolitiek

In aanleg onstond er een geanimeerde discussie met bijdragen van @Johan, @Martien, @Koos, @Sal, @Frank, @Joop, @Kees, @Fred en @Cor Kethel. Zij gaven feedback of kwamen met zienswijzen die een mogelijk ander licht op de zaak konden werpen. Helaas moet ik constateren dat die discussie nu lijkt dood te bloeden. Ik zet mijn zoektocht echter onverminderd voort, zij het achter de schermen.

Wens u allen prettige kerstdagen toe alsmede een gezond en veilig 2013.

Met vriendelijke groet,
J. Burgermans
Door Burgermans J. op
@Criticus,
Vermoed inderdaad dat daar de schoen wringt. In dit land zijn er teveel openbaar bestuurders die zonder kennis van zaken een belangrijke positie hebben weten te verwerven, veelal met wat hulp van de partij en/of politieke vrienden. Het gaat er dan niet meer om wat je kunt maar slechts wie je kent. Zo hebben we -sinds kort weer een staatssecretaris van Economische Zaken (Sharon Dijksma PVDA). Economie is een niet echt onbelangrijk speelveld in de huidige financieel zeer zware tijd. En dan doet de PvdA daarvoor een beroep op een persoon die geproefd heeft aan de studie rechten en bestuurskunde doch beide opleidingen niet heeft voltooid. Ze gaat zich vnl. bezighouden met landbouw, natuur en voedselkwaliteit?? Tsja..de baantjes carrousel moet natuurlijk wel in beweging blijven.

Is het met Verver ook zo gegaan? Het heeft er in ieder geval alle schijn van! De weelde van het kunnen omgaan met de verkregen macht, kon zij niet dragen. Ze schoot door en was niet aanspreekbaar op haar mindere kwaliteiten.

Je ziet het vaker bij topmanagers die door hun scoringsdrift in eerste aanleg hoge ogen gooien. In de organisatie worden ze op handen gedragen en de lagere echelons tonen vnl. ontzag en respect . Dat is prima zolang de topper maar met beide benen op de (werk)vloer blijft staan. Als hij/zijn dat niet kan en dus gaat zweven... moet er iemand in de organisatie zijn die hem/haar weer back to earth haalt en houdt. Daarnaast dient er -en dat is zeker niet minder belangrijk- correctief worden opgetreden in de privé sfeer. Als ze je daar ook gaan zien en behandelen als de burgemeester, directeur, topmanager of topbestuurder dan verlies je alle contact met de realiteit!

Kortom: daar heeft de partner een belangrijke taak door de "topper" weer back to basics te krijgen.

"jij zou die vuilniszakken toch buiten zetten vanochtend? Nou, waarom heb je dat gvd weer niet gedaan. Gooi ze maar in de achterbak van je dikke lease auto en breng ze nu maar lekker zelf bij de vuilstort"

"ja maar schat......,"
Niks te schat, ben je al weg?
Door criticus op
"Gezien de aard van de functie en voor het algemene kennis-, werk-en denkniveau kunnen er geen objectieve minimumeisen gesteld worden. "
Dit lijkt mij nu de kern van het probleem.
Een functie als besturuorgaan, met eigen bevoegdheden, met zware verantwoordelijkheden op gebied van orde en veiligheid, en toch geen objectieve minimumeisen kunnen stellen?
Dat is toch vragen om amateurisme en bijbehorende moeilijkheden?
Door Burgermans J. op
Zo op het eerste gezicht is sprake van een bestuurder die zonder een relevante staat van dienst omstreeks 1985 (op 27 jarige leeftijd) de gemeentelijke politiek is ingerold (Harderwijk) In 1994 resulteert dat in functie van raadslid (VVD). 4 jaar later wordt ze wethouder. Amper drie jaar later roept het ambt van burgemeester en wel in Voorschoten. In 2006 vertrekt ze naar Schiedam. V.w.b. opleiding kom ik niet veel verder dan lagere school gevolgd door de HAVO en binnen enkele jaren daarna een verhuizing naar Harderwijk. Over een HBO of universitaire studie vind ik geen gegevens.

Een stormachtige carrière zonder al teveel significante wapenfeiten. Dat er een hele lijst aan nevenfuncties kan worden opgemaakt zegt me uiteindelijk niet zoveel. Het is namelijk een soort van traditie in Nederland dat een burgemeester tal van dergelijke functies krijgt aangeboden/ toebedeeld. Hoe meer, hoe beter in sommige gevallen en vooral goed voor het imago. Het is vaak meer ceremonieel dan functioneel maar goed, het maakt je CV ineens een stuk interessanter en completer.

Basiscondities waaraan een burgemeester moet voldoen volgens de handreiking "benoemingsproces burgemeester":
-integriteit
-stressbestendigheid
-onafhankelijkheid
-signaalgevoeligheid
-identificatie
-bindend vermogen

Gezien de aard van de functie en voor het algemene kennis-, werk-en denkniveau kunnen er geen objectieve minimumeisen gesteld worden. Wel moet de Commissaris van de Koningin zich een beeld kunnen vormen van de affiniteit, kennis en ervaring van kandidaten .......

Nou, dat moet dan goed hebben gezeten als je het verloop van de carrière van mw. Verver volgt. De commissaris van de koningin was er kennelijk van overtuigd dat een wethouderschap van een kleine drie jaar in het overwegend rustige Harderwijk (ca. 42.000 inwoners), een burgemeesterschap van een kleine 5 jaar in het pittoreske Voorschoten (ca. 23.000 inwoners) voldoende grondslag zou moeten bieden voor de overstap naar het toch wel roerige en probleemrijke Schiedam (ca. 75.000 inwoners).

Is ze nu pootje gelicht in Schiedam of gestruikeld door toedoen van eigen tekortkomingen? Ben er nog niet uit, maar het blijft me wel bezighouden.
Door Burgermans J. op
We dwalen af. Volgens mij moeten we -met uw aller goedvinden- weer terug naar de basis. Via een goede kennis uit de omgeving van Nijmegen heb ik inmiddels wat meer informatie aangereikt gekregen over mw. Verver en haar schoolcarrière. Dat ga ik nu eerst maar eens bestuderen. Ik worstel nl. nogal sterk met de vraag: "wie is eigenlijk precies mevrouw Verver?" en om de één of andere reden blijft dat almaar knagen.
Door Wim van Zon op
@cor
Natuurlijk heeft JW Leemhuis niet alleen maar het hondje van de Ververs uitgelaten. Ik heb dit genoemd omdat ik anders had moeten schrijven dat mevrouw Verver de zoon van een vriendin een baan had aangeboden terwijl deze Leemhuis niet competent leek. Bovendien heeft een poster op Wel.nl in 2011 al gemeld dat de hond uitlaten schijnbaar onderdeel van het takenpakket was.
@Fred
Een houding als de uwe zorgt er volgens mij voor dat het van kwaad tot erger wordt in Nederland.
Door David op
Als ambtenaar die dicht bij het vuur zat kan ik beamen dat Verver in hoog aanzien stond bij de afdelingen waar ze over ging. Ze was enorm gedreven, direct, besluitvaardig en werkte dag en nacht en stak nooit iets in haar zak. Binnen grote groepen van het personeel is het als een shock ervaren hoe respectloos zij bejegend is. Anonieme verdachtmakingen en besmeuring via internet bleken een dodelijk en effectief wapen.De sociale druk die daarvan uitgaat is enorm, want als je er tegen verzet staat de andere dag jouw naam op internet. Dus kozen en kiezen alle medewerkers voor hun eigen hachje. In Schiedam is de democratie vervangen door de wil van de straat.
Door Fred op
Laat deze zaak rusten in ieders belang. Er zijn belangrijkere zaken en vraagstukken in het leven. Ik proef naast ongekende woede en frustratie ook veel sensatiezucht. Wie kan het nou wat schelen die bonnetjes van jaren terug ?
Door Cor Kethel (journalist (verlopen)) op
Ik lees net op het internetforum dat volgende week de bonnetjes van 10 jaar geleden in Voorschoten ook worden opgevraagd. Kan het RIAGG Schiedam niet ingrijpen met gedragsdeskundigen ? Is dit een obsessie of niet? Hoe leg je een gek uit dat ie gek is en hoe bewijs je iets dat nooit is gebeurd? One flew East one Flew west, one flew over the Cookoo's nest.
Door Cor op
Geachte Wim, toen ik je bijdrage las dacht ik eerst dit lijkt me een geniuanceerd iemand. En toen las ik dat het het serieus meent dat de zoon van Leemhuis was ingehuurd om de hond van Verver uit te laten en dan denk ik hebben die anderen geen punt dat emoties en feiten in deze zaak dwars door elkaar heenlopen. U meent dit toch niet echt? Zo ja waar baseert u dit op?

Vacatures

Van onze partners