of 59123 LinkedIn

Veranderde werkomgeving vraagt om vernieuwd leiderschap

Decentralisatie, het Nieuwe Werken, implementatie van digitale systemen: ambtenaren in het publieke domein hebben sinds de jaren 90 te maken met grote veranderingen. Dit vraagt om een andere manier van leidinggeven, volgens Hoogleraar Human Resource Management Tanya Bondarouk.

Werkte je vroeger in een functie voor de overheid, dan had je vaak een baan met redelijk vaste werktijden en een duidelijk takenpakket. Tegenwoordig is dat wel anders, zegt Bondarouk: ‘Traditioneel was het werk binnen het publieke domein behoorlijk uitvoerend, met redelijk vastomlijnde taken. Ambtenaren werkten vaak niet digitaal en communicatie direct met burgers was er vrijwel niet. Tegenwoordig is coproductie juist echt een hot topic. Burgers worden niet meer gezien als slechts burger of consument, maar als partner.’

 

Communicatie

Deze ontwikkelingen hebben gevolgen voor de manier van werken binnen het publieke domein. Dat is een stuk dynamischer geworden. Overheden moeten meer dan ooit maatschappelijke verantwoording afleggen. Dit heeft te maken met het feit dat burgers online op een gemakkelijke en laagdrempelige manier kritisch kunnen meedenken. Bijvoorbeeld via social media, maar online kunnen burgers ook direct vragen stellen aan politieke partijen in de Tweede Kamer. ‘Ambtenaren moeten service bieden op individueel niveau, op het niveau van de burger. Ze moeten weten hoe ze met hun publiek kunnen communiceren. En omdat ze direct in gesprek gaan met het publiek zullen ze een programma of plan vervolgens anders opbouwen’, zegt Bondarouk.

 

Nieuwe systemen

Daarnaast spelen nieuwe technologieën een belangrijke rol. De bedrijfsvoering binnen overheden is sinds de jaren ’90 steeds meer gedigitaliseerd. Bijvoorbeeld binnen HRM kunnen IT-applicaties het het werk vergemakkelijken. Denk aan systemen voor werving en selectie, trainingen of interne communicatie. Toch is de implementatie van zulke nieuwe systemen niet gemakkelijk en schiet deze daarmee soms het doel voorbij. De Master Public Management van de Universiteit Twente, waar Bondarouk doceert, besteedt hier aandacht aan: ‘Waarom gaan sommige overheden – en hun HRM-afdelingen – effectiever met de implementatie van e-HRM aan de slag dan andere? Hoe moeten verschillende IT-gebaseerde HRM-praktijken worden ontworpen en geleverd? En wat zijn succesfactoren voor e-HRM implementaties? Antwoorden op zulke vragen zijn erg belangrijk voor mensen die bij de overheid werken.’

 

Werkhouding

Wat ook voor meer dynamiek in het werken bij overheden zorgt, is het Nieuwe Werken. ‘Flexibiliteit in werkplek, werktijden en zelfstandig werken: het zijn trends die we overal terug zien, dus ook in de publieke sector. Leidinggevenden bij de overheid zullen hun leiderschapsstijl moeten aanpassen aan die nieuwe werkomgeving en een nieuw evenwicht moeten vinden’, zegt Bondarouk. ‘Ze moeten in staat zijn goed om te gaan met zulke belangrijke veranderingen.’ De Master Public Management zorgt ervoor dat leidinggevenden in de publieke sector beter kunnen inspringen op deze veranderingen binnen hun organisatie.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Rita Jonkeren (Programmamanager MPM) op
Beste Frits (m),
Hartelijk dank voor uw reactie op ons artikel. In deze algemene beschouwing worden een aantal HR gerelateerde thematieken in de huidige veranderende omgeving benoemd. Prof. Dr Tanya Bondarouk heeft zich gespecialiseerd in E-HRM en HR innovaties. In nog te volgen artikelen zullen aspecten van deze innovatieve disciplines en de impact daarvan op het publieke domein nader aan bod komen. Als u als collega-hoogleraar in het publieke domein geïnteresseerd bent om de dialoog aan te gaan op inhoudelijke thematieken en de relevantie daarvan voor het publieke domein, dan wil ik u van harte uitnodigen om hierover met ons in gesprek te gaan.
Samen met professionals en docenten van zowel de Universiteit Twente alsook andere universiteiten en instituten streven wij ernaar met onze Master Public Management het werkveld te verrijken. Deelnemers uit vele publieke gelederen uit het hele land duiken in onze masterclasses -samen met professoren en professionals- de inhoudelijke diepte in op diverse actuele thematieken en worden zo in staat gesteld om zowel zichzelf als het publieke werkveld verder te ontwikkelen.
Ontmoeten wij u ook een keer?
Graag tot ziens, Hartelijke groet,
Rita Jonkeren
Door m (UD) op
Veel jargon, weinig inhoud. De mededelingen van deze HRM hoogleraar zijn toch wat cliche matig. Jammer. Dit maakt het, erg suspect. Natuurlijk een betaalde reclameartikel voor een executive master, maar dit doet erg veel twijfel opkomen over de waarde en inhoud daarvan.

Contactgegevens

Afbeelding

 

 

 

 

 

 

Email: 

Professional-learning@utwente.nl

Website:  www.utwente.nl/pld
Volg ons op  LinkedIn
Tel.nr. 053-4891275

 

Meer nieuws

Agenda

Kijkje achter de schermen

Alumna Laura Tuller (gemeente Enschede) vertelt in dit korte filmpje waarom zij koos voor de academische parttime opleiding. Wat het heeft betekend voor haar dagelijkse werkpraktijk en over de toegevoegde waarde van de groepsdynamiek.


Aankomende opleidingen

Persoonlijk studieadvies

Kies ook voor persoonlijke groei. Onze studieadviseur Marjolein van der Leer helpt u graag o.b.v. uw ambities en doelstellingen.

Verdiepen en verbreden van uw kennis?

Bent u een manager, adviseur of projectleider en wilt u de volgende stap zetten in uw carrière?

 

Download nu de brochure!

Onze bloggers

Contactgegevens Universiteit Twente

Professional Learning & Development:

Drienerlolaan 5, 7522 NB Enschede

Postbus 217, 7500 AE  Enschede

Email: 

Professional-learning@utwente.nl

Website:  www.utwente.nl/pld
Volg ons op  LinkedIn
Tel.nr. 053-4891275